trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Goedkope trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 18:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Goedkope trompetten
BerichtGeplaatst: 07 sep 2013 14:31 

Ik ben nog steeds heel tevreden over mijn Stewart-Ellis 2400 Bb. Heb er ook een cornet en tenorsax van. De trompet kost even 200 euro. Best om te bouwen/in te korten tot een C.

Nog altijd loer ik op mijn Holton ST500 Al Hirt Special. Die is een aantal jaren terug door Theo van Kampen in erg vaste handen gekomen. Dus Theo, mochten die handen wat losser worden, want jij weet wie die meneer is en ik niet, dan hoor ik dat graag.
En anders berust ik voort.

De cornet is trouwens een heel fijne reistoeter, zo blijkt nu tijdens onze reis door noord europa. Theo Steenbeek uit Nijkerk gaat zorgen voor een Schilke 8a4 mondstuk net als op de trompet. Speelt voor mij lekker licht ook in het Hogere.

En zo blijven we lekker bezig. Fijn weekeinde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 sep 2013 16:09 
Moderator

Je kunt niet zomaar een bes trompet afzagen. De verhoudingen kloppen dan niet meer, en als je het niet goed doet (en met weinig tot geen kennis en ervaring doe je het niet goed) zaag je 200 euro aan trompet de prullenbak in.
Zeer slechte tip!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2013 06:41 

Ombouw kit van Ebay is hier al genoemd. Het lijkt mij niet zo'n goed plan. Beetje te risicovol met mijn twee linker handen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2013 16:34 

Welja, gewoon met de ijzerzaag een stuk afzagen en wat solderen. :lol:

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2013 11:58 

Ik heb inmiddels de "handleiding" voor het ombouwen van een Olds Ambassador naar C ontvangen. Handleiding is misschien wat te veel eer, het is de Amerikaanse variant op een A4tje, 20 regels zogroot gedrukt dat mijn ouwe ogen het nog zonder bril kunnen ontcijferen. Maar het kostte ook maar een $ of 11.
Er hoeft niet gesoldeerd te worden alleen gezaagd, de exacte lengtes die van de lead pipe en de diverse stempompen afgezaagd moeten worden staan vermeld. Dus een kwestie van meten, aftekenen, zagen en de zaagsnedes een beetje glad schuren. Beschikbaar voor de (on) handige knutselaar.
N.B.1: De buislengte na het ventielblok blijft dus gelijk, ik weet niet of dat erg is.
N.B. 2: Ambassadors gaan i.h.a. voor 100$, iets meer of iets minder van de hand op EBay USA

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2013 12:22 
Moderator

De beker is bij een C trompet die als C trompet gebouwd is, korter en wat slanker dan die van de Bes trompet.
Als je alles afzaagt, dan hou je dus wel een grote bes beker over. Ik vraag me af wat dat doet met de stemming van het instrument.
Wetende dat de Olds Ambassadors soms wel hele rare noten hadden, stemmingsgewijs, neem je een risico.

Dat gezegd hebbende, ben ik uiteraard zeer benieuwd naar het resultaat.
En ik hoop dat je er een vindt, en dat het je lukt om er een werkende en stemmende c trompet van te maken.
Want in dat geval zou ik nog wel eens een exemplaar van je willen overnemen 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 sep 2013 15:22 

Ben inmiddels in discussie over een Selmer mod. Maurice André "redial" aus 1971, serial nr. 51 667

Ik zie dat die behoorlijk prijzig over de toonbank gaan. Wat zouden jullie er voor geven in goede staat?

Ik mag hem hebben voor €600,- Is me eigenlijk te veel geld (volgens mij wel een goede deal...maar moet nog even nadenken is veel geld). Heb hem gezegd dat mijn max op €400 ligt, maar dat ik bereid ben €500 te betalen. Hopelijk tuint hij erin. Wat denken jullie? Goede deal?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 sep 2013 15:30 
Moderator

Die selmers kunnen nog best wel eens meevallen.
Maar: mijn stokpaardje: kijk naar waar anderen op spelen. Ga je 100% nooit met dat instrument samenspelen, dan kun je het risico lopen. En misschien mengt het heel goed later. Heb je geluk.
Maar misschien is dit niet zo'n denderend exemplaar. Dan baal je van 450-500-600 euro. En zo gemakkelijk verkopen ze niet.

De enige selmer radial die ik ooit bespeelde was de estrompet van die lijn. En die was verrassend goed. Later ben ik ze nooit meer tegen gekomen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur