Ik mag dus nog niet weg.
Diederik, je hebt gelijk, ik ben onduidelijk en met mijn uitspraak dat ik mensen die hun muzikale voortbrengselen laten beoordelen hersenloos dom en krankzinnig vind ging ik over de schreef. Laat ik het herformuleren in de hoop dat ik vergeven word: ik snap er niets van dat mensen zich door een jury van 3 al dan niet competente mensen hopelijk zonder politieke agenda laten beoordelen. Vrijwillig, welteverstaan. Dat het nu eenmaal usance is, en dat je je vereniging niet in de steek laat als die op concours gaat, daar kan ik goed inkomen, maar dat je er waarde aan hecht wat de uitslag zal zijn, dat is voor mij een ver-van-mijn-bed-show.
Verder klopt mijn verhaal inderdaad van geen kanten. Het is gebaseerd op een brij van incidenten, veelal erg lang geleden. Ik heb er geen bewijzen voor en ik had het hier niet moeten noemen. Hoewel: niet hoeven noemen is wellicht beter. Ik hoef mijn mening, zolang ik die niet als feit presenteer, tenslotte niet te staven met bewijzen. Dan had ik duidelijker moeten zijn en moeten vermelden dat het flarden uit mijn herinnering betrof. Maar toch flarden die erg veel indruk op me gemaakt hebben, zeker het gedeelte dat juryleden niet slechts muzikale beoordelingsgronden hanteren. Maar goed: niet te bewijzen, ik vind het schokkend, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden.
Di nucci, je geeft Diederik een +1, maar mij in wezen ook:
di nucci schreef:
Wat ik persoonlijk wel erg jammer vind in Brassband land is dat er altijd op foute nootjes, kicksjes en techniek wordt beoordeeld. Muzikaliteit wordt vaker gestraft dan beloond in mijn ogen.
Je bent het (overigens geheel terecht, ik denk er precies zo over) dus ook niet eens met de wijze waarop een jury hier beoordeelt.
Verder:
di nucci schreef:
... afgedaan met de opmerking dat het niet fout is en louter een verschil in inzicht. Met een jury rapport wat op deze manier is opgebouwd kan je als orkest vooruit en dan loont het om naar een concours te gaan.
Je zegt hier dat het een verschil in inzicht betreft, maar toch lijk je te denken dat een orkest er wat van kan opsteken? Ik snap het niet: met een dergelijke opmerking (die ik op zich net als jij heel bewonderenswaardig vind) maakt de jury haar eigen punten onbelangrijk. Als je de lijn die je met een dergelijke tekst doorzet zou er in de puntenstaat louter "niet van toepassing" moeten staan.
di nucci schreef:
Niet hersenloos maar slim, en getuigend van motivatie binnen het orkest.
Wat ik slim en getuigend van motivatie vind is, als een orkest iets probeert te betekenen voor haar omgeving maar vooral ook haar leden. Dus het organiseren van leuke concerten en andere evenementen, waarbij het publiek van goede muziek kan genieten en de leden echt iets opsteken. Dit prefereer ik te allen tijde boven een concoursdeelname waarbij de cruciale partijen ingevuld worden door ingehuurde al dan niet beroepsmuzikanten.
Het hele concourssysteem komt op mij over als geforceerd en onnatuurlijk. Ik wil er nog bij vermelden dat dit gewoon mijn mening is, en dat ik met het geven daarvan niemand heb willen beledigen. Mocht dat toch gebeurd zijn, wil ik bij dezen mijn excuses aanbieden.
Nu keer ik weer terug naar mijn status van slapend forumlid, en zal weer slechts gaan reageren op leuke advertenties en andere ongevaarlijke onderwerpen.
Sorry voor de overlast die ik veroorzaakt heb, het ga jullie goed.