trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ademsteun
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2004 16:23 

no problem !!!!

:wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2004 20:21 

Zeg jongens,

evengoede muziekanten hoor maar wat heeft dit met ademsteun te maken 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2004 21:49 

De interne post dienst van www.trompet.nl al geprobeerd? :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2004 11:36 

goed dan back on topic:

zijn er nog mensen die wat zien in de vergelijking tussen ademsteun en het uitblazen van een kaars zoals ik die beschreven heb?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2004 13:39 

Citaat:
Zeg jongens,

evengoede muziekanten hoor maar wat heeft dit met ademsteun te maken

dit heeft te maken met het feit dat ik heel even mijn ademsteun kwijt raakte toen ik dacht dat ik een virus 8O op mijn pc had staan... :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2004 18:48 

Mensen,

Even duidelijkheid. BBB: je middenrif kun je echt niet voelen tenzij je je buik opensnijdt. Je kunt evt. de beweging van je middenrif voelen, maar die voel je enkel als je inademt.Het best voel je deze bewweging als je snel op en neer door je neus ademt (snuffelt). Als je kucht voel je je buikspieren. En Gianni, ik denk dat je het goed bedoelt en ongetwijfeld voel je het zelf zo, maar hard blazen en het aanspannen van je embouchure heeft echt niks met elkaar te maken. Je kunt ook hard blazen zonder dat embouchure of lippen er ook maar een seconde door aangespannen worden. En inderdaad, ik snap je verhaal niet zo erg.

Hoe zit het dan? Het middenrif is een spier die in ontspannen toestand een boog naar boven vormt. Spant deze spier dan vlakt de vorm naar beneden af. Er ontstaat een vacuüm en dit wordt volgens alle natuurkundige regels opgevuld door het vullen met lucht van de longen: DE INADEMING. Als het middenrif afvlakt heeft het ruimte naar onderen toe nodig. Deze wordt gemaakt door de buikspieren los te laten (Bram Balfoort schrijft het heel mooi: laat de buik op de grond vallen), waardoor darmen en andere buikinhoud de ruimte krijgen om naar voren en zijkanten (flanken) uit te wijken. De zg. lage ademhaling. De UITADEMING is omgekeerd: de buikspieren spannen zich en het middenrif ontspant en komt terug in de boogstand. Bij een normale uitademing gebeurt dit vrnl. onder invloed van zwaartekracht en natuurlijke veerkracht van een aantal spieren (buikspieren, tussenribspieren), maar bij het trompetspelen moet de lucht onder druk staan (om de toon te kunnen ondersteunen, naar mijn mening de definitie van ademsteun) en kun je met je buikspieren de buikinhoud tegen het ontspannende middenrif aandrukken en zet je de lucht in de longen onder druk. Het is een pomp: met het middenrif trek je de boel vacuùm en haal je adem, met je buikspieren druk je de lucht weer eruit. Let op het tegengestelde belang: bij inademing spant het middenrif en ontspannen de buikspieren, bij uitademing precies andersom. That's it, folks.

Leuk, maar hoe oefen je nu een en ander? Ik vind de tip om eens een zangleraar te consulteren heel goed, die weten daar vaak veel van. Maar ook:
-ga op de grond liggen en haal adem, zorg daarbij dat je buik omhoog komt onder invloed van de naar binnen gezogen lucht.
-snuffel
-om de ontspanning van het middenrif te voelen: op de grond liggen, diep inademen en het begin van een A zeggen. Je stembanden sluiten zich en je voelt dat je middenrif terugschiet in zijn oorspronkelijke positie: ontspant.
-Blaas in nul seconden alle lucht die je hebt door je toeter, dan voel je wat ademsteun is. Doe dit een keer of tien per dag, werkt erg goed.

Zo, volgens mij is dit het zo'n beetje. Doe er je voordeel mee.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2004 18:57 

Bert, Jij leest wel heel erg letterlijk! :D
Maar je hebt wel gelijk hoor, je kunt je middenrif natuurlijk niet voelen maar wel de beweging....

Citaat:
-Blaas in nul seconden alle lucht die je hebt door je toeter

Dit moet je mij toch eens voordoen in 0 seconden! :lol:

Groet,
Ook Bert.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2004 19:04 
Moderator

Hmm ademhaling is iets natuurlijks, je hoeft er geen moeite voor te doen want het gaat vanzelf.
Dat beetje extra dat je nodig hebt voor trompet spelen, is heel simpel: je laat in een klap de buikspanning vallen, en automatisch vullen je longen zich, de rest vul je aan door nog even mee in te ademen. Maak jezelf groot door armen van je lijf te houden bij het trompet spelen en je hebt zo een berg lucht. Het enige wat je dan nog moet doen is zorgen dat die lucht er in een constant tempo uit komt, en als je harder/hoger moet spelen dit tempo op te voeren

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur