trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Inademen:helemaal vol of wat nodig is?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Inademen:helemaal vol of wat nodig is?
BerichtGeplaatst: 29 feb 2004 21:31 

Dames en heren,

Even een kleine enquete. Er wordt heel veel verteld over ademhaling, ademsteun etc. Ik wil eigenlijk wel eens weten hoe jullie denken over de volgende stelling:

Als je ademhaalt moet je altijd volledig inademen.

Dit in tegenstelling tot mensen die zeggen dat je ademhaalt naar wat je nodig hebt voor het spelen van een bepaalde phrase.

Ikzelf ben er erg voor om zoveel mogelijk adem te halen. Op deze manier kost het je minder moeite de lucht op spanning te houden. Als je lucht bijna op is kost het je veel meer (buik)spierkracht om dezelfde spaanning (steun) te houden.
Er zijn volgens mij echter net zoveel mensen die beweren dat altijd veel lucht nemen een zekere spanning in je keel/tong/ademhaling oplevert en je het spelen belemmert.

Wat vinden jullie?

Bert

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2004 22:39 
Moderator

Als je teveel inademt, hou je ook teveel over, en kan leiden tot hyperventilatie, je moet net iets meer inademen dan nodig is, dan zit je goed

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004 08:44 

Dan blaas je hetgeen je teveel hebt geademd toch uit na die frase?

Als je meer adem pakt dan je eigenlijk nodig hebt, verzeker je jezelf ervan dat je goed zit. Als er iets onverwachts gebeurt, zoals een vertraging (dirigenten hebben daar wel eens een handje van op concerten) of een cresendo, dan heb je te weinig. Dat lijkt me toch best wel kl(*)te.

En als je helemaal vol ademt train je dat ook zodat je op de lange dur je capaciteit vergroot.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004 09:06 
Moderator

dat laatste is niet helemaal waar, teveel hou je over, en die lucht wordt vrij snel oud, dwz, de zuurstof is eruit, en dat kan heel onprettig aanvoelen, je kunt er hooguit je uithoudingsvermogen mee trainen, maar het beste is toch dusdanig je ademhaling ( in en uit) te controleren dat je precies genoeg hebt om ook een vertraging of dynamische dingen te maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004 09:20 

Ik sluit mij aan bij Marnix :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004 11:15 

Ik probeer hier onderscheid te maken tussen studeren en concerten.

Bij het studeren probeer ik altijd zoveel mogelijk adem in een keer te halen, om op die manier de ademhaling te trainen.

Op concerten zorg ik dat ik ruim voldoende adem heb, maar zo overdreven veel als met het studeren.

Ieder z'n manier.

Wel leuk trouwens dat Claude Gordon in z'n boeken (vaak op elke bladzijde weer opnieuw) met grote letters heeft staan: ALWAYS A FULL BREATH. (of iets dergelijks)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004 12:10 

Ik denk dat het inderdaad nog zo gek niet is om onderscheid te maken in studeren en optreden. Dit geldt eigenlijk altijd wel. Als je studeert, overdrijf je de boel vaak om te leren voelen wat je doet of moet doen. Door volledig in te ademen train je je longcapaciteit een beetje, maar vooral ook je bewuste ademhaling. Sommige mensen weten echt niet of ze ademhalen of niet. Als je dan de sterren van de hemel speelt is er niks aan de hand, maar als je problemen hebt, kun je je daar het best maar eerst van vergewissen. Ik denk dat dat ook de reden is dat iemand als Claude Gordon, maar ook Stamp, Caruso etc. dit als een soort mantra proberen op te nemen in hun systeem. Veel mensen halen nl. erg weinig (te weinig naar mijn bescheiden mening) adem voordat ze beginnen te spelen.
Als je bij het studeren een beetje overdrijft, heb je bij een belangrijk optreden, als je wat gespannen bent en je ademhaling vaak toch wat oppervlakkiger wordt, nog genoeg over om toch goed te spelen. Je hebt dit ahw. geautomatiseerd.

Marnix, hoe het precies zit met hyperventilatie en het oud worden van lucht weet ik niet, ik geloof je op je woord, maar het onprettige gevoel dat je 'te vol' zit komt niet daarvandaan hoor. Dat heeft alles te maken met een te hoge ademhaling. Als je je buikspieren niet genoeg loslaat tijdens een snelle inademing, komt je lucht niet laag genoeg, en dus in het kleinste bovenste gedeelte van je longen. Dit geeft heel gauw het gevoel dat je teveel lucht hebt, een benauwd gevoel wat iedereen wel herkent. Als je tijdens het spelen vaak last hebt van het euvel dat je tussendoor lucht moet uitblazen, dan is dit zeker de oorzaak: niet dat je teveel adem haalt. (nou, misschien als je na iedere noor of maat ademhaaltEen goeie ontspannen lage, volle ademhaling is de oplossing voor dit gevoel.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004 20:17 

Ik heb (zeker toen ik nog maar net speelde) vrij vaak het probleem gehad dat ik te veel lucht innam.
Als ik dan inademde, en ik had over, blies ik niet uit, maar hield het gewoon vast.
Dit met gevolg dat ik op een gegeven moment mijn hele longen vol had zitten met oude lucht, waardoor ik aan het eind van een stuk he-le-maal kapot was...(HIJG HIJG)
Daarom vind ik dat je steeds ongeveer zoveel moet inademen (liever teveel dan te weinig uiteraard :P ) dan dat je nodig hebt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur