trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Drie zware optredens na elkaar
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Drie zware optredens na elkaar
BerichtGeplaatst: 02 maart 2004 09:17 

Eind april heb ik drie avonden achter elkaar optredens. De eerste twee avonden bestaan uit 3 sets spelen met Nederpop bandje en de derde avond eerst spelen met de fanfare, vervolgens in een bigband setting en daarna nog eens met een ander bandje.

Nu vraag ik me af of mensen tips hebben om die drie dagen door te komen. 1 zo'n avond is geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat de soepelheid van m'n lippen op de derde avond stukken minder gaat zijn.

In ieder geval lijkt mij voldoende training-uurtjes van te voren maken erg makkelijk, maar wellicht zijn er meer tips??

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2004 09:58 

Wat ik zou doen:
Eerst goed inblazen, en na afloop uitblazen (lange lage noten, je lippen relaxen), en de volgende ochtend wat losblazen (ook relaxed, maar wel tot je lippen weer goed voelen).
en tijdens de optredens: beetje sparen, niet te royaal met alles meeknallen :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2004 13:47 

En veel flutteren. Ook tussen het spelen door. dat stimuleert de boeldsomloop in je lippen waardoor je je "verzuring" wat weg kunt nemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2004 20:46 

Wat het volgens mij nog zwaarder maakt is dat je verschillende stijlen gaat spelen. Ik kan me tenminste voorstellen dat je in dat nederpop bandje en de big band een andere manier van spelen hebt als in de fanfare! Alle bovengenoemde oefeningen zou ik zeker doen, maar ik zou er toch nog iets aan toe willen voegen:
Heel veel sterkte!!!

Maar ik weet zeker dat je er wel doorkomt als je plezier hebt in het trompet spelen. (en dat heb je, anders zou je niet in zoveel bands/orkesten spelen!) :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2004 17:51 

Dehaanmuziek schreef:
Wat het volgens mij nog zwaarder maakt is dat je verschillende stijlen gaat spelen. Ik kan me tenminste voorstellen dat je in dat nederpop bandje en de big band een andere manier van spelen hebt als in de fanfare! Alle bovengenoemde oefeningen zou ik zeker doen, maar ik zou er toch nog iets aan toe willen voegen:
Heel veel sterkte!!!

dat is indedaad wat het zwaarder gaat maken. Gelukkig kan ik tijdens het fanfare gebeuren ietwat relaxter achterover leunen omdat de eerste partij veelal gedubbeld is.

Citaat:
Maar ik weet zeker dat je er wel doorkomt als je plezier hebt in het trompet spelen. (en dat heb je, anders zou je niet in zoveel bands/orkesten spelen!) :lol:

Dat plezier erin hebben is het probleem niet inderdaad. Met het Nederpop gebeuren worden het twee optredens waar de adrenaline een enorme kick gaat geven. Soms na een lekker optreden nog dagenlang in soort van "rush"; nu al voorpret. En het fanfare werk heeft op haar eigen manier weer een andere charme. Trompetspelen: een leuke hobby!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 maart 2004 10:46 

ey ff iets Heeel anders je hebt onder je tekstje iedere keer un cortado mas staan hè das tog van uhm el tattoo del tigre?? 8) :lol:

"Jazz: The Sound of surprise!"

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2004 18:04 

Misschien wel een tip een paar dagen van te voren stoppen met de reguliere oefeningen en alleen de noodzakelijke dingen doen zoals wat bindingen en toonladders. Dan zijn je lippen in optimale conditie als je begint.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2004 14:38 

Off Topic
musicus3 schreef:
ey ff iets Heeel anders je hebt onder je tekstje iedere keer un cortado mas staan hè das tog van uhm el tattoo del tigre?? 8) :lol:

Jep, van de Tijgers inderdaad. Zeer sterk, Sensacional is niet uit m'n CD speler te slaan. Als je de kans hebt ze live te zien: doen (laatste tijd helaas weinig optredens :cry: En hoewel ze gevraagd zijn, zijn om 1 of andere (goede) reden ook niet de trompetten op de Trumpetparty :cry: [hoewel dat niets afdoet aan deze dag!])

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur