trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Overstap van bariton naar trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2004 12:55 

mi trompeta schreef:
Ik vind het verschrikkelijk knap als je op bariton een C3 kan halen.
Je bedoelt waarschijnlijk een hoge C, wat op bariton (dus) een C2 is...
:lol:

Een C3 op een bariton klinkt hetzelfde als de C2 op een trompet, maar het blijft een C3!
Ik denk dat hij gewoon een C3 bedoeld!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2004 14:50 

Ik dacht dat de notaties zoals C3 absoluut waren, denk maar aan A1=440 Hz, als je het op een lager instrument speelt is de A1 toch niet eens 220 Hz (een octaaf lager dus???)

Profiel  

Berichttitel: Monstuk
BerichtGeplaatst: 05 maart 2004 22:24 

Hoi,
Heb inmiddels een lekker groot mondstuk aangeschaft en dat gaat lang zo slecht nog niet al is het wel ff wennen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2004 17:48 

Ik ben van trompet naar bariton gegaan.(kom maar.)
dit heb ik 3 jaar volgehouden helemaal geen verkeerd instrument, het heeft ongeveer, ( intonatie problemen) een half jaar geduurd voor ik hiermee redelijk mee over weg kon. de hoogte in is makelijker dan op een trompet.
Maar jullie raden het al, een week of vijf geleden heb ik de bariton weer verruild voor mijn trompetje. (bariton kopen ik hoef niet meer)
IK ben nu weer aan het blazen op een 7c jk voor heen gebruikte ik een denis wick 5x
niet meer om aan te horen ik denk dat ik zeker een jaar nodig heb voor ik mijn oude peil weer terug heb.
Wat ik hiermee wil zeggen laat je niet gek maken met allerlei verhalen gewoon lekker je best doen op het monstuk wat je hebt, als je het gevoel voor jezelf hebt nu gaat het redelijk ga dan een iets uit proberen met een mondstuk maar ik denk dat je dan gewoon een jaar verder bent.
In mijn optiek is het veel moelijker om uit een trompet een mooie sound te krijgen dan uit een bariton

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 maart 2004 11:58 

Trompet is idd een van de moeilijkste instrumenten die er zijn...

Ik ben het niet eens met je stelling: laat je niet gek maken met allerlei verhalen gewoon lekker je best doen op het monstuk wat je hebt

Helemaal als je van bariton naar een 7c mondstuk gaat. Een baritonmondstuk heeft als voordeel dat je je embouchure onder je mondstuk hebt zitten. (ik verwijs hierbij naar mijn verhaal over ademsteun onder problemen en oplossingen) dus mooie klank uit een bariton is gewon makkelijker dan een mooie klank uit een trompet.

Hoe kleiner een mondstuk hoe dichter de druk rond de opening van je lippen komt te zitten en hoe makkelijker je het dichtdrukt. Je kunt op dat moment het mondstuk niet meer 'dragen'. Een iets groter mondstuk zal dan (zeker ten opzichte van een 7c) een veel comfortabeler gevoel geven, makkelijker spelen en een betere klank geven. Als je toch door blijft douwen met een 7c op een niet al te sterk 'bariton-embouchure' verniel je m.i. je embouchure en dat is toch eeuwig zonde.....

Ik zeg er wel bij dat wanneer je een zeer sterk embouchure en goeie techniek hebt, het spelen op een kleiner mondstuk minder problemen geeft en je dan de voordelen van het mondstuk kunt gebruiken (bijvoorbeeld extreem hoog spelen, zoals Maurice Andre een 7dw mondstuk voor piccolo gebruikte).

Mijn advies: probeer toch een groter mondstuk dan een 7c te gebruiken!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur