Citaat:
Maar je lippen, het deel van je mond dat op je mondstuk rust bestaat niet uit spieren
Als het goed is rust je mondstuk op de spieren van je embouchure (zoals perez schreef: de mondkringspier) en niet je lippen rusten op het mondstuk. Ik heb in het forum ademsteun daar al eens iets over gezegd (tlijkt me niet zinnig om dat hierheen te kopieren, dus check t ff bij
problemen en oplossingen -> ademsteun!)
Op het moment dat je dus je lippen 'gekneusd' hebt (je kunt toch alleen spieren kneuzen?) betekend dat dus dat je te weinig ademsteun geeft. Zonder ademsteun komt het mondstuk naar je toe en druk je het gaatje dicht en sluit je de doorbloeding van je lippen enigszins af. Wat het pijnlijke gevoel in je lippen geeft. Met het mondstuk duwend op je lippen creeer je een kunstmatig draagvermogen voor het mondstuk (lippen/gebit ipv embouchure) je kunt dan dus wel een paar hoge noten spelen maar lang zal t dan niet meer duren voordat je echt stuk zit. Want hogere noten vragen een sterker draagvermogen van je embouchure en als dat er niet is ga je alleen maar harder duwen, waardoor je nog meer last van je lippen krijgt enz enz enz
Mijn advies is dan ook: (misschien wat korte termijn maar dan toch zeker in het algemeen) Werk aan goede ademsteun en train op die manier een sterker embouchure waar door je een beter uithoudingsvermogen krijgt!
suc6 ermee