trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tongpositie aanzet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2004 10:38 

Maarten Trompet schreef:
Excuses als ik de indruk wekte dat je je tong helemaal achter je tanden zou moeten houden;

Maar ik blijf absoluut bij een hele kleine beweging van je tong!!

Maarten,

Waarom excuseren? Er zijn legio trompettisten en (conservatorium)docenten die zeggen dat je je tong altijd achter je tanden moet houden. Er zijn er ook zat die zo hartstikke goed spelen. Als je echter twijfelt of je je lip wel mag raken, dan weet ik dat dat ongegrond is, en ik wil ook nog wel zo ver gaan dat ik denk dat licht je lip raken beter is als achter je tanden spelen: monitorfunctie, kaakopening is groter, geeft richting aan je lippen, tong meer voorin.
En wat betreft die kleine tongbeweging heb je uiteraard helemaal gelijk. Excuses als ik de indruk wekte dat je tong als een heipaal heen en weer moet bewegen :wink: Misschien is dat nog wel een interessante extra vraag: beweegt je tong op en neer of van voor naar achteren? Of je nou tegen je boventanden aanzet of tegen je lip, de beweging die je maakt kan een combinatie zijn van deze twee factoren. Ikzelf zit meer in het op en neer kamp, maar ik speel met een extreem voorwaartse tong, en doe er alles aan om de tong zo weinig mogelijk terug te trekken na een aanzet.

Bert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur