trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bereik i.c.m. mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bereik i.c.m. mondstuk
BerichtGeplaatst: 12 apr 2004 21:00 

Dag medetrompetisten,

Ik heb de laatste tijd eens links en rechts wat rondgegoogled maar wat mij opvalt is dat er onder lichtemuziek mannen nogal tegenstrijdigheid is in het feit hoe bereik op te bouwen c.q. uit te breiden.

Hierbij is mijn vraag eigenlijk 2-ledig,

Moet je de moeite doen om op een relatief groot ondstuk (3c ofzo of groter) je hoogte onder controle te krijgen of moet je (Vizutti-stijl) je tijd niet "verdoen aan inefficient blazen op een groot mondstuk".

Part 2

Laat ik voorop stellen dat ik uiteraard niet geloof in een registeruitbreiding kopen in de vorm van een Leadmondstuk
:roll: maar in hoeverre draagt deze bij in de controle van het register? of moet je het toch meer zien als efficienter en met een scherper geluid hoog spelen. Oftewel wat je op een 3c niet kan kan je op een Reeves ook niet

Wacht op de antwoorden

grz ruben

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2004 21:49 

Je moet een mondstuk kiezen waar jij je prettig op voelt en waar je je bereik of wat je ook maar wilt verbeteren.

Ik speelde op mijn 15e even hoog als nu, toen op een Bach 3c nu op een Reeves 42ES, maar het klinkt nu beter omdat ik vooral lead speel. Als ik solo's speel zou ik liever op een 3c spelen omdat daar het geluid beter voor geschikt is (ronder,warmer) en het monstuk flexibeler is. Hoe kleiner het monstuk hoe minder flexibeler en meer ruis ook. In een bigband of popsektie wil men een wat geprojekteerder geluid horen dan in de klassieke muziek, daar moet het toch wat ronder zijn. Maar ook daar moet men wel eens hoog spelen.

Dus je moet een mondstuk kiezen waar jij je prettig op voelt en die je goed vind klinken bij de muziek die je meestal speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2004 12:02 

Geheel met Erik eens, een mondstuk moet geheel bij je passen. Ik zelf heb meer tijd moeten besteden aan het zoeken naar een geschikt mondstuk dan een trompet. Je kan er hele theorieen op loslaten maar het is net als met een auto: Je vindt hem lekker rijden of niet, en het zoeken naar een geschikte auto kost tijd (en geld ! oke !)
Zelf speel ik op een Bob Reeves 43M en 43ES. Het verschil zit hem ook duidelijk in de sound. De M vind ik wat warmer en ronder van klank en de ES is scherper en wat meer "to the point" in de hoogte.
Wat hoog spelen betreft (c3 en hoger) dat is een combinatie van factoren (dat is ook mijn ervaring) en is niet alleen maar afhankelijk van het mondstuk. Maar daar is hier in het forum al genoeg over geschreven.
Suc6 Ruben

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2004 13:50 

En is het ook efficienter?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2004 14:12 

Laat ik er nog aan toevoegen dat ik nog nooit hoge noten heb gestudeerd. Het gaat er meer om dat je je totale embouchure ontwikkelt, dus mijn lage bereik (g) klinkt het zelfde als mijn hoge bereik (g3).

Ik oefen daar op o.a. met staccato, probeer zoveel mogelijk dezelfde opening van de lip te behouden. Dit kan alleen als je ademsteun goed is. Dit kan ook met lipbindingen, niet meer gaan drukken of knijpen als het hoger wordt, maar met meer lucht(snelheid).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2004 16:57 

Mensen als Vizzutti en Lindemann (de voorstanders van het spelen op een zo klein mogelijk mondstuk) hebben als pre (erik veldkamp ook lijkt mij :wink: ) dat ze een zeer goede techniek en embouchure hebben.
Een goed embouchure draagt een klein mondstuk zodat het gaatje niet wordt dichtgedrukt (wat nogal snel wil gebeuren met een klein mondstuk).
Een goeie techniek zorgt ervoor dat ze in het kleine mondstuk geen ruimte tekort komen om hun lip opening te spannen en ontspannen.

Op een klein mondstuk kan iedereen hoog 'duwen' (de toon is er wel maar je hebt geen flexibiliteit/kwaliteit meer). Met een goed embouchure behoudt je dus flexibiliteit/kwaliteit op een klein mondstuk.
Volgens mij kun je beter aan je embouchure bouwen op een mondstuk dat tenminste zo groot is als 3c. Want op kleiner mondstuk is het moeilijk bouwen en makkelijk douwen, je duwt voor je het weet en dan maak je meer kapot dan je lief is.

Want we zijn het er denk ik over eens dat je op een goed embouchure ieder mondstuk kan zetten dat je wilt, alleen het ene mondstuk kost meer energie dan het andere. Na het opbouwen van een goed embouchure kun je dan naar een kleiner mondstuk zoeken om je energie te 'sparen' eigenlijk meer je uithoudingsvermogen te verlengen. (het vullen van een 1c mondstuk kost nu eenmaal meer energie dan het vullen van een 7c).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2004 17:19 

Je hebt wel gelijk maar je vergeet dat het natuurlijk ook met je fysieke gesteldheid te maken heeft. Volgens trumpetstuff speelt Arturo Sandoval op een 3c, en hij speelt met redelijk gemak een c5 !

Waar haal je trouwens vandaan dat Vizzutti en Lindeman een klein mondstuk propageren ? Bedoel je dat ze een klein mondstuk spelen als ze hoog moeten spelen of dat ze altijd zo klein mogelijk spelen ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2004 17:30 

Embouchure is toch een fysieke gesteldheid?
En zoals ik zeg op een goed embouchure kun je ieder mondstuk zetten dat je wilt groot of klein....
op http://tpin.dana.edu/pipermail/tpin/2003-June/008094.html zegt Jens Lindemann een en ander over mondstukken en het gebruik ervan. Hij heeft gelijk als hij zegt dat iedere klus om het juiste gereedschap vraagt.

En waar hij het heeft over 'sweet spot':
Allen Vizzutti and I have discussed this often over the years and the simple
fact is this, in order to play efficently you must be in the sweet spot of a
mouthpiece. A large mouthpiece has a bigger sweet spot and, as with oversized
tennis racquets and golf clubs, it helps compensate for our very human ability
to miss the centre of the note more often than not. To accomplish the same
goal on a smaller mouthpiece you MUST be more efficient or it will back up on
you. I describe backing up as basically trying to overpower the sweet spot.

zou ik zeggen dat dat idd met embouchure en techniek te maken heeft, met een goed embouchure en techniek heb je ook de mogelijkheden voor een klein mondstuk, zoals lindemann beschrijft.
Ik ben nog op zoek naar de site waar ik expliciet las dat Vizzutti en Lindemann er voor zijn om altijd een klein mondstuk te gebruiken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur