trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wat klinkt beter
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wat klinkt beter
Trompet 91%  91%  [ 49 ]
Cornet 9%  9%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 54
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 apr 2004 21:46 

Wat een onzinnige poll!
Cornet is mooi en trompet ook. Maar beiden zijn niet geschikt voor elke soort muziek. Trouwens, bugel is ook mooi (maar niet met een trompetmondstuk!). Kan dit laatste instrument ook nog even in de poll worden opgenomen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 mei 2004 10:16 

Gerrit schreef:
gianni schreef:

maar als ik ook maar twee seconden naar Maurice André luister, weet ik het weer: dat is het mooiste wat er is, dat is trompet!

8) 8) :wink:

Maar hij speelde ook cornet. En weet je hoe dat klonk? FANTASTISCH. Voor sommige mensen maakt het niet uit waar ze op spelen.

Zorg er nu maar voor dat je op beide goed klinkt.

als klein-koper liefhebber maakt het mij natuurlijk niet uit wat het is, dat snap je ook wel denk ik, gerrit.... 't was ook meer met :wink: bedoelt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 mei 2004 10:30 

gianni schreef:
Gerrit schreef:
gianni schreef:

maar als ik ook maar twee seconden naar Maurice André luister, weet ik het weer: dat is het mooiste wat er is, dat is trompet!

8) 8) :wink:

Maar hij speelde ook cornet. En weet je hoe dat klonk? FANTASTISCH. Voor sommige mensen maakt het niet uit waar ze op spelen.

Zorg er nu maar voor dat je op beide goed klinkt.

als klein-koper liefhebber maakt het mij natuurlijk niet uit wat het is, dat snap je ook wel denk ik, gerrit.... 't was ook meer met :wink: bedoelt

Oh ik dacht met een 8) 8) :wink: hihi
Maar ik bedoel eigenlijk dat het de man/vrouw achter het instrument is die het geluid bepaald. Heb een cd van Hardenberger 'virtuoso trumpet' (ligt ook in de bieb op school) waar hij cornet op speeld. Maar het is geen cornet, het is Hardenberger. Dat is het fantastische van die lui. Je hoort maurice, hardenberger etc. Niet trompet of cornet.

Studeerse maar weer! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jul 2004 22:10 

Hoe zit het eigenlijk met de verhouding trompet, cornet in de hafa wereld ( bra weet ik wel)
Wat ik bedoel, even extreem gesteld : zijn er hafa orkesten die uitsluitend trompetten of uitsluitend cornetten gebruiken in hun bezitting of is het altijd een mix.
Wat is de argumentatie voor zo'n keus, ben benieuwd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jul 2004 22:24 

Bij mijn 'eigen' fanfare thuis hebben we uitsluitend trompetten, bij een andere fanfare waar ik in speel hebben we 3 trompetten en 2 cornetten.

Maar er zijn ook fanfares met uitsluitend cornetten (Oranje Grootegast bv.), maar die kregen als commentaar bij de nederlandse fanfare kampioenschappen te horen dat de sound teveel naar de brassband neeg.

Het is dus net wat je als dirigent voor sound wil creëren...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2004 07:26 

trumpetvos schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de verhouding trompet, cornet in de hafa wereld ( bra weet ik wel)
Wat ik bedoel, even extreem gesteld : zijn er hafa orkesten die uitsluitend trompetten of uitsluitend cornetten gebruiken in hun bezitting of is het altijd een mix.
Wat is de argumentatie voor zo'n keus, ben benieuwd.

In mijn Harmonie zijn enkel trompetten, maar er ligt een cornet in de kast: die pak ik wel eens als er stukken gespeeld worden waarbij expliciet om zo'n instrument gevraagd wordt, vanuit muziekaal oogpunt dan: bv. muziek van Alfred Reed heeft heel expliciete cornet partijen, en die klinken het mooist als die ook op cornet gespeeld worden. Ook engels aandoende muziek (bv Grainger) kan vaak de klank van een cornet gebruiken: Als we dan een invaller nodig hebben, vragen we een cornettist erbij. Vaak maakt het niets uit (cornet/Trompet staat er dan boven), en spelen we alles op trompet.
Soms denk je ook wel eens: de cornetpartij is voor de trompet (allemaal signaaltjes) en de trompetpartij is voor de cornet (melodieus)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2004 13:56 

groovyhorn schreef:
Het is natuurlijk zo dat een trompet een ander karakter heeft dan een cornet. Ik vind dus dat het dynamische bereik van een trompet veel ruimer is dan b.v. van een cornet. Een goede trompettist kan op een trompet uithalen in het hoge register met een brilliant stralend geluid en er aan de andere kant ook rond en zacht mee spelen.

Kan het niet met je eens zijn, heb je namelijk wel eens een goeie(!!) brassband gehoord. Dan zul je zeker horen dat een cornet of beter gezegd een cornettist wel degelijk een groot dynamisch bereik heeft.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur