trompet.nl > forum > Toon onderwerp - inrollen van de lippen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 mei 2004 07:35 

Als je niet meer van nature kan ademen is het boek van Bart van Lier misschien wel wat voor jou. (eigenlijk bestemd voor trombone....)
Daarin staan ademhalings oefeningen die je wel op de goede weg kunnen helpen en de overige oefeningen hebben mij ook een heel eind in de goede richting geholpen.

Het idee van dit boek is dat alles gecoordineert moet zijn zonder dat je erbij na moet denken. Zowel het ademhalen als het aanzetten enz...

De eerste maand loopt het kwijl langs je lippen maar daarna krijg je er wel wat voor terug.

Zoals gezegd, het heeft mij een heel eind in de goede richting gebracht. Elke dag eerst een half uurtje Bart van Lieren en daarna een halfuurtje lekker toeteren natuurlijk want het is soms wel een heel saaie methode.....

Wordt nu ineens wel nieuwsgierig of er meer trompettisten zijn die het boek gebruikt hebben en wat hun ervarinmgen ermee zijn... :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 mei 2004 09:52 

ruben schreef:
Ik denk dat dit geen zinvolle discussie is

Lijkt me een hele zinnige vraag van John. Het is toch goed om je af te vragen hoe een embouchure werkt? :?

jvanbruggen schreef:
Er zijn immers ook "gelovigen" die juist vinden dat je de lippen helemaal niet naar binnen moet rollen, maar je mondstuk er mee vullen! En als dat voor die lui werkt, prima. Zie het verhaal van Erik die wel met "smilen" heel goed "uit de voeten kan".

1. Je mondstuk vullen kun je ook doen door je lippen in te rollen en je mondhoeken naar binnen te brengen. Dit sluit elkaar niet uit.
2. Ik ga er vanuit dat Erik zijn mondhoeken niet heel erg naar buiten trekt als hij hoger gaat. Een breed embouchure is nog wel wat anders dan smilen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 mei 2004 12:25 
Moderator

groovyhorn schreef:
Ik zal zeker achter dat boek van Bart van Lier aan gaan. Ik heb ook zeer goede dingen gehoord van Willem van der Vliet v.w.b. het ontspannen ademen. Heeft iemand ervaringen hiermee?

JA echt een aanrader, zowiezo om eens een les van hem te nemen is supergaaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 mei 2004 12:53 

Ik zou zeggen, kom naar de trumpetparty dan kun je zien of ik met een smile embouchure speel. Ik heb net te horen gekregen dat ik Mc Arthur Park ga spelen a la Ferguson. Ik denk niet dat ik de partij op "non-pressure" speel.....misschien dat ik van het podium afrol. Ik heb in ieder geval maar een kleiner mondstuk (Reeves 41ES692s) bestelt, kijken of dat helpt.

Het gaat een paar keer tot a3 en slotnoot is een b3.... (op papier):(

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 mei 2004 12:56 

veldkampbrass schreef:
Ik zou zeggen, kom naar de trumpetparty dan kun je zien of ik met een smile embouchure speel. Ik heb net te horen gekregen dat ik Mc Arthur Park ga spelen a la Ferguson. Ik denk niet dat ik de partij op "non-pressure" speel.....misschien dat ik van het podium afrol. Ik heb in ieder geval maar een kleiner mondstuk (Reeves 41ES692s) bestelt, kijken of dat helpt.

Succes ermee! :!:
Hadden we het hier over 'non-pressure' dan? :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 mei 2004 12:59 

veldkampbrass schreef:
Ik heb net te horen gekregen dat ik Mc Arthur Park ga spelen a la Ferguson. Ik heb in ieder geval maar een kleiner mondstuk (Reeves 41ES692s) bestelt, kijken of dat helpt.

Mietje!!! Hahahahaha.... :wink: :wink:

Succes man. Kom misschien wel even langs om te luisteren en kijken.

Jeroen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur