Dus ga je proberen de holte in je mond zo veel mogelijk te verkleinen door je tong omhoog brengen toch? Op die manier zorg je voor een hogere snelheid en dus voor een snellere trilling (= hogere toon).
Ik ben van mening dat als je embouchure te veel verschilt van hoog en laag dat dat ten koste gaat van je flexibiliteit. Daarom oefen ik regelmatig STAMP zodat ik in elk register ongeveer dezelfde opening heb. 100% lukt nooit (in mijn geval), maar ik merk wel dat ik makkelijker de loopjes ed van hoog naar laag en omgekeerd kan spelen.
het heeft meer met ademsteun te maken dan mondholtes denk ik, ik ben nooit bezig met mondholtes maar misschien doe ik het wel op die manier dat kan ik je niet zeggen.
Geregistreerd: 12 apr 2003 15:57 Berichten: 297 Woonplaats: Den Haag
met de stand van je tong kun je je mondholte wat groter of kleiner maken, doordat je een gedeelte van je mond 'afsluit'. Je hoeft op dat moment minder volume in je mond te vullen. Je verbruikt op dat moment minder vermogen.
_________________ Break the barriers of the trumpet!
Door de holte te verkleinen zorg je voor meer druk. Dit wordt veel genoemd als tongpositie (de hoogte dan). Ook kun je op deze manier je toon een beetje aanpassen afhankelijk van de situatie
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
Interessant. Ik merk dat ik dat ook doe (tong tussen tanden). Als ik "hoger" speel, duw ik m'n tong zelfs tegen mijn onderlip. k ben er nog niet uit of dit goed of slecht is...
Het lijkt mij dat je dan juist de trilling belemmert. Je lip trilt toch? als je daar je tong tegenaan zet belemmer je de trilling. Maar dat kan ik vanuit hier niet zien. Als het voor jou werkt, waarom zou het dan fout zijn?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen