trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Twee en drie-delig Tongslag! - Hoe kan je dit het beste stud
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 sep 2001 21:00 

Hallo!<p>Kan iemand mij wat tips geven over hoe men het beste kan studeren op tongslag. Mijn tong is redelijk snel, maar de co-ordinatie van tong-vingers gaat niet altijd even goed, en ook in de hoogte vind ik het vaak lastig om tong slag te gebruiken.<p>Tips zijn welkom! Groetjes, Kevin.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 sep 2001 09:13 

Hallo Kevin,<p>Koop het boek van R. Quinque (standaardwerk, lees de aanwijzingen goed door en dan oefenen, oefenen, oefenen, oefenen ......<br>Het is doodsaai om te studeren maar heb je het door dan geeft het veel voldoening.<p>Succes,<br>Hans

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 sep 2001 19:22 

Kevin,<p>Studeer de tongslag zowel twee als drie delig in een langzaam tempo. Gebruik de lettergrepen (da)da ga, i.p.v. (tu)tu ku. Studeer ook apart de ga/ku . Gebruik als begin tempo per noot mm=80. Let goed op dat je de ga/ku goed met ademsteun ondersteunt.<br>Iedere dag een paar minuten en rustig opbouwen, zowel in hoogte als in tempo. Succes met studeren

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2001 11:20 

Wat ook erg goed helpt is, zoals al voorgesteld dagadaga te gebruiken waarmee je de noten zo lang mogelijk krijgt. Als je dat eenmaal kunt is meer staccato spelen alleen maar makkelijker. Als je begin met kort studeren is langer spelen lastiger.<br>Waar ik ook veel aan heb gehad is om de eerste noot voor je gevoel langer te spelen:<br>daaa ga da ga da ga da / daaa da ga da da ga, op de eerste noot heb je de meeste weerstand dus een beetje extra lucht (ademsteun!!!) is erg pretig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2001 13:12 

De oefeningen in de Arban methode voor 2 en 3-voudige tongslag hebben mij goed geholpen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2001 15:40 

Hallo Kevin.<p>Ik speel nu 4 jaar trompet en ik heb echt geen idee wat een tongslag is!<br>Wie kan mij dat uitleggen?<p>Groetjes Marieke

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2001 11:35 

Als je een serie noten achter elkaar moet spelen in een tempo dat te hoog ligt om elke noot met ta aan te zetten, kun je tongslag gebruiken. Je hebt twee en driedelig tongslag. Twee delig is voor groepjes van twee. Je gebruikt dan voor de eerste de da en de tweede de ga. Dus de ga is de aanzet voor de tweede noot. Als je voor je zelf gaat oefenen zul je zien dat ta ta ta ta, moeilijker is om snel te doen dan da ga da ga. Hierdoor kunnen we een groep snelle noten dus makkelijker spelen. Driedelig is bijna hetzelfde. Je gebruikt het dan voor groepjes van drie noten. In plaats van da ga, doe je dan da da ga. Probeer maar eens snel 12 keer ta achter elkaar en 4 keer da da ga. Je zult weer merken dat je met tongslag het tempo van je aanzetten veel hoger kunt krijgen. De "ga" doe je met de achterste helft van je tong. Deze aanzet kan alleen mooi worden als je die ondersteunt met genoeg ademsteun. De da is immers makkelijker dan de ga. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2001 11:23 

het is nu wel iets duidelijker ja. Ik zal een proberen of het schilt.<br>alvast bedankt voor je uitleg.<p>groeten Marieke

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur