Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
jvanbruggen
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 mei 2004 21:36 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 21:41 Berichten: 39 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
|
|
De basistechnieken voor trombone, trompet, van mijn part tuba, zijn in beginsel gewoon hetzelfde, alleen moet je een kleinere of grotere badkuip volblazen.
Wat betreft het aanspannen van de kinspier: dat is niet om de lippen uit je mondstuk te trekken (dan doe je echt verkeerd) maar wel om de spanning van de spieren rond de mond af te voeren (en je ziet het inderdaad waarschijnlijk niet!).
En verder is het hele gedoe rond de embouchure zeer persoonlijk. Veel belangrijker dan de embouchure zijn de ademsteun, het vermogen om de lucht te laten stromen, het niet onwiilekeurig gebruiken van de stembanden en het verhogen van de tongheuvel om de lucht in de mondholte al te comprimeren en te versnellen.
Probeer voor de aardigheid ook eens om niet met een "t" of "d" aan te zetten, maar met een "p". Het zal je verbazen hoe makkelijk dat gaat, of hoe snel je constateert dat je ademsteun niet goed voorbereid was op de start van de toon.
Hopelijk vanaf nu wat minder discussies met onderbuik gevoelens, krenkend of kwetsend taalgebruik. Wel graag wat meer met feiten onderbouwen of meningen normaal brengen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Gerrit
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 mei 2004 22:12 |
|
|
trombonist schreef: Het helpt wel degelijk en heeft niets te maken met de spanning wegnemen van andere spieren.....
Waar heeft het dan wél mee te maken? Als je je kin naar beneden doet wordt het gat tussen je lippen toch groter? Dit resulteerd in een lagere toon. Voor het hoge register heb je nu eenmaal een kleiner gaatje nodig. Dus  Lip in je mondstuk brengen. Niks kin naar beneden...
Ik geloof wel dat het kan, maar ik denk niet dat het nodig is/efficient is.
http://abel.hive.no/trumpet/hardenberger/munnstykke.jpg
http://region.hive.no/ntf/sem/hardenber ... 010015.jpg
Ik bedoel dan dat bobbeltje gelijk onder het mondstuk. Het is ONMOGELIJK én je kin naar beneden te doen, en zo'n bobbel te hebben tegelijkertijd.
Leuke discussie, jammer van de sfeer.
Marnix, ik respecteer je kennis en je posts, dat heeft en kan niet iedereen. Vloeken kan wel iedereen. Doe dat dan ff niet wil je? Ik vind dat echt storend!
Groetjes maar weer!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Gerrit
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2004 07:59 |
|
|
Volgens mij moet je een nieuwe bril!
oke, dan worden wij het vandaag in ieder geval niet eens.
Maakt niet uit, maar ik dacht dat die foto's duidelijk genoeg zouden zijn...
Je hebt me trouwens nog niet uitgelegd waar het dan WEL voor dient.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
gianni
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2004 09:12 |
|
Geregistreerd: 12 apr 2003 15:57 Berichten: 297 Woonplaats: Den Haag
|
Na het lezen van de hele discussie zijn er volgens mij toch wat begrippen die verkeerd uitgelegd/begrepen worden.
Het inrollen van de lippen: Het mondstuk inrollen of de andere kant op, de mond in dus?
Maurice André speelt in ieder geval met zn lippen (ik noem het liever richting van embouchure) naar het mondstuk/in het mondstuk. Zoals Gerrit eerder al zei, MA creeert een 'kussentje' waar het mondstuk op rust. Het kussentje dat je ziet is gewoon een supersterk embouchure, grote spieren. Vergelijk het met de spierballen van een body-builder: die zet twee vingers op elkaar en heeft grotere spierballen dan wij ooit zullen kweken. MA hoeft relatief weinig ademsteun te geven om zn embouchurespieren aan te spannen. Het embouchure van MA is zo sterk dat ie zelfs zonder mondstuk makkelijk een c3 kan buzzen, hij houdt met die spieren en ademsteun z'n speelopening makkelijk open.
En wat betreft de kin: volgens mij is het uitermate inefficient om je kin naar beneden te doen, je vergroot hiermee je mondholte en dus heb je meer vermogen nodig om die ruimte te vullen. En de opening die groter wordt door de kin naar beneden te doen, tja.... Het stretchen van de kin heeft volgens mij tot gevolg dat je mondstuk minder lipmassa ter beschikking heeft om op te steunen, waarmee de druk dus groter wordt, met gevolg dat het gaatje eerder dichtgedrukt wordt, ook al is het gaatje groter geworden door dat je je kin strecht. ik denk dat een grotere opening/grotere druk van het mondstuk voor een trombonist relatief minder gevolgen heeft. Het grotere mondstuk van een trombone draagt daaraan bij: De druk van het mondstuk ligt verder van het gaatje dus kun je meer druk hebben voordat je het gaatje dichtdrukt (dat lukt waarschijnlijk niet eens omdat je dan zo hard moet duwen dat je lippen het eerder begeven  ) en een trombonist speelt al met grotere opening en in een groter mondstuk maakt dat stukje kin naar beneden ook maar relatief weinig uit. Met een trompetmondstuk ligt dat uiteraard anders....
Het juiste embouchure/richting van het embouchure vormt zich voor een trompettist meer door het mondstuk van je (boven)lip af te houden. Let maar eens op: speel een toon in middenregister en probeer het mondstuk van je af te halen, als je de toon wilt blijven spelen zul je zien dat je embouchure naar voren komt en je meer ademsteun moet geven. Op zich klinkt dat logisch omdat het mondstuk ook naar voren beweegt, maar wanneer je embouchure naar voren komt te staan betekend dat ook dat er meer spanning op komt te staan, wat altijd beter is: Meer spanning en minder druk, bijna een garantie voor een mooie toonvorming en grote flexibiliteit.
_________________ Break the barriers of the trumpet!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Gerrit
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2004 09:25 |
|
|
gianni schreef: Na het lezen van de hele discussie zijn er volgens mij toch wat begrippen die verkeerd uitgelegd/begrepen worden. Het inrollen van de lippen: Het mondstuk inrollen of de andere kant op, de mond in dus? Met het inrollen van de lippen bedoel ik dus dat je je lippen naar binnen rolt. Als je zoent dan rol je ze naar buiten zeg maar Als je ze inrolt, en je mondhoeken zo ver mogelijk naar binnen beweegt, heb je naar mijn idee en ervaring het meeste lip ik je monstuk. Meer een kussentje, je houdt het dus langer vol. Citaat: En de opening die groter wordt door de kin naar beneden te doen, tja.... Het stretchen van de kin heeft volgens mij tot gevolg dat je mondstuk minder lipmassa ter beschikking heeft om op te steunen, waarmee de druk dus groter wordt, met gevolg dat het gaatje eerder dichtgedrukt wordt, ook al is het gaatje groter geworden door dat je je kin strecht.
Helemaal mee eens,
Nog vragen? 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
gianni
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2004 10:01 |
|
|
Gerrit schreef:
Als je ze inrolt, en je mondhoeken zo ver mogelijk naar binnen beweegt, heb je naar mijn idee en ervaring het meeste lip ik je monstuk. Meer een kussentje, je houdt het dus langer vol.
tja inrollen en inrollen, tis een beweging die je maakt natuurlijk. Ik rol mn lippen niet bewust in, maar breng mn mondhoeken wel zo dicht mogelijk naar elkaar om het embouchure klein op te kunnen zetten.... zelfde effect, misschien ook zelfde beweging en dat ik het anders noem? daar zouden we het eens 'live' over moeten hebben 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
JeroenJongeling
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2004 10:33 |
|
Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34 Berichten: 863 Woonplaats: Amsterdam
|
gianni zegt:
Citaat: En wat betreft de kin: volgens mij is het uitermate inefficient om je kin naar beneden te doen, je vergroot hiermee je mondholte en dus heb je meer vermogen nodig om die ruimte te vullen. En de opening die groter wordt door de kin naar beneden te doen, tja.... Het stretchen van de kin heeft volgens mij tot gevolg dat je mondstuk minder lipmassa ter beschikking heeft om op te steunen, waarmee de druk dus groter wordt, met gevolg dat het gaatje eerder dichtgedrukt wordt, ook al is het gaatje groter geworden door dat je je kin strecht
Je kunt je kin naar beneden trekken op meerdere manieren. Je kunt dat doen via de gehele kaak en door het aanspannen van de "V" spieren in je kin (zodat je een "U" krijgt). Volgens Farkas toch een vereiste voor een mooi embouchure (als mijn geheugen mij niet in de steek laat). Sommige trompettisten hebben dat bijna niet nodig (dat staat dan al automatisch goed) en andere moeten er weer heel erg op letten. Dat heeft natuurlijk weer te maken met de bouw van je gezicht, je gebit en je lippen.
Als ik naar mijzelf kijk: Ik heb een onderlip die erg naar binnen neigt (ik noem het altijd maar "lipoverschot"). Om dat te voorkomen is het dus zaak om die twee spiertjes aan te spannen, die trekken de onderlip iets naar beneden, waardoor mijn embouchure beter staat. Hierdoor staan de lippen dus beter onder elkaar, waardoor je spel aanmerkelijk verbeterd. Vooral zacht spelen en subtiele aanzetten komen dan beter uit de verf.
Tip: kijk eens naar de foro's van een buzzende James Stamp.
Jeroen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
gianni
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2004 10:44 |
|
|
|
je kun t met je kin idd de stand van je embouchure gunstig beinvloeden... maar zodra je het geheel verder open zet dan nodig is, dan heb je dus wel een probleem
|
|
| Omhoog |
|
 |