trompet.nl > forum > Toon onderwerp - inrollen van de lippen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2004 12:42 

gianni schreef:
je kun t met je kin idd de stand van je embouchure gunstig beinvloeden... maar zodra je het geheel verder open zet dan nodig is, dan heb je dus wel een probleem

Ja, da's logisch lijkt me!

Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2004 12:56 

Een ander aspekt van inrollen van de lippen las ik laatst is ook wel interessant. Des te meer lip in het mondstuk des te kleiner het cupvolume.

Dit verklaart denk ik voor een gedeelte waarom sommige trompettisten zoals Arturo op een 3c zo belachelijk hoog kunnen spelen. Ik speelde laatst op een Monette MF II (Maynard Ferguson) die weer zeer ondiep is, daar kwam ik ook niet ver mee. Maar Maynard kan wel in de zelfde regionen vertoeven als Arturo !

Ik krijg er op een Bob Reeves 42ES een oktaaf hoger uit dan met een 3c terwijl voor mij een 3c comfortabel aanvoelt qua rand dan. Dit heeft natuurlijk ook met gewenning en verandering van kaak en gebit te maken als je ouder wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2004 17:46 

Ik heb deze foto van Maurice Andre even gescanned

Afbeelding

en deze van James Stamp

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2004 19:55 

Jeetje zware materie hier dames!!
Hebben jullie nooit het probleem dat als je er teveel over nadenkt dat het dan allemaal helemaal niet meer lukt? Dat je eerst voor je een noot speelt een checklist moet nagaan of je kinspier wel op de juiste laagte is getrokken en je onderlip genoeg ingerold is om het beoogde reslutaat te behalen?
Ken teveel mensen die dan een zogenaamd "perfect embouchure" hebben en geen noot fatsoenlijk voor elkaar krijgen....en teveel met een half kustgebit en siliconenlippen die perfect spelen.
Dingen niet moeilijker maken dan ze zijn misschien?? Ik ga ondanks dat ik de helft van wat hiervoor geschreven is niet begrijp het toch maar niet nog eens lezen....bang dat ik straks inderdaad mijn lippen ga inrollen en kinspier ga overbelasten...
succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2004 18:28 

Ik, als een beginner, maak me altijd zorgen over zaken die ik misschien wel helemaal verkeerd doe tijdens het spelen (bijvoorbeeld verkeerde embouchure). En het is dan niet het verkeerd spelen op de manier van 'er komt geen mooi geluid uit mijn toeter, wat kan ik daar aan veranderen', maar vooral op manier 'er komt een mooi geluid uit mijn toeter, maar na een aantal jaar kan ik gewoon niet meer goed spelen omdat ik op een verkeerde manier speelde'. Een voorbeeld hiervan is het volgende verhaal http://www.shout.net/~jmh/articles/cheeks.html
Volgens mij moet iedereen op zijn eigen manier spelen zo lang het maar goed klinkt. Mijn vraag is dan echter: Kunnen beginners altijd op hun eigen manier spelen zo lang het allemaal mooi klinkt? Zo niet, waar moeten ze vooral op letten?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2004 21:58 

Ik volg deze discussie nog steeds met veel belangstelling. Ook opmerkingen, zoals "je moet vooral niet nadenken over hoe je je embouchure maakt, maar gewoon blazen". In principe was ik het daarmee eens, totdat ik een jaar of vijf geleden niet meer kon wat ik toen al ruim 35 jaar had gedaan: blazen op kracht.
Kortom, ik was wel gedwongen om erover na te denken, of anders stoppen met "toeteren". Met links en rechts wat adviezen van beroeps, bestuderen van verschillende blaastechnieken, en vooral .... uitproberen ... uitproberen enz enz, heb ik MIJN probleem opgelost. Kortom, het was goed om veel uit te zoeken, veel weer weg te gooien en voor MIJ het goede te behouden (inbegrepen het inrollen van lippen, licht aantrekken van de kinspier en "van de lippen trekken" van het mondstuk).

O, ja trombonist, doe gewoon mee discussieren en laat het plagen. Of ga anders inderdaad maar weg van deze site.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2004 07:17 

Citaat:
Ik volg deze discussie nog steeds met veel belangstelling. Ook opmerkingen, zoals "je moet vooral niet nadenken over hoe je je embouchure maakt, maar gewoon blazen". In principe was ik het daarmee eens, totdat ik een jaar of vijf geleden niet meer kon wat ik toen al ruim 35 jaar had gedaan: blazen op kracht.
Kortom, ik was wel gedwongen om erover na te denken, of anders stoppen met "toeteren". Met links en rechts wat adviezen van beroeps, bestuderen van verschillende blaastechnieken, en vooral .... uitproberen ... uitproberen enz enz, heb ik MIJN probleem opgelost. Kortom, het was goed om veel uit te zoeken, veel weer weg te gooien en voor MIJ het goede te behouden (inbegrepen het inrollen van lippen, licht aantrekken van de kinspier en "van de lippen trekken" van het mondstuk).

Wat bedoel je precies met blazen op kracht? Zoals ik eerder had gepost wil ik geen nu geen fouten maken in het begin waar ik (zoals jij dan) jaren later pas iets van merk. Ik heb namelijk geen zin om later helemaal opnieuw te gaan beginnen!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur