trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verlies van embouchure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verlies van embouchure
BerichtGeplaatst: 06 mei 2004 12:20 

Met onregelmatige tussenpozen van één á twee jaar overkomt mij een volledig verlies van embouchure. Mijn normale bereik tot E3, soms F3, krimpt in tot E2, soms F2. Mijn toon is rafelig, mijn aanzet flodderig en ik houd het nog geen kwartier vol.
Deze ramp voltrekt zich binnen een paar dagen, zonder duidelijke oorzaak, dus niet na een extra belastend optreden of verandering van mondstuk, instrument, blaastechniek of wat dan ook. Mijn lippen zijn ook niet stijf maar juist slap en soepel.
Het is ongeveer het niveau van een leerling met een normale aanleg na de derde les.
Het duurt soms wel 6-8 weken voor ik mijn oude niveau terug heb, maar het komt wel weer terug. Ik oefen dan fluisterzacht in het register tussen C1 en C2, lange noten, interval en probeer voorzichtig mijn bereik weer te vergroten.
Het is nu de derde keer dat mij dit overkomt.
Herkent iemand dit? Zie ik misschien toch wat over het hoofd? Wat is de meest effectieve therapie?:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2004 14:11 

Ik heb dit meestal na de carnaval. Dus een aanwijsbare reden. Duurt weer een week of drie voordat ik mijn "oude" niveau terug heb.

Ook gebeurt me dit als ik hard gewerkt heb en weinig nachtrust heb gehad. Lippen voelen stug aan etc.., maar zoals jij beschrijft kan ik er niks van zeggen.

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2004 10:16 

awel, dat is mij nog nooit overkomen en ik hoop dat het me nooit overkomt.
ik weet voor mezelf wat ik moet doen om snel terug in ''form'' te raken, maar ik denk dat dat voor iedereen anders is.
ik heb zo mijn twijfels of dat zacht spelen wel goed is ????
lucht is zeer belangrijk bij trompet spelen (zowel hoog, laag, bindingen, staccato,...)
dus ik zou zeggen speel niet te stil, zorg dat je lucht genoeg geeft om alles goed te kunnen uitvoeren.
zelf speel ik dan veel pedaalnoten en toonladders(staccato. eerst traag tot het goed aanvoelt)
wat ik ook doe als het allemaal niet zo goed lijkt te gaan, is studeren met veel pauzes.
2 minuten spelen, 2 minuten rusten, Enz....
(ik kijk tussendoor tv, tegen de verveling)
misschien ben je er wat mee, misschien ook niet.
voor mij werkt het wel....

grtz tommy

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 mei 2004 14:26 

Citaat:
lucht is zeer belangrijk bij trompet spelen (zowel hoog, laag, bindingen, staccato,...)
dus ik zou zeggen speel niet te stil, zorg dat je lucht genoeg geeft om alles goed te kunnen uitvoeren.

Het gaat niet zozeer om lucht, maar om luchtdruk.

Als je zacht speelt moet je proberen dezelfde druk op te bouwen, maar minder hard te laten stromen, je moet dus beter je lucht controleren, dus (zo) zacht (mogelijk) spelen is wel degelijk nuttig..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 mei 2004 15:36 

Gelukkig nog nooit last van gehad.
Maar met zacht spelen kan ik me voorstellen dat het wel weer weken gaat duren.
Speel gewoon vrij uit, niet inhouden. Laat de lucht goed doorstromen. Luchtdruk
is zeker belangrijk, maar luchtdruk kun je pas opbouwen als je lucht vrij kan stromen.
Dus ik zou gewoon lange noten spelen, hoog en laag maar wel gewoon luchtstroom
helemaal ontspannen laten stromen. Dit komt meestal neer op een stevig forte.
Probeer je niet te "sparen", want dan ga je bekrompen spelen en duurt alles nog
veel langer. In ieder geval sterkte met dit vervelende euvel!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2004 15:17 

Hallo,
Het lijkt mij dat je je mondspieren moet trainen.
Wat doe je als gewone studie voor je embouchure? Lipbindingen neem ik aan, maar welke? Ik zou elke dag de Studies van Charles Colin doen(Lip-flexibilities) eerst tot C3 en dan verder.
Succes
Art

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2004 13:55 

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Deze keer heeft het herstel zich in recordtijd van ca twee weken voltrokken.
Het onderhavige probleem is niet te verwarren met "overwerkte lippen" na bijvoorbeeld carnaval, met een dag of twee rust en dan langzaam weer op- en uitbouwen was ik dan meestal na een week wel weer de oude.
In mijn normale doen belast ik mijn lippen bij de conditietraining behoorlijk. Ik gebruik een dieper mondstuk, Warburton XD met No 11 backbore voor cornet, meestal kom ik niet hoger dan D4 met deze combinatie.
Ik oefen op vol volume. Gedurende de oefeningen een "quick breath" en dan weer verder en ook zoveel mogelijk mijn longen helemaal leeg blazen, wel met minimale druk van het mondstuk op de lippen.
Als oefenstof lipflexililities, intervallen, lange tonen, stacato. Dan ben ik na een half uur behoorlijk versleten maar heb van dat half uur wel een hoog rendement.
Als ik dan bij een gig trompet speel op Warburton M met XT* backbore heb ik een makkie, op E3 kan ik rekenen en F3 lukt ook wel eens.
Over zacht blazen, ik heb in een grijs verleden les gehad van Theo Laanen, toen eerste trompettist bij het residentie orkest. Een mooie blazer en een uitstekend didacticus, hij is op deze site ooit uitvoerig besproken. Zijn stelling was als je fluisterzacht oefent blaas je je trompet recht als het nodig is.
Van een coryfee uit de jazzwereld, ik meen Cat Anderson, highblower uit de Duke Ellington stal, is bekend dat hij geregeld een midden G 20 minuten lang fluisterzacht aanblies voor betere toonvorming, range en endurance.
Er zijn dus gerenommeerde voorstanders van zacht blazen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2004 14:45 

Rimke schreef:
In mijn normale doen belast ik mijn lippen bij de conditietraining behoorlijk. Ik gebruik een dieper mondstuk, Warburton XD met No 11 backbore voor cornet, meestal kom ik niet hoger dan D4 met deze combinatie..
.... Als ik dan bij een gig trompet speel op Warburton M met XT* backbore heb ik een makkie, op E3 kan ik rekenen en F3 lukt ook wel eens.

:?: :?: :!: :?
Dus je komt met een diep cornet mondstuk hoger dan met een "normaal" mondstuk op trompet?
Ik vind D4 btw wel erg hoog voor cornet...

Of bedoel je misschien D3?! :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur