trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 17:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 22:34 

Maar nog even voor de duidelijkheid: Ook ik vind het niet belangrijk hoe hoog iemand kan, ik was in dit geval gewoon nieuwsgierig!
Zelf kan ik van zo'n solo als bijvoorbeeld Gonna fly now alleen maar dromen! (Dat dan weer wel! :wink: :lol: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 22:39 

veldkampbrass schreef:
Maar ik heb wat nieuwe opnames gekregen van Maynard in zijn jongere jaren, dat is echt belachelijk goed. Mooie solo's die gewoon tot f4 en hoger gaan ! Ik ga nog maar meer materiaal verzamelen van Maynard (heeft zo'n 200 cd's opgenomen...)

Oude opnames van Maynard in z'n 20-er jaren zijn inderdaad erg goed; ik heb ook opnames gehoord van Maynard als vroeg-20-er lead in de bigband van ..... (kom er even niet op, :oops: ) dat is natuurlijk wel wat anders dan wat hij nu speelt (hij is dan ook de 75 gepasseerd, RESPECT natuurlijk!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 22:39 

Cat Anderson is ongelofelijk op highblow gebied. Maar ik ben ook een Duke Elliigton fan, de beste bigband ooit voor mijn smaak. Dus die combinatie is voor mij perfect.

Maar bovenaan mijn lijstje staan Clifford Brown, Hubbard en Marsalis. Maar daar gaat een andere topic al over (de groten der trompetspel).

Ik vind persoonlijk de commerciele periode van Maynard, dus waar MacArthur park etc opstaan niet zo interessant. De jazzopnames voor de 70-ger jaren zijn veel beter.

Er is ook een mooie cd met Clifford, Maynard en Clark Terry samen met zangeres Dinah Washington. Dat is een echte aanrader !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2004 15:10 

Oké, gevaarlijke uitspraak:

De manier waarop je hoog speelt (klank en comfort) is belangrijker dan de hoogte die je daadwerkelijk haalt.

Ik ben namelijk van mening dat ik een goede open D3 mooier vind dan een hele geknepen G3, zowel van mezelf als van anderen.

begrijp me goed, het is knap om zo hoog te spelen (al is het alleen al omdat ik het NIET kan), maar comfort en klank vind is vele malen belangrijker!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2004 15:28 

The Joker schreef:
Oké, gevaarlijke uitspraak:

De manier waarop je hoog speelt (klank en comfort) is belangrijker dan de hoogte die je daadwerkelijk haalt.

Ik ben namelijk van mening dat ik een goede open D3 mooier vind dan een hele geknepen G3, zowel van mezelf als van anderen.

begrijp me goed, het is knap om zo hoog te spelen (al is het alleen al omdat ik het NIET kan), maar comfort en klank vind is vele malen belangrijker!

Het is ook belangrijk dat je de juiste noot op de juiste plaats speelt, het liefst goed getimed !

De meeste op dit forum zullen denk niet zo hoog hoeven spelen, maar voor mij is het gewoon mijn werk. Dus je kunt beter op andere zaken focussen waar je veel meer aan hebt in je trompetspel, zoals lipbindingen, staccato etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2004 16:00 

Wat ook wel een goeie is dat denk ik volgens mij het merendeel van de mensen die naar muziek luistert gewoon leuke muziek wilt horen en dat dat op de 1e plaats komt. Ik probeer te zeggen dat niet alleen muzikanten naar je muziek luisteren.

Ik weet niet of jullie de band the Squirrel Nut Zippers kennen maar die hebben een trompetist die niet echt superhoog komt maar wel echt toffe dingen met zijn trompet doet en ook heel veel tussen de onderste en bovenste lijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2004 13:04 

veldkampbrass schreef:

Het is ook belangrijk dat je de juiste noot op de juiste plaats speelt, het liefst goed getimed !

De meeste op dit forum zullen denk niet zo hoog hoeven spelen, maar voor mij is het gewoon mijn werk. Dus je kunt beter op andere zaken focussen waar je veel meer aan hebt in je trompetspel, zoals lipbindingen, staccato etc.

Het staat er natuurlijk los van dat je 'moet' spelen wat er staat en wel zo dat het ook als zodanig herkenbaar is :wink: . Echt hoog hoef ik idd noiit echt te spelen (ik denk dat f#3 op goede dagen de top is, maar hoger dan d#3 kom ik vrijwel nooit tegen). Ik speel liever de hele avond solide en en goed, dan dat ik één of twee keer die e#3 of f#3 eruit krijg. dat is wel eens anders geweest, maar ik ben toch wel een beetje ouder geworden denk ik... 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2004 13:34 

The Joker schreef:
Ik speel liever de hele avond solide en en goed, dan dat ik één of twee keer die e#3 of f#3 eruit krijg. dat is wel eens anders geweest, maar ik ben toch wel een beetje ouder geworden denk ik... 8)

Dan hoop ik dat nog vele jouw voorbeeld zullen volgen. Er zijn er nog genoeg die de laatste noten weglaten om de slotnoot een kwint of oktaaf hoger te kunnen kicksen ! :?

Het ergste is als de 2e over de 1e heen probeert te spelen (onaangekondigd). Dit is het meest amateuristische wat je kunt doen en heb ik de schurft aan. Dan heb je totaal geen respect voor de 1e trompettist en ben je zeker niet met de muziek bezig maar met je eigen ego. :cry:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur