trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Marcheren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2004 18:37 

misschien een rolstoel met een leuke verpleegster erachter of raak je dan ook buiten adem.... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2004 16:16 

bartjefrit schreef:
Ik hou ook niet van spelen op straat; maar mijn fanfare is een dorpsfanfare die af en toe nog 's de "verplichting" heeft om op straat te verschijnen.

Dat met die "verplichting" wordt denk ik nogal overschat! Als er binnen je vereniging steeds meer mensen zijn die om wat voor reden dan ook niet meer kunnen of willen marcheren, moet je gewoon op zoek gaan naar alternatieven! Een concert langs de route van de optocht is bijvoorbeeld ook heel leuk!
Bij onze vereniging kregen we op een gegeven moment het probleem dat er op belangrijke instrumenten wat oudere mensen speelden die het niet meer volhielden om te gaan marcheren! e hebben toen besloten om een "streetband" te formeren! Onze dirigent schreef de arrangementen, die met een minimale bezetting van ongeveer zeven personen te spelen waren! Zo konden we toch (niet marcherend) de straat op en op verschillende plekken langs de route een leuk optreden verzorgen! Hebben we ook nog eens verschrikkelijk veel geld mee verdiend! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2004 16:23 

janhuizer schreef:
En een derde ding is gewoon domweg veel lopend oefenen met de hele club het liefst!!
Dat komt iedereen en alles ten goede! Van conditie bij de personen zelf tot de klank op straat en je uitstraling op straat.

Succes

Jan

Dit is denk ik het grootste probleem! De meeste amateurorkesten marcheren tegenwoordig nog hooguit een keer of drie per jaar! Het hele jaar zittend repeteren en dan ineens de straat op! Op die manier leer je natuurlijk nooit goed marcheren en wen je er ook nooit aan!
Buiten het feit dat je zelf niet lekker speelt ziet het er vaak ook nog eens niet uit! Scheve rijen en over het bochtenwerk zal ik het maar helemaal niet hebben! :cry:
:idea: Gewoon eens in de zoveel tijd een repetitie aan het marcheren wijden!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2004 22:12 

Alles heeft met training te maken en dus ook marcheren en spelen tegelijk.
Het is zoals hier eerder gemeld een kwestie van controle van je bovenlijf en ook van je ademhaling.
Je gaat onherroepelijk hyperventileren als je het verkeerd doet en dat komt niet omdat je te weinig adem haalt meer domweg teveel en te snel achter elkaar.

Je ademhaling heel goed sturen, je lijf onder controle houden ( en dat hoeft dus niet perse met de eerder genoemde rol-step) en vooral oefenen.
Tenslotte merk ik toch een beetje dat er de neus wordt opgehaald voor lopend musiceren.
Dat is jammer omdat er heel erg goed orkesten zijn die mooie trompetsecties hebben lopen die echt kwaliteit hebben.
Net zo goed dat ik het niet nodig vindt om de neus op te halen voor de hobbie van een ander ( wie ben ik tenslotte om daar een mening over te hebben) zou het een aantal mensen hier sieren als zij dat ook niet over deze manier van muziek maken zouden doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2004 18:32 

ik had er ook problemen mee.
maar sinds kort speel ik nu op een iets kleiner mondstuk als ik moet marcheren.
en dat valt goed mee. het zit wat steviger en kost wat minder lucht.
normaal op VB 1 1/4 C. marcheren op VB 3 C.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2004 14:29 

Ik had in mijn beginjaren ook veel moeite met het lopend spelen. Ik ben gewoon de meeste nummers uit mijn hoofd gaan leren. Nu gaat het vanzelf. Je bent op deze manier meer met je hoofd bij het lopen en het ademhalen in plaats van de noten die je moet spelen. Het concentreren op de noten vergt zonder dat je het in de gaten hebt, best veel energie die je beter ergens anders op kunt richten.
Probeer het maar eens. :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2004 15:47 

god zij dank hoeven wij niet meer te marcheren :lol: maar als je het een tijdje niet meer hebt gedaan merk je het zeker met je lucht en het instrument wordt toch wel zwaar. Kwestie van veel oefenen dus want dan wordt het een automatisme. En dat bochtenwerk, breek me de bek niet open :!: :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2004 19:51 

Ik vind het ook echt niet leuk, dat marcheren. Gelukkig hoeft de harmonie waar ik meespeel ook niet. Nu nog van de buitenoptredens af zien te komen, want je zal altijd zien dat ik dan mijn toeter weer uit mijn handen laat vallen, leverde me vorig jaar een akelige deuk op :(

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur