trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 23:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2004 21:58 

Waarom ik dit vraag is namelijk omdat ik zelf aan het proberen ben om mijn bereik gestaag uit te breiden. Ik kan nu steady tot E3 spelen, maar daarboven is het prut. Ik heb mezelf geen doel gesteld, maar gewoon werken en dan kijken waar ik uit kom. Ik heb een keer eerder zo'n periode 'gemaakt' en toen kwam ik een terts hoger (van C3 naar E3), en dat was 2 maanden lang om de dag hoogtetraining en de andere dag vooral pedaalnoten. Ik ben van plan om na de zomer weer zo'n blok te gaan maken....(als ik een kamer heb enzo...) Kijken hoever ik dan kom....

Maar wel gaaf dat je als mannetje van een jaar of 16 ook al G3 en hoger kan blazen :lol:

Dan zet je toch wel wat neer!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2004 22:14 

Ja, ik ken ze wel maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel. Ik zeg ook niet dat je het kunt ontwikkelen maar dan ga ik er van uit dat het in aanleg wel aanwezig is maar dat doordat de techniek niet goed is aangeleerd vanaf het begin het onderontwikkeld is gebleven.

Je hebt nou eenmaal geboren sprinters en marathonlopers. Dat heeft met de physieke gesteldheid te maken. Een sprinter kan misschien wel een marathon lopen maar hij zal waarschijnlijk niet winnen.

Maar ik ken onder mijn collega's wel voorbeelden waarbij ik toen ik met ze studeerde nooit gedacht had dat ze later lead zouden spelen. Maar dan heb je ook nog weer leads en leads.

Toen ik in de 1e jaren van mijn conservatorium zat was ik nog helemaal niet bezig met 1e trompet maar als je steeds vaker wordt gevraagd daarvoor ga je je afvragen of je er niet geschikt voor bent. Dan ga je ook eens wat verdiepen in hoe andere leads dat doen.

Ik had het geluk dat ik al vroeg met Jan Oosthof speelde en heb zo veel opgestoken. Vooral op timing gebied en hoe je dingen muzikaal interpreteert en dat je moet afdwingen als lead etc. Niet hoe je hoog moet spelen maar hoe je frases duidelijk neerzet zodat er voor anderen (als ze luisteren...) geen speld tussen te krijgen is. Daarvoor moet je wel een mening ontwikkelen hoe je de muziek gespeeld wil hebben.

Voor iedereen die een goede lead wil worden kan ik dan ook alleen maar aanraden om mee te spelen met de cds van de goede big bands en ook met opnames van bijv. de Tower of Power. Mensen zoals Snooky Young maar ook Jerry Hey. Zoek de partijen uit en speel mee. Daar leer je meer van dan alleen te focussen op die hoge noten. Die komen dan vanzelf wel (of niet...).

Maar dat geld voor elke muziek dat je er in moet verdiepen als je verder wilt komen. Als je de basis niet hebt kun je ook nergens op bouwen.

Wat ik ermee wil zeggen is dat je je beter op de muziek kunt focussen dan op de hoge noten. Dan speel je relaxter en ben je niet zo gespannen voor die 3 hoge noten in een stuk, die komen dan ook makkelijker als je je lucht goed heb zitten. Het kip en het ei verhaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2004 15:36 

Bedankt voor de tips!

Zijn dat soort partijen ergens verkrijgbaar, want ik ken bijv Tower of Power wel! Errug gaaf, maar of ik dat ook kan....

Nog meer tips, iemand? Behalve in een Big Band gaan spelen natuurlijk :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2004 15:48 

Gewoon een CDtje opzetten (bijvoorbeeld Tower of Power, maar big band of iets anders ken ook) en meespelen! Heb ik ook altijd gedaan! De eerste paar keer is het even zoeken naar de juiste nootjes, timing en zo, maar na een paar keer gaat het steeds beter! Word je ontzettend handig van! Ook in improviseren! Tien keer gaat het fout, maar die ene keer dat het wel goed gaat geeft dan zo ontzettend veel voldoening! :lol:

Zelf vind ik "First Brass" echt geweldig om mee te spelen! Dat is drie kwartier alleen maar blazen! En die hele hoge haal ik zelf ook nooit, maar het blijft een uitdaging!
Het fijne van Tower of Power vind ik zelf dat het zelden boven f3 gaat en eigenlijk nooit boven g3! Dat moet dus haalbaar zijn! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2004 07:54 

Met onze band willen ik "what is hip" gaan proberen. Lijkt me ritmisch wel een uitdaging.

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2004 11:19 

Ik heb een live-opname van Tower of Power met "what is hip" en dat is echt gaaf! Vooral die solo's tussendoor zijn heftig....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2004 11:50 

Rolando schreef:
Met onze band willen ik "what is hip" gaan proberen. Lijkt me ritmisch wel een uitdaging.

What is hip loopt tot f#3! Volgens mij heb je dan meer dan alleen een ritmische uitdaging! :lol: :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2004 13:09 

Je hebt sowieso een stevige horn-section nodig voor Tower of Power, maar "Waht is hip" is zeker niet één van hun makkelijkste nummers 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur