trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ademsteun #512
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2004 17:10 

Ik heb soms dat ik automatisch een hoge ademhaling ga gebruiken , maar heb met de ademhalings oefeningen uit Stamp nu al een betere techniek aangeleerd .
Ook gebruik ik de oefeningen uit Fitness for brass en die helpen ook heel goed .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2004 17:12 

Ik heb soms dat ik automatisch een hoge ademhaling ga gebruiken , maar heb met de ademhalings oefeningen uit Stamp nu al een betere techniek aangeleerd .
Ook gebruik ik de oefeningen uit Fitness for brass en die helpen ook heel goed .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2004 20:39 

Hier is mijn probleem, waardoor ik erop gewezen wordt met ademsteun te spelen.
Meestal krijg ik het te horen wanneer ik mp/mf een solo-tje moet spelen. Door (enige) spanning, nerveusiteit, komt mijn toon er niet altijd even mooi uit. De dirigent hoort waarschijnlijk dat ik daar zelf NOG onzekerder van wordt en vraagt mij DIEPER adem te halen en ADEMSTEUN te gebruiken. Gevolg hiervan is vaak dat mijn solo-tje er beter uitkomt maar komt m.i. alleen omdat ik em deze keer FORTE speel.
Vandaar mijn vraag:
WHAT THE HELL IS ADEMSTEUN?!

Moet ik m.b.v. mijn buikspieren mijn middenrif leeg knijpen ofzo?!

groet
Ruli

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2004 20:46 

jan drost schreef:
wees zo vriendelijk eerst een vraag te beantwoorden: waarom raadt iedereen je aan met ademsteun te spelen?

Iedereen zal het aanraden omdat spelen zónder ademsteun niet mogelijk is!

Andere vraag met meer betrekking op het onderwerp: Wat is ademsteun?
Draai de vraag om: Wat steunt je adem?
Hier valt wel een helder antwoord op te geven.
Want wat doen we om toon te produceren uit een trompet? Je brengt een gedeelte van je lippen in trilling, waardoor een klank/trilling ontstaat. De trilling ontstaat door een luchtstroom vanuit je mond naar buiten gaat en waardoor de lippen snel tegen elkaar komen. Die luchtstroom moet de juiste richting hebben. De spieren die je gebruikt om de juiste richting te geven noemen we embouchure. De embouchurespieren houden het 'gaatje' open om de lippen steeds te laten blijven trillen.
op het moment dat je een luchtstroom uit je mond richting probeert te geven spannen je embouchurespieren zich: mondhoeken trekken naar elkaar en je kunt een luchtstroom richting geven (ofwel maak het gaatje waardoor de lucht ontsnapt kleiner) op het moment dat je harder gaat blazen, je brengt meer lucht in je mond, neemt de druk in je mond toe. Als je op dat moment je embouchure niet verder aanspant blaas je je mond 'open', je bent de spanning in je embouchure kwijt. Wil je echter dat de hardere luchtstroom de zelfde richting houdt moet je je embouchure wel aanspannen, anders blaas je het zoals gezegd open. Hier is dus het verband gelegd met 'harder blazen' en embouchure.
WAT STEUN JE MET JE ADEM?
volgens mij is dat dus je embouchure. Als je gaat buzzen (met of zonder mondstuk) of trompetspelen, heb je een bepaalde druk in je mond, die groter is als erbuiten. Omdat je je lippen niet dicht af sluit ontsnapt er een klein beetje lucht uit je mond en die brengt je lippen in trilling. Die lucht moet aangevuld worden om de druk in je mond constant te houden. Als de druk namelijk wegvalt, ontsnapt er geen lucht meer en ontspant je embouchure en trillen je lippen niet meer en hou je geen toon over.
Als je een mondstuk op je embouchure zet, duwt dat mondstuk met bepaalde kracht naar je toe, met alsgevolg dat wanneer je niks doet het gaatje dicht gaat zitten.
Je wilt het gaatje natuurlijk open houden dus moet je zorgen dat de spieren in je embouchure het mondstuk dragen (zodat mondstuk een beetje van je vandaan blijft). En om die spieren dat draagvermogen te geven moeten ze gespannen worden en dat gebeurt dus met je adem, zorg dat de druk in je mond constant blijft zodat het gaatje niet dicht gaat zitten (blijf blazen).
(Bovenstaande schreef ik al eerder in het forum 'Ademsteun')

Wat betreft ademhalingstechnieken (niet ademsteun) zijn er veel meningen en mogelijkheden, zolang je maar zorgt dat je adem alleen druk ondervindt van je buikspieren, en niet van spieren in je keel/schouders of welke ook maar een belemmerende invloed kunnen hebben. Ontspannen dus van je bovenlichaam, zoals ook eerder gezegd.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2004 18:26 

Ik snap mezelf hierin ook niet helemaal... Ik weet van mezelf dat ik mijn ademsteun niet goed beheers, dwz dat ik wel weet hoe het moet, maar het niet altijd (lees: vrijwel nooit) consequent toepas.
Toch ben ik vrij sterk in de hoogte (g3 zit er op goeie dagen vrij safe op) en mijn uithouding is ook goed.
Dan vraag ik mij af: pas ik nou onbewust die ademsteun toch toe, of heb ik een alternatieve manier van spelen gevonden? :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2004 18:57 

mi trompeta schreef:
Ik snap mezelf hierin ook niet helemaal... Ik weet van mezelf dat ik mijn ademsteun niet goed beheers, dwz dat ik wel weet hoe het moet, maar het niet altijd (lees: vrijwel nooit) consequent toepas.
Toch ben ik vrij sterk in de hoogte (g3 zit er op goeie dagen vrij safe op) en mijn uithouding is ook goed.
Dan vraag ik mij af: pas ik nou onbewust die ademsteun toch toe, of heb ik een alternatieve manier van spelen gevonden? :P

Als de g3 bij jouw afhangt van goede dagen, denk ik dat jij op die goede dagen de ademsteun gebruikt en voor de rest op je lippen speelt, dit is een gedachte, geen feit, so don't shoot me if I'm wrong

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 11:52 

camel schreef:
mi trompeta schreef:

Als de g3 bij jouw afhangt van goede dagen, denk ik dat jij op die goede dagen de ademsteun gebruikt en voor de rest op je lippen speelt, dit is een gedachte, geen feit, so don't shoot me if I'm wrong

kijk, embouchurespieren hebben ook goeie en slechte dagen, dus op goeie dagen hoef je je ademsteun ook nog niet te gebruiken om g3 te spelen, maar kun je misschien harder duwen zonder dat je er last van krijgt (niks ten nadele van mitrompeta, er zijn weinig mensen die een g3 écht kunnen blazen....) Sommige mensen hebben zo'n sterke bek dat ze alles kunnen duwen zonder er last van te krijgen, maar kunnen ze dat over 30 jaar nog?
Wat mijn punt is: ademsteun/techniek/embouchure moet je heel bewust trainen, want het zijn spieren die je gebruikt en die spieren die worden steeds beter in het ding wat ze moeten doen, en dat leer je niet in een jaar (dus ook gebruik van ademsteun).
Mensen als Maurice André, Allen Vizzutti, Clarke Terry en James Morrison (http://www.trumpetstuff.com)zijn een heel eind gekomen met het trainen en gebruiken van ademsteun, als ik naar hen luister, heb ik soms het idee dat ze zonder gebruik van ventielen nog alles zouden blazen, zoveel blazen ze!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 14:34 

Wat een onzin verhaal.

Iedereen speelt met ademsteun, alleen de een heeft het beter onder controle dan de andere. Je moet gewoon ademhalen zoals je normaal ook ademhaalt. In het dagelijkse leven zit je toch ook niet verkrampt hoog in te ademen.

Zoals ik al vaker heb gezegd moet je je adem laag houden, dus buikademhaling. Ik vind dat het makkelijkst door met de neus in te ademen. Dat doe ik ook zonder trompet te spelen.

Je kunt je ademhaling trainen door die oefening waarbij je uitblaast zoals je een kaars uitblaast. Met korte stoten. Daarna kun je dat herhalen met mondstuk. Dus maak tonen zonder aanzet maar alleen op lucht.

Een g3 speel je niet door harder te gaan duwen, dan ben je zeker verkeerd bezig. Niemand speelt zonder druk maar dat is wat anders dan harder te gaan duwen in de hoogte. Als je een heftige frase moet spelen haal je meer adem zodat je meer luchtdruk eronder kunt zetten. Je moet het gevoel hebben dat je op een skippybal zit.

Maar in principe zijn dit natuurlijke bewegingen, alleen sommige mensen hebben zich een foute ademhaling in het dagelijks leven aangeleerd en komen daar pas achter als ze een blaasinstrument gaan bespelen.

Echter voor extreem highblowen zijn er andere technieken die je nog meer druk geven waardoor de projectie wordt vergroot. Bobby Shew heeft zo'n methode, die op yoga ademhaling is gebaseerd. Die heb ik al eens gepost.

Daarnaast heb je nog circulair breathing, maar dat is een heel ander verhaal en voor de meeste ook niet nodig.

Het verhaal van Mi Trompeta komt mij ook bekend voor. Ik heb dat ook jaren gedacht. Maar volgens mij doen sommige mensen er gewoon veel te moeilijk over en gaan ze verkrampt zitten te doen. Dan gaat de keel dicht zitten, schouders omhoog etc.

Zoals Sergei al zei : "I just blow !"

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur