trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ademsteun #512
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 14:45 

Ik denk inderdaad dat Mi Trompeta het altijd gewoon goed heeft gedaan! Hij haalt van nature al goed adem, maar als je er dan extra op gaat zitten letten of je het wel "volgens het boekje" (een van de vele) doet, ga je verkrampen en blaas je op een gegeven moment helemaal niet meer!
Ik denk dan ook dat Ruli zich niet te druk moet maken om z'n ademhaling en zich zeker niet gek moet laten maken door anderen, maar gewoon lekker moet gaan blazen!
Niet tegen je trompet aanblazen, maar er doorheen, dat is een tip die ik nog wil meegeven!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 16:06 

veldkampbrass schreef:
Wat een onzin verhaal.

Iedereen speelt met ademsteun, alleen de een heeft het beter onder controle dan de andere. Je moet gewoon ademhalen zoals je normaal ook ademhaalt. In het dagelijkse leven zit je toch ook niet verkrampt hoog in te ademen.

Een g3 speel je niet door harder te gaan duwen, dan ben je zeker verkeerd bezig. Niemand speelt zonder druk maar dat is wat anders dan harder te gaan duwen in de hoogte. Als je een heftige frase moet spelen haal je meer adem zodat je meer luchtdruk eronder kunt zetten. Je moet het gevoel hebben dat je op een skippybal zit.

Ik ben van mening dat mijn verhaal geen onzin verhaal is. Ik zeg ook juist dat je zonder ademsteun niet kan spelen (1e regel, 1e post). En inderdaad, de een heeft het beter onder controle dan de andere. Ik heb ook niet gezegd dat je zonder druk speelt, immers:

gianni schreef:
...een bepaalde druk in je mond, die groter is als erbuiten. Omdat je je lippen niet dicht af sluit ontsnapt er een klein beetje lucht uit je mond en die brengt je lippen in trilling. Die lucht moet aangevuld worden om de druk in je mond constant te houden. Als de druk namelijk wegvalt, ontsnapt er geen lucht meer en ontspant je embouchure en trillen je lippen niet meer en hou je geen toon over.

wat ik wel zeg is dat men meestal het tekort aan ademsteun compenseert met druk van het mondstuk op het embouchure. Door minder te blazen dan nodig is voor een bepaalde noot, kun je de vereiste embouchurespanning voor de noot niet bereiken met je spieren en gebruik je de druk van het mondstuk om die spanning te creeeren. Ik snap ook wel dat het niet de bedoeling is om te duwen, zoals ik bij verschillende andere onderwerpen op dit forum ook wel kenbaar heb gemaakt, alleen: duwen gaat zo makkelijk, als je niet het beoogde resultaat kan blazen, zul je gaan duwen om het resultaat te krijgen (of een ander doel voor ogen nemen, om niet te hoeven duwen :) )
De druk van het mondstuk is niet van positieve invloed op je uithoudingsvermogen, dus vandaar dat ik aangeef dat je embouchure de ene keer mee kan hebben dan de andere keer....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 17:32 

gianni schreef:
kijk, embouchurespieren hebben ook goeie en slechte dagen, dus op goeie dagen hoef je je ademsteun ook nog niet te gebruiken om g3 te spelen, maar kun je misschien harder duwen zonder dat je er last van krijgt (niks ten nadele van mitrompeta, er zijn weinig mensen die een g3 écht kunnen blazen....) Sommige mensen hebben zo'n sterke bek dat ze alles kunnen duwen zonder er last van te krijgen, maar kunnen ze dat over 30 jaar nog?

Je speelt altijd met ademsteun, zonder lucht maak je geen geluid. Bij een g3 heb je alleen meer lucht(snelheid) nodig dan bij een g1. Als je gaat drukken, druk je je mondstuk dicht en hou je een geknepen toon over (of warme lucht...). Maar ik kan een g3 ook wel zacht spelen als het moet omdat mijn embouchure goed getraind is. Een hoge noot "verbruikt" eigenlijk ook minder lucht.

gianni schreef:
Wat mijn punt is: ademsteun/techniek/embouchure moet je heel bewust trainen, want het zijn spieren die je gebruikt en die spieren die worden steeds beter in het ding wat ze moeten doen, en dat leer je niet in een jaar (dus ook gebruik van ademsteun).

Het ligt er maar aan hoe goed je bent en hoe snel je leert en hoeveel je studeert en hoe ver je wilt komen. Natuurlijk moet je oefenen, dan komt de rest vanzelf als je je geen foute ademhaling, embouchure aanleert. Maar ademhalen, dus ook ademsteun kun je snel leren (ook op de foute manier trouwens). Meestal is het meer afleren dan aanleren.

gianni schreef:
Mensen als Maurice André, Allen Vizzutti, Clarke Terry en James Morrison (http://www.trumpetstuff.com)zijn een heel eind gekomen met het trainen en gebruiken van ademsteun, als ik naar hen luister, heb ik soms het idee dat ze zonder gebruik van ventielen nog alles zouden blazen, zoveel blazen ze!

Deze trompettisten hebben wel iets meer voor mekaar dan alleen de ademsteun. Ik denk dat ze meer op techniek gestudeerd hebben dan op buikspiertraining. Ik snap niet waarom je deze mensen aanhaalt. Maynard Ferguson en dat soort types (leadtrompettisten) spelen veel meer op extreme ademsteun. Maynard en Bobby Shew zijn ook met yoga bezig geweest om zich meer bewust te worden van alle spieren in het lichaam. Maar iedereen op dit forum zal nooit zo extreem hoeven te spelen.

Maar zoals ik al eerder zei, je moet het niet zo ingewikkeld maken. Iedereen kan ademhalen en lucht uitblazen. Alleen gaan veel mensen rare verkrampte dingen doen als ze een blaasinstrument zien. Als je een kaars kunt uitblazen of een haar van je tong kunt spugen kun je ook leren trompet spelen !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 17:58 

Dehaanmuziek schreef:
Ik denk inderdaad dat Mi Trompeta het altijd gewoon goed heeft gedaan! Hij haalt van nature al goed adem, maar als je er dan extra op gaat zitten letten of je het wel "volgens het boekje" (een van de vele) doet, ga je verkrampen en blaas je op een gegeven moment helemaal niet meer!

Kijk, dat denk ik dus net niet... Mijn leraar (Auke v/d Merk) zegt juist dat ik verkeerd ademhaal, wat dus ook mijn toonkwaliteit, bindingen etc. niet ten goede komt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 19:41 

Ook met de klarinet moet je om de ademsteun denken want dan wordt de toon ronder en hoef je niet veel energie te gebruiken. Het maakt dus absoluut niet uit wat voor instrument je speelt. Je kan met heel weing lucht heel hard (als je wilt) en hoog en lang spelen. Zolang je je lucht beneden houdt kun je het goed sturen. Als ik speelde hield mijn leraar zijn handen in mijn zij om te voelen of daar spanning en trilling in zat. Ook een zangpedagoge deed dat zo bij mij. Je houd dan ook je borst mooi open. en oooooh zeggen met de keel want dan staat hij echt open. yogaoefening: 3 (21,22,23) tellen door de neus inademen en de buik uitzetten. De borst moet volledig stil zijn. 2 tellen je adem inhouden, daar na langzaam in 5 tellen door de mond uitblazen. Dan 2 tellen zonder adem en de cyclus weer herhalen. Wordt je heel rustig en zeker van. Het beste is om gewoon door te tellen zodat het een automatisme wordt. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 19:45 

harpje schreef:
Ook met de klarinet moet je om de ademsteun denken want dan wordt de toon ronder en hoef je niet veel energie te gebruiken. Het maakt dus absoluut niet uit wat voor instrument je speelt. Je kan met heel weing lucht heel hard (als je wilt) en hoog en lang spelen. Zolang je je lucht beneden houdt kun je het goed sturen. Als ik speelde hield mijn leraar zijn handen in mijn zij om te voelen of daar spanning en trilling in zat.

Maar jij had dan ook les van GdW! :lol:
Inmiddels ook bij trompettisten op dit forum bekend!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 19:48 

ach zo, vertel :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 22:20 

harpje schreef:
Je kan met heel weing lucht heel hard (als je wilt) en hoog en lang spelen. en oooooh zeggen met de keel want dan staat hij echt open.

die eerste zin, heb ik geprobeert, maar met weinig lucht kan ik misschien wel een beetje hoog maar bij lange na niet het gewone bereik wat ik normaal heb, hard, jawel, maar niet lang, lang is maar betrekkelijk, 5 tellen is voor mij niet lang, voor een klarinettist misschien wel....
Tweede zin: als ik oooh zeg staat mijn keel open, en gaat mijn tong omlaag, en dat is ook weer niet bevordelijk voor mijn register, omdat ik mijn tong juist in de hoogte wil hebben als ik de hoogte inga. Je kunt je keel ook open hebben terwijl je ihh of eehhhh zegt. Er zijn dus nogal wat verschillen tussen klarinet en trompet........

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur