gianni schreef:
kijk, embouchurespieren hebben ook goeie en slechte dagen, dus op goeie dagen hoef je je ademsteun ook nog niet te gebruiken om g3 te spelen, maar kun je misschien harder duwen zonder dat je er last van krijgt (niks ten nadele van mitrompeta, er zijn weinig mensen die een g3 écht kunnen blazen....) Sommige mensen hebben zo'n sterke bek dat ze alles kunnen duwen zonder er last van te krijgen, maar kunnen ze dat over 30 jaar nog?
Je speelt altijd met ademsteun, zonder lucht maak je geen geluid. Bij een g3 heb je alleen meer lucht(snelheid) nodig dan bij een g1. Als je gaat drukken, druk je je mondstuk dicht en hou je een geknepen toon over (of warme lucht...). Maar ik kan een g3 ook wel zacht spelen als het moet omdat mijn embouchure goed getraind is. Een hoge noot "verbruikt" eigenlijk ook minder lucht.
gianni schreef:
Wat mijn punt is: ademsteun/techniek/embouchure moet je heel bewust trainen, want het zijn spieren die je gebruikt en die spieren die worden steeds beter in het ding wat ze moeten doen, en dat leer je niet in een jaar (dus ook gebruik van ademsteun).
Het ligt er maar aan hoe goed je bent en hoe snel je leert en hoeveel je studeert en hoe ver je wilt komen. Natuurlijk moet je oefenen, dan komt de rest vanzelf als je je geen foute ademhaling, embouchure aanleert. Maar ademhalen, dus ook ademsteun kun je snel leren (ook op de foute manier trouwens). Meestal is het meer afleren dan aanleren.
gianni schreef:
Mensen als Maurice André, Allen Vizzutti, Clarke Terry en James Morrison (
http://www.trumpetstuff.com)zijn een heel eind gekomen met het trainen en gebruiken van ademsteun, als ik naar hen luister, heb ik soms het idee dat ze zonder gebruik van ventielen nog alles zouden blazen, zoveel blazen ze!
Deze trompettisten hebben wel iets meer voor mekaar dan alleen de ademsteun. Ik denk dat ze meer op techniek gestudeerd hebben dan op buikspiertraining. Ik snap niet waarom je deze mensen aanhaalt. Maynard Ferguson en dat soort types (leadtrompettisten) spelen veel meer op extreme ademsteun. Maynard en Bobby Shew zijn ook met yoga bezig geweest om zich meer bewust te worden van alle spieren in het lichaam. Maar iedereen op dit forum zal nooit zo extreem hoeven te spelen.
Maar zoals ik al eerder zei, je moet het niet zo ingewikkeld maken. Iedereen kan ademhalen en lucht uitblazen. Alleen gaan veel mensen rare verkrampte dingen doen als ze een blaasinstrument zien. Als je een kaars kunt uitblazen of een haar van je tong kunt spugen kun je ook leren trompet spelen !