trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ademsteun #512
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 22:34 

Het grootste verschil is dat de klarinetten niet de lippen maar een riet gebruiken om de lucht in trilling te zetten...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 22:49 

fout, erik :wink: ook klarinettisten moeten doormiddel van de mondstand en ademsteun onze toon bepalen. wij kunnen de toon geknepen maken als wij onze embouchure verkeerd gebruiken. Als wij de mond als het ware in een streep trekken dus veel kracht zetten met de onderkaak en dus op het riet krijg je een neusklank en lucht verlies aan de zijkanten van het mondstuk. Op het laatst kan je dan helemaal niet meer blazen. Als we de mond mooi rond houden dus als het ware kracht van de lippen over de gehele rondte verspreiden krijgen we een ronde toon en geen luchtverlies langs het mondstuk. wat camel zei over iiih en eeeh klopt. ik heb het effe uitgeprobeerd. Als de keel maar open blijft. Is het niet zo bij trompetten dat hoe hoger je wil hoe kleiner je het rondje van de lippen moet maken :?: corrigeer me als dat niet zo is

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 23:00 

Klarinet: je blaast tegen een rietje, dat gaat trillen en zet vervolgens de lucht in het instrument tot trillen waardoor er geluid ontstaat dat door het instrument versterkt wordt.
Het rietje trilt dus.
Trompet: je gebruikt je lucht om je lippen te laten trillen. De trillingen worden via het mondstuk aan het instrument overgegeven waardoor er geluid ontstaat.
Daarom kun je ook "droogzwemmen" door te buzzen. Bij een klarinet is dat (denk ik) niet het geval.
Erik heeft wel degelijk gelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 23:02 

harpje schreef:
fout, erik :wink: ook klarinettisten moeten doormiddel van de mondstand en ademsteun onze toon bepalen. wij kunnen de toon geknepen maken als wij onze embouchure verkeerd gebruiken. Als wij de mond als het ware in een streep trekken dus veel kracht zetten met de onderkaak en dus op het riet krijg je een neusklank en lucht verlies aan de zijkanten van het mondstuk. Op het laatst kan je dan helemaal niet meer blazen. Als we de mond mooi rond houden dus als het ware kracht van de lippen over de gehele rondte verspreiden krijgen we een ronde toon en geen luchtverlies langs het mondstuk. wat camel zei over iiih en eeeh klopt. ik heb het effe uitgeprobeerd. Als de keel maar open blijft. Is het niet zo bij trompetten dat hoe hoger je wil hoe kleiner je het rondje van de lippen moet maken :?: corrigeer me als dat niet zo is

bla, bla, Haal je riet maar weg dan blijft er niets van je verhaal over. Ik zei dat alleen dat je de lucht in TRILLING brengt met het riet. De rest is bijzaak.

Je moet je wel een beetje verdiepen in de trompet als je op een trompetforum wil meedoen. Het algemeen nivo grenst al aan het toelaatbare... :lol:

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 14 jul 2004 23:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 23:05 

veldkampbrass schreef:
bla, bla, Haal je riet maar weg dan blijft er niets van je verhaal over. Ik zei dat alleen dat je de lucht in TRILLING brengt met het riet. De rest is bijzaak.

Juist ja :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 23:07 

ok erik. dat is waar :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 09:22 

Citaat:
Is het niet zo bij trompetten dat hoe hoger je wil hoe kleiner je het rondje van de lippen moet maken corrigeer me als dat niet zo is

nee. want dit kun je vergelijken met jij die je riet van je klarinet dichtknijpt.

Citaat:
veldkampbrass schreef:

laat onze lippen weg, een gitarist zijn snaren weg, een drummer zijn vellen weg en van die verhalen blijft ook niet veel van over :D 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 09:28 

tommy schreef:
Citaat:
veldkampbrass schreef:

laat onze lippen weg, een gitarist zijn snaren weg, een drummer zijn vellen weg en van die verhalen blijft ook niet veel van over :D 8)

Volgens mij heb je het verhaal van Erik niet helemaal goed gelezen, of je hebt er gewoon geen snars van begrepen!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur