trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Voorbereiding concertreis
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 22:12 

En wat betreft die kruizen en mollen daar heb je gelijk in maar voorkomen doen ze zeker wel . en ik speel zelf pas 1jaar en 4 maanden trompet dus nog niet alles is zo snel geleerd he .
En ik leer trompet spelen en noten lezen tegelijk lijkt me wel net zo handig :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 22:17 

En ik ben nooit een ster in theorie geweest en ben laat begonnen met trompet spelen was 25 ipv de meeste die van kinds af aan hebben leren spelen , dus als kind leer je jezelf dingen makkelijker aan dan als je volwassen bent .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 22:27 

Dat scheelt inderdaad wel; kinderen leren in ieder geval veel sneller.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 22:55 

poeh je kan even goed spelen ook al kan je geen noot lezen. Wij hadden een sousafoon speler en die kon alles spelen wat ie hoorde. Ja, de eerste keer kon hij het nog niet goed maar al ras was hij toch beter dan sommige die wel goed konden lezen. lezen zegt niet alles. en fijn materiaal is nooit weg toch :D :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 23:02 

Je hebt inderdaad mensen die geen noot kunnen lezen maar toch de sterren van de hemel spelen, maar ook dat zijn uitzonderingen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2004 23:17 

stevie wonder, ray charles etc

Maar het is niet handig als je slecht muziek leest. Maar dat is gewoon een kwestie van veel doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 07:17 

Kijk het lezen gaat opzich wel , ik zie een noot en weet welke greep erbij hoort , alleen is het soms nog wel eens lastig als iemand mij vraagt die noot een naam te geven , dan moet ik even denken maar weet hem wel vaak te noemen .
En met stukken met een aantal kruizen en mollen is het soms wel lastig de combinatie : zien , lezen , denken , greep , spelen te vinden .
Je hebt een spreek woord hé JONG GELEERD IS OUD GEDAAN , nou bij mij is het eigenlijk OUD GELEERD IS OUD GEDAAN 8) :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 08:35 

bartjefrit schreef:
:roll: 6 kruizen/mollen :?: Dat zal niet zo bijster vaak voorkomen, neem ik aan :?:

Ik heb de fanfare waar Bas in speelt horen spelen en weet zeker dat daar regelmatig in 5 a 6 mollen of kruizen wordt gespeeld!
Wat dat betreft vind ik het sowieso al heel knap dat hij na bijna anderhalf jaar al meespeelt! :lol:

Als amateurmuzikant vind ik het zelf wel een vereiste dat je noten kan lezen! Als je alles uit je hoofd mee doet weet je nooit precies wanneer je nou echt staccato, legato, etc. moet spelen!
En de gemiddelde trompettist is meestal zo eigenwijs dat je hem/haar dat ook niet zo maar even kan vertellen! :wink: Dat moet op papier staan en hij/zij moet dat kunnen lezen!

Je moet wel heel veel talent hebben om echt goed muziek te maken zonder dat je noten kunt lezen! Ik geloof dat de mannen van het Rozenberg trio (schrijf ik dat goed?) ook geen noot kunnen lezen! Die kunnen wel goed muziek maken, of je van houdt of niet!

Die souzafoonist waar Harpje het over had kon wel degelijk noten lezen, alleen niet zo goed en snel, daarom deed hij alles uit z'n hoofd! Over dynamiek en zo hoefde je bij hem dan ook niet te beginnen!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur