trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stelling
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: stelling
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 09:03 

Heren ( en dames :wink: ) trompettisten, ik heb een stelling waarover we weer een lekkere discussie kunnen gaan voeren.

Over techniek moet je niet teveel gaan nadenken.

verdediging: op een gegeven moment ben je technisch op een dergelijk niveau dat je er niet meer over zou moeten denken, maar het slechts bijhouden. Dan kun je je echt op de muziek storten. Bovendien loop je de kans dat wanneer je teveel over de techniek gaat denken dat je jezelf gekmaakt door op alle kleinste details een vergrootglas te plaatsen.

(even ten overvloede: laten we de discussie een beetje levendig houden, en elkaars mening niet negatief aanvallen maar positief, het is alom bekend dat mensen in een positieve omgeving makkelijker leren en opsteken dan in een negatieve)

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 09:26 

Eens!
Ik ben van mening dat je het terughoort in hoe iemand speelt als hij/zij teveel let op z'n techniek!
Uiteraard is het wel belangrijk om je techniek voor elkaar te hebben! Maar dan zou het inderdaad een automatisme moeten worden! Bijschaven mag altijd, maar het mag m.i. niet ten kosten gaan van de muzikaliteit!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 09:31 

das gewoon de sleutel tot elk aspect van trompetspelen.
Ni te veel denken!! :D 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 09:55 

Dehaanmuziek schreef:
Eens!
Ik ben van mening dat je het terughoort in hoe iemand speelt als hij/zij teveel let op z'n techniek!

Ik denk dat je het hoort wanneer iemand zoveel aan zn techniek denkt dat ie m niet gebruikt.

Ik geloof dat ik nogal veel over techniek nadenk, iets teveel misschien zoals ook anderen op dit forum al opmerkten, maar zoals gezegd, je kunt m.i. pas echt muziek maken tot je een bepaald technisch niveau hebt bereikt.
Voor de een ligt dat niveau hoger dan voor de ander, en misschien haal ik die niveau's binnen dit forum wat door elkaar, maar ik heb voor mezelf nog niet het gewenste niveau bereikt, dus blijf ik veel nadenken over mn techniek:
hoe werkt t nou, wat is de beweging die ik maak (bijvoorbeeld met uitademen) om een bepaald resultaat te krijgen, is die beweging efficient, kan het beter, en met name HOE kan het beter, kan het meer als automatisme?
Ik denk dat het op een bepaalt punt erg nuttig kan zijn om je die dingen af te vragen en dat ze je daadwerkelijk kunnen helpen verder te komen met je trompetspel.
En voor de gene die opmerken dat je beter kunt spelen gedurende de tijd dat je nadenkt, of actief bent op dit forum: bezint eer ge begint! Beter nagedacht en goed gedaan, dan zomaar te beginnen. denk ik dan tenminste. En inderdaad je kunt het zo ingewikkeld of makkelijk maken als je zelf wilt, maar gezien mijn interesse in techniek in het algemeen, wil ik er graag nog wel eens wat dieper in duiken dan sommige andere (misschien reeds geslaagde beroeps-) trompettisten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 10:18 

Techniek moet je thuis zo ver uit werken dat je er op de momenten dat het er om draait geen omkijken naar hebt! Anders ga je er daadwerkelijk op letten en ben je een deel van je aandacht wat je nodig heb voor het concert of repetitie kwijt en dan ga je fouten maken (eigen ervaring, maar dan wel op repetities welteverstaan :wink: )!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 10:20 

The Joker schreef:
Techniek moet je thuis zo ver uit werken dat je er op de momenten dat het er om draait geen omkijken naar hebt! Anders ga je er daadwerkelijk op letten en ben je een deel van je aandacht wat je nodig heb voor het concert of repetitie kwijt en dan ga je fouten maken (eigen ervaring, maar dan wel op repetities welteverstaan :wink: )!

Is precies wat ik bedoel! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 11:09 

Zolang de techniek in dienst staat van de muziek moet je er zoveel mogelijk over nadenken als jij dat zelf nodig vind. Ik ben er nu ook meer mee bezig dan vroeger maar heb tot nu toe nog niets gewijzigd in mijn trompetspel sinds mijn 8e. Ik ben er nu wel beter achter waarom ik dingen doe zoals ik ze doe. (rare zin)

Maar je hebt techniek zoals betere vingercoordinatie samen met je aanzet en techniek zoals bezig zijn met ademhaling, mondholtes, lipzetting, tongplaatsing, oohhs en aaahs etc.

Ik zou me wat meer focussen op beheersing van het instrument dan beheersing van je eigen lichaam. Beide moeten in orde zijn maar je moet een goede balans voor jezelf zien te vinden. Ik ken genoeg voorbeelden (ook in de professionele wereld) waar het aan deze balans nog wel eens schort. Dan staat dat het muziek maken wel in de weg. Bij mij schort het bijvoorbeeld aan mijn staccato en tongslag. Daarom schrijf ik nu een nieuwe boek alleen met staccato etudes (binnekort te koop via mijn website...) en probeer dat onderdeel van trompetspelen te verbeteren.

Soms lopen bepaalde loopjes gewoon beter als je er niet teveel over nadenkt en niet gaat stressen als er ergens een moeilijk loopje of hoge noot staat. Dan heb je bij voorbaat al verloren.

En Gianni, je moet je niet teveel aangevallen voelen door mijn opmerkingen hoor, maar als je het allemaal zo ingewikkeld maakt snapt niemand er iets meer van. Dan verzand je in de techniek in plaats van met muziek bezig te zijn. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 11:25 

op zich is het wel goed om bewust met techniek bezig te zijn maar als het de overhand krijgt dan schakel je je gevoel uit. Soms is gewoon lekker ragge ook wel heerlijk en kan je op nieuwe ideeen komen. :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur