Dehaanmuziek schreef:
Eens!
Ik ben van mening dat je het terughoort in hoe iemand speelt als hij/zij teveel let op z'n techniek!
Ik denk dat je het hoort wanneer iemand zoveel aan zn techniek denkt dat ie m niet gebruikt.
Ik geloof dat ik nogal veel over techniek nadenk, iets teveel misschien zoals ook anderen op dit forum al opmerkten, maar zoals gezegd, je kunt m.i. pas echt muziek maken tot je een bepaald technisch niveau hebt bereikt.
Voor de een ligt dat niveau hoger dan voor de ander, en misschien haal ik die niveau's binnen dit forum wat door elkaar, maar ik heb voor mezelf nog niet het gewenste niveau bereikt, dus blijf ik veel nadenken over mn techniek:
hoe werkt t nou, wat is de beweging die ik maak (bijvoorbeeld met uitademen) om een bepaald resultaat te krijgen, is die beweging efficient, kan het beter, en met name HOE kan het beter, kan het meer als automatisme?
Ik denk dat het op een bepaalt punt erg nuttig kan zijn om je die dingen af te vragen en dat ze je daadwerkelijk kunnen helpen verder te komen met je trompetspel.
En voor de gene die opmerken dat je beter kunt spelen gedurende de tijd dat je nadenkt, of actief bent op dit forum: bezint eer ge begint! Beter nagedacht en goed gedaan, dan zomaar te beginnen. denk ik dan tenminste. En inderdaad je kunt het zo ingewikkeld of makkelijk maken als je zelf wilt, maar gezien mijn interesse in techniek in het algemeen, wil ik er graag nog wel eens wat dieper in duiken dan sommige andere (misschien reeds geslaagde beroeps-) trompettisten.