trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ademsteun #512
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 09:32 

tommy schreef:
Citaat:
Is het niet zo bij trompetten dat hoe hoger je wil hoe kleiner je het rondje van de lippen moet maken corrigeer me als dat niet zo is

nee. want dit kun je vergelijken met jij die je riet van je klarinet dichtknijpt.

als ik boven de c3 moet knallen, of piccolo trompet aan mijn mond zet, is het bij mij wel zo dat de opening iets kleiner word, omdat dan ook de trillingen kleiner moeten zijn. Je kunt niet met een grote opening heel hoog spelen, dat gaat ten koste van de klank, bereik en uiteindelijk ook jezelf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 10:15 

Ik moet misschien even een paar mensen uit hun droom helpen als het gaat om het middenrif:

Het midden rif is een spier zonder zenuwen. Je voelt hem niet en je kunt hem ook niet vullen met lucht!

Als je je middenrif laat zakken om in te ademen, is de actie van het middenrif eigenlijk een reactie op de ademhaling. Het middenrif duwt je organen naar beneden en dat is de druk die je voelt, waardoor je denkt dat je je middenrif voelt. Kijk maar eens in een medische encyclopedie of zoiets dergelijks. Daar staat het allemaal heel uitgebreid in...

Afgezien van dit technische verhaal vind ik het belangrijk dat iemand correct ademt, of dat nu zonder of met veel ademsteun is. Ik heb ooit geleerd dat je bij het uitademen met ademsteun het hara-punt (komt ook uit de yoga en uit oosterse krijgskunsten) naar buiten blijft duwen om druk te bewaren. Ik voelde me daar niet goed bij (geen lekker gevoel enz enz) dus ik ben gewoon door gegaan zoals ik al jaren deed en ik kan er toch een redelijk partijtje mee blazen en een aardig volume ontwikkelen. Aan lucht bij mij geen tekort!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 10:19 

The Joker schreef:
Afgezien van dit technische verhaal vind ik het belangrijk dat iemand correct ademt, of dat nu zonder of met veel ademsteun is. Ik heb ooit geleerd dat je bij het uitademen met ademsteun het hara-punt (komt ook uit de yoga en uit oosterse krijgskunsten) naar buiten blijft duwen om druk te bewaren. Ik voelde me daar niet goed bij (geen lekker gevoel enz enz) dus ik ben gewoon door gegaan zoals ik al jaren deed en ik kan er toch een redelijk partijtje mee blazen en een aardig volume ontwikkelen. Aan lucht bij mij geen tekort!

Toch weer zo'n voorbeeld van: Niet te veel over nadenken, gewoon doen! :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 11:21 

[ Je moet je wel een beetje verdiepen in de trompet als je op een trompetforum wil meedoen. Het algemeen nivo grenst al aan het toelaatbare... :lol:[/quote]

nou nou erik, ik doe mijn best om iets meer van de trompet te begrijpen in tegenstelling tot sommige anderen die niet verder kijken dan hun eigen instrument en wat het nivo betreft, die heeft vaak op dit forum niets van doen met de trompet of uberhaupt kennis. het is geregeld leve de lol dus nu niet de serieuze jongen gaan uithangen he :wink: . :) :D :D :!: :!: dan moet je naar de klarinetsite gaan :D :D :D :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 11:27 

camel schreef:
als ik boven de c3 moet knallen, of piccolo trompet aan mijn mond zet, is het bij mij wel zo dat de opening iets kleiner word, omdat dan ook de trillingen kleiner moeten zijn. Je kunt niet met een grote opening heel hoog spelen, dat gaat ten koste van de klank, bereik en uiteindelijk ook jezelf

Jan Oosthof zal het niet met je eens zijn, ik heb les van hem gehad en hij liet me op een opengewerkt mondstuk zien hoe hij een lage f en een f3 speelde. Ik zag geen noemenswaardig verschil in de grote van de lipopening. Als je je oren dicht zou doen en hem ziet spelen is het moeilijk te zeggen in welk bereik hij zit te spelen.

Door je mondhoeken goed te trainen (pucker embouchure) en je ademsteun perfect voor elkaar te hebben kun je de opening groot houden in elk bereik. Maar ik ken niet zoveel trompettisten die dit echt goed kunnen. Jan beheerst dat als geen ander daarom is hij ook een van de beste leadtrompettisten in Europa (en voor mij ook daarbuiten).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 11:46 

veldkampbrass schreef:
camel schreef:

Jan Oosthof zal het niet met je eens zijn, ik heb les van hem gehad en hij liet me op een opengewerkt mondstuk zien hoe hij een lage f en een f3 speelde. Ik zag geen noemenswaardig verschil in de grote van de lipopening. Als je je oren dicht zou doen en hem ziet spelen is het moeilijk te zeggen in welk bereik hij zit te spelen.

Door je mondhoeken goed te trainen (pucker embouchure) en je ademsteun perfect voor elkaar te hebben kun je de opening groot houden in elk bereik. Maar ik ken niet zoveel trompettisten die dit echt goed kunnen. Jan beheerst dat als geen ander daarom is hij ook een van de beste leadtrompettisten in Europa (en voor mij ook daarbuiten).

Nee dat geloof ik best, maar Jan Oosthof ( overigens wel een van mijn helden ) speelt in de regel een ander soort genre als ik, en daarbij als je op piccolo dezelde speeltechniek zou hanteren als op je grote trompet denk ik dat je heel snel een koude douche krijgt.
Bovendien doelde ik niet op millimeters verschil in opening :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 12:54 

Ik ben speel geen piccolo dus wat is volgens jouw het verschil dan met het spelen op een gewone trompet ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 13:06 

veldkampbrass schreef:
Ik ben speel geen piccolo dus wat is volgens jouw het verschil dan met het spelen op een gewone trompet ?

piccolo is qua boring kleiner dan een gewone trompet, en daar past derhalve dus ook veel minder lucht doorheen.
Ga je toch proberen om met dezelfde hoeveelheid lucht op een piccolo de hoogte in, dan heb je kans dat het zwart wordt voor je ogen. Omdat je bij een grote trompet afhankelijk bent van luchthoeveelheid en snelheid, zijn veel mensen geneigd om dit op een piccolo ook te doen, waardoor je de kans loopt op dichtklappen.
Je komt die hoeveelheid lucht dan niet kwijt.

Op een piccolo is het mijns inziens beter om met een wat mindere hoeveelheid lucht, en met een wat kleinere lippenopening te spelen, maar veel relaxter eigenlijk dan op de grote trompet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur