trompet.nl > forum > Toon onderwerp - documentaire willem breuker kollektief
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 14 feb 2026 19:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 19:29 

Een vooruitziende blik...mwah, eerder een kwestie van "history repeated". Ik kan me voor een groot deel wel vinden in je korte betoog. Ik heb de docu ook gezien en mij viel hetzelfde op. Had al die subsidie liever naar de symfonie orkesten (zoals nu bijvoorbeeld het RSO) en "echt" nieuwe initiatieven zien gaan.

Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 23:24 

ik vrees dat een orkest zoals willem breuker nooit echt de broek zou kunnen ophouden omdat ze geen mainstream muziek spelen. De grote massa gaat daar niet naar toe. Net zoals de toneelgezelschappen die met wat meer experimenteel toneel bezig zijn of wat dat dacht je van de moderne muziek zoals Reinbert de Leeuw. Dat zal nooit commercieel aanslaan. Maar wat ik begrepen had van de docu is dat ze nu helemaal niet meer op subsidies leven omdat ze heel veel optredens over de wereld hebben en het zakelijk zeer goed geregeld hebben. En Jeroen wat zou jij bestempelen als echt nieuwe initiatieven? Ik heb het idee dat er niet zoveel meer gebeurd. Ben erg nieuwsgierig naar je antwoord.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jul 2004 17:20 

jeroen waar blijf je nu, eindelijk een serieus onderwerp en nu kom je niet. :( Ik ben altijd in om nieuwe dingen te horen. :!: :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jul 2004 18:19 

maar dan zou je nooit wat in de marge kunnen doen want dat is altijd voor een klein publiek. hoe zou je dat dan op moeten lossen :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jul 2004 18:26 

Als subsidie uit den boze is dan kun je dus elk orkest opdoeken in Nederland. Dus ook het Concertgebouworkest en het Metropole orkest etc.

De enige muziek die dan waarschijnlijk overblijft op professioneel nivo is popmuziek en daar is ook al bijna niets meer in te verdienen sinds de uitvinding van de mp3.

Zonder subsidie zou geen enkel cultuur of sportevenement meer bestaan. Denk daar dan even aan voordat je de subsidie zou willen opheffen !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jul 2004 19:11 

Subsidies bestaan al honderden jaren. Vroeger in de middeleeuwen werkten de muzikanten al aan het hof voor de koning. Mozart werkte ook voor de koning.

Als je de subsidie voor bijv. het Concertgebouw orkest zou opheffen kun je minstens het dubbele maar ik denk wel het driedubbele voor een kaartje gaan betalen. Wat je dan krijgt is dat alleen de rijken nog naar een concert kunnen gaan.

Door het subsidiebeleid waar iedereen aan mee betaald naar draagkracht (belasting) blijft het mogelijk voor iedereen om concerten te gaan beluisteren.

Ik zeg niet dat het soms anders kan met subsidies maar ik ben tegen het afschaffen ervan want dan hadden bijv. de cd's die we met het Dutch Jazz Orchestra hebben gemaakt nooit mogelijk geweest. Dan bestond de jazzmuziek in Nederland al helemaal niet meer omdat er geen podia waren.

Ik speel in het Glenn Miller orkest die dus wel zonder subsidie functioneerd. Dit is een uitzondering omdat de muziek nog steeds behoorlijk populair is. Maar dan betaal je wel zo'n 25,- a 35,- per kaartje voor 15 man. En er moeten minstens 400 mensen in de zaal zitten om quite te kunnen draaien !

Een Concertgebouw orkest bestaat met de hele organisatie er om heen wel uit 80 man dus dat is niet door het publiek op te brengen. Het enige wat in Nederland op eigen benen staat zijn de musicals van vd Ende maar is ook al flink de bezem door heen gegaan. De muzikanten spelen voor belachelijk weinig geld en de orkesten zijn zo klein mogelijk. Liever een synthesizer meer in plaats van wat echte strijkers.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur