trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet en bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 12:01 

doe je klassiek of jazz.

vanuit klassiek oogpunt zou ik je aanraden om de bugel als bugel te benaderen, veel mensen geven te veel power op de bugel, zodat het lelijk gaat klinken. ( het verschil in weerstand is hier uiteraard debet aan ). Nadeel zou kunnen zijn is dat je wat aanpassingsproblemen op je trompet krijgt, maar dat merk je vanzelf wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 13:07 

Als je een bugel wilt aanschaffen zou ik zeker eens bij Hub van Laar langs gaan. Die bouwt fantastische bugels.

Op zich maakt het wisselen met een bugel niet zoveel uit voor je embouchure als je maar een mondstuk erbij zoekt die op je trompetmondstuk lijkt. Dus niet een stuk kleiner of groter dan je gewend bent.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 14:45 

Dat ben ik niet met je eens... Je moet wel een echt bugelmondstuk uitzoeken, want als je een te veel trompetachtig mondstuk op je bugel pakt, gaat je hele sound naar de knoppen.
Ikzelf speel op een VB 1,5C op trompet, een redelijk ondiep mondstuk, en op een DW2FL op bugel, dat is dus echt een badkuip.
Je merkt natuurlijk verschil tijdens het spelen, maar goed, dat heeft ook met aanpassing te maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 15:05 

mi trompeta schreef:
Dat ben ik niet met je eens... Je moet wel een echt bugelmondstuk uitzoeken, want als je een te veel trompetachtig mondstuk op je bugel pakt, gaat je hele sound naar de knoppen.
Ikzelf speel op een VB 1,5C op trompet, een redelijk ondiep mondstuk, en op een DW2FL op bugel, dat is dus echt een badkuip.
Je merkt natuurlijk verschil tijdens het spelen, maar goed, dat heeft ook met aanpassing te maken.

Voor mij is een VB 1,5 al een badkuip, of een zwembad zoals je wilt. Ik speel normaal op een Bob Reeves 42ES voor trompet dus is een VB 3c of een BR 43F een geschikt bugelmondstuk voor MIJ.

Volgens mij kun je net zo goed op een VB 1,5 voor je bugel gebruiken. De sound zit meer tussen je oren dan in het materiaal. Het materiaal is maar een hulpmiddel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 15:16 

Nou, ik krijg met een groter mondstuk op bugel een mooiere (vollere) sound.
Daar lever je natuurlijk wel wat op in qua uithoudingsvermogen, maar dat heb ik er graag voor over.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 15:35 

Natuurlijk krijg je met een groter monstuk een groter ronder geluid. Met een grotere bugel krijg je ook een groter ronder geluid. Maar de een vindt groter een mooi geluid op bugel de ander vindt wat kleiner een mooi geluid op bugel.

Het is hetzelfde liedje als met trompet.... :P

Maar ik kan niet op jouw bugelmondstuk spelen en op mijn trompetmondstuk, dan help ik mijn hele embouchure naar de knoppen !

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur