trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet en bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 15:44 

Ik speel nu op trompet en bugel in de fanfare en gebruik bij beide instrumenten een 3C mondstuk en dat werkt voor mij perfect , goed geluid op trompet en een mooie ronde toon op m,n bugel .
Dus proberen maar zou ik zeggen want dat is de enige manier om erachter te komen .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 17:34 

Ik denk dat je het hele probleem van trompetachtig spelen op de bugel niet moet afschuiven op je mondstuk, maar op de achterliggende gedachte dat je de knop om moet zetten in je kop dat een bugel niet op een trompet lijkt, niet qua sound, en niet qua spelen.
Als je uit alle macht op een groot mondstuk op bugel wil spelen, en dan idd aan uiithoudingsvermogen inleveren, is dat je goed recht, maar je zou ook een vb 1 1/2 c erop kunnen zetten, en echt bugel spelen ipv trompet op een bugel.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 18:54 

veldkampbrass schreef:
Natuurlijk krijg je met een groter monstuk een groter ronder geluid. Met een grotere bugel krijg je ook een groter ronder geluid. Maar de een vindt groter een mooi geluid op bugel de ander vindt wat kleiner een mooi geluid op bugel.

Het is hetzelfde liedje als met trompet.... :P

Maar ik kan niet op jouw bugelmondstuk spelen en op mijn trompetmondstuk, dan help ik mijn hele embouchure naar de knoppen !

Kijk dat is natuurlijk waar, maar jij bent ook een van de 'big guys' op jazz gebied, en ik ben net bezig een "carriere" op te bouwen op klassiek. Daar ligt het grootste verschil m.i.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 19:01 

mi trompeta schreef:
[Kijk dat is natuurlijk waar, maar jij bent ook een van de 'big guys' op jazz gebied, en ik ben net bezig een "carriere" op te bouwen op klassiek. Daar ligt het grootste verschil m.i.

Deze snap ik niet, wat heeft dit met het mondstukkeuze te maken. Bedoel je dat ik meer een sound in mijn hoofd hoe een bugel moet klinken heb dan jij ?

Het gaat mij erom dat je niet zo'n drastisch verschil moet maken tussen je mondstukken. Het beste is gewoon dezelfde rim en rand te houden maar een diepere cup te hebben voor je bugelmondstuk. Zo heeft bijv. Bobby Shew een leadmondstuk en een jazzmondstuk voor zijn trompet. Als hij lead speelt komt het kalk van de muur, als hij bugel speelt heeft ie een fantastisch rond geluid

Bobby Shew Jazz and Lead and Flugelhorn mouthpieces.

The Shew jazz mouthpiece is a little wider(16.85mm inner diameter) and a little shallower than a Bach 3C. It has been designed in consultation with world reknowned trumpeter Bobby Shew to be a solid all around mouthpiece

The Shew lead is somewhat narrower(16.54mm inner diameter) and much shallower, designed specifically for high note clarity and extra sizzle.

The Flugel mouthpiece has the same rim as the lead mouthpiece but with a deep cup and a specially designed backbore for a smooth dark sound.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 19:13 

Ja, maar wat ik bedoel te zeggen is dat het verschil in sound tussen trompet en bugel veel groter is in de jazz dan in de klassieke muziek.
Daarom is het voor jou ook een grotere overstap van mondstukken, en hey, als jij goed met (bijna) hetzelfde mondstuk uit de voeten kan, so be it!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 19:33 

Ik heb ook niet gezegd dat het puur alleen aan het mondstuk ligt, de bespeler bepaalt natuurlijk ook het grootste deel van de sound.
Maar voor mij werkt het beter om op bugel een badkuip te nemen, omdat ik dan mijn sound makkelijker naar de gewenste bugelsound kan aanpassen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 19:42 

La Trompette schreef:
Ik speel klassiek. Ik speel bij een harmonie waar ik dan volgend jaar wat (solo)partijen moet gaan spelen op bugel. Verder speel ik gewoon trompet, maar ik heb wat embouchure probleempjes die ik ga proberen op te lossen volgend jaar (ga volgend jaar beginnen op het conservatorium) en dan weet ik dus niet of dat samen kan gaan met bugel...of dat verschil heel groot is in mondstuk, aanzet enz...

Daarom raad ik ook een bugelmondstuk aan die qua rand en rim op je trompetmondstuk lijkt, alleen met een diepere cup. Dan heb je het minste aanpassingsproblemen en moelijkheden met wisselen tussen de toeters en embouchure omzettingen etc. Houd het bij hetzelfde merk qua mondstuk dan zit je het dichtst in de buurt.

Wat zijn je embouchureproblemen trouwens ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 20:06 

mi trompeta schreef:
Ja, maar wat ik bedoel te zeggen is dat het verschil in sound tussen trompet en bugel veel groter is in de jazz dan in de klassieke muziek.
!

dit vindt ik een gevaarlijke uitspraak, jij zegt dus in feite dat de klank van een bugel dichterbij een trompet staat, als je klassiek speelt??
Dan heb jij niet goed in de gaten wat een bugel is.....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur