Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
stabilo
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jul 2004 12:43 |
|
Geregistreerd: 21 jun 2003 13:48 Berichten: 147 Woonplaats: België
|
|
[quote="veldkampbrass"]Vincent Bach dacht er blijkbaar ook zo over en die was ook een niet onverdienstelijke klassieke trompettist. Anders verkocht ie de trompetten wel met een 1,5c mondstuk erbij.
[quote]
de meeste die ik hier ken in België die een Bach Stradivarius gekocht hebben, hebben er een 1,5C bij gekregen.
Bij yamaha krijg je ook een 16C4GP (=1,5C van Bach)...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jul 2004 12:53 |
|
|
Dan is dat waarschijnlijk veranderd, vroeger was dat niet zo. Maar ja VB is ook niet meer van Bach maar van Selmer-Conn dat weer van Steinway is....
Of ze bleven met teveel 1,5C mondstukken zitten... 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Karel
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jul 2004 18:20 |
|
Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18 Berichten: 1160 Woonplaats: De Zeeuwse kust
|
|
Ik heb zelf ook de hele weg gevolgd van 7C via 3C naar 1,5 C. Ik speel nu weer al jaren op een Bach 3C. Op mijn Callet large bore speelde ik trouwens Warburton 4M/5 bb. Het gaat om de balans. Ik heb les gehad van Toon de Gouw en hij kon makkelijk op een Bach 1,5C spelen, maar hij speelde (toen) gewoon op een Warburton 5S. Het gaat met name om de klank die je nodig hebt bij een bepaalde stijl. Als je lead in een big-band speelt of in de blazerssectie van een popband zit, dan is een scherpere klank vereist. Veel trompettisten wisselen dan van mondstuk. Ik denk dat Jan Oosthof net zo hoog komt op een 1C als op een 10,5C. Echter de klank is niet goed voor een lead-speler en je werkt je ook kapot.
Ikzelf ga binnenkort over op de nieuwe Hub van Laar trompet en ik vond hem goed in balans met mijn Bach 3C. Nu kan het best zo zijn dat ik na een tijdje toch nog wat bij moet stellen. Misschien een nauwere of juist wijdere backbore of misschien wel een andere diameter. Misschien wel een ander merk mondstuk.
Sommige trompetten combineren het best met een bepaald merk mondstuk. Dit komt met name vanwege de afstand tussen het einde van de mondstukstift en het begin van de leadpipe. Een goed voorbeeld zijn de Calicchio's, die het beste schijnen te combineren met Bob Reeves mondstukken.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jul 2004 18:33 |
|
|
|
Calicchio en Reeves waren ook zo'n beetje buren in L.A., veel bespelers van Calicchio spelen op Reeves mondstukken omdat wat ze in een Calicchio zoeken (projectie en sizzle) ook in een Reeves mondstuk zit. 1+1 = 3
Ik heb de nieuwe Hub v Laar uitgeprobeerd met een Reeves 42ES, Monette BL en Bach 3c en had geen aanpassings problemen. Hub kan natuurlijk altijd de gap van de receiver (of adapter zoals Hub het noemt) groter of kleiner maken voor speciale mondstukken. Dat is gewoon een kwestie van hoe ver zet je de receiver op de mondpijp.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
baszz
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jul 2004 19:27 |
|
|
|
Ik heb op mijn Straub een "ajustable gap receiver " en met m,n Bach 3C kan je hem zo afstellen dat het geluid op z,n mooist is , ik weet niet presies hoe je dat moet uitleggen maar het maakt wel degelijk verschil of ik hem helemaal uitdraai , helemaal indraai of hem er tussenin afstel .
Dat is waarschijnlijk wat Erik bedoelt ook , alleen heb je geen verstelbare zoals ik heb , maja het zal zeker net zo goed werken .
_________________ Trompet: B4 2008
Cornet: Besson Sovereign 928 '80
Mpc: Reeves 43m
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Karel
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jul 2004 19:38 |
|
Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18 Berichten: 1160 Woonplaats: De Zeeuwse kust
|
Ik heb de nieuwe Van Laar uitgeprobeerd met mijn Bach 3C, Warburton 4M/7 bb en een pas tweede hands gekocht GR66MS (Gary Radtke) mondstuk. Combineerde allemaal perfekt met de Van Laar.
Ik moet nog wennen aan de GR66MS maar ik ben er wel enthousiast over. De rand is scherper dan mijn andere mondstukken. Ik wil t.z.t. ook nog eens een ondiepe Reeves proberen. Ik heb nog een Reeves 43C3 maar daar ben ik nooit echt weg van geweest. Maar misschien kom ik wel uit op een Bach 3D. Ik wil een iets ondieper mondstuk er bij voor de blazerssectie waar ik in speel (pop). Aan de trompet zal het in ieder geval niet liggen 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jul 2004 19:44 |
|
|
|
Over het algemeen is de gap maximaal ongeveer 6x de dikte van het uiteinde van de stift van je mondstuk. Als je een grotere gap hebt dan klinkt de trompet niet meer. Dit kun je makkelijk testen door een papiertje om je mondstuk te doen zodat hij er verder uitkomt.
Ik heb wel de adjustable receivers getest van Straub en Schagerl maar vindt het een beetje overbodig. Bij de meeste trompetten zonder die verstelbare receiver heb je ook geen gap problemen.
|
|
| Omhoog |
|
 |