trompet.nl > forum > Toon onderwerp - zeer oude piccolotrompet gevonden
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: zeer oude piccolotrompet gevonden
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 20:40 

Ik heb op een rommelmarkt een oude piccolotrompet gevonden van Boosey & Bessons. Hij heeft nog ventielen met losse veren aan de onderkant. Op alle hechtpunten zit soldeersel, maar volgens mij deden ze dat vroeger altijd op die manier...

Helaas is het instrument op enkele plaatsen lek, o.a. in een van de afhechtgaten in het ventiel, verder is de stembuis (?) aan het eind iets gebroken en vermoedelijk zelfs niet meer compleet. Een leek ziet hier trouwens niets van!!!
Kan ik dit eeuwoude instrument op laten knappen of kan ik hem beter in zijn waarde laten door voor sier neer te zetten. Is het verder raadzaam om hem te verzekeren of is hij niet in zijn waarde gestegen?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 20:43 

Mooi voor aan de muur denk ik , waarschijnlijk is hij daar ook vanaf gekomen :lol:
Maar een niet geschoten pijl is altijd mis he (of hoe je dat ook zegt :? ) proberen zou ik zeggen .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 20:54 

zal wel een pocket trompet zijn ,en die zijn bijna allemaal in welke staat dan ook het mooiste aan de muur :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jul 2004 06:53 

Staat erop:

Bessons & Co. London
Trademark Boosey

Vooral de "s" na Bessons is belangrijk.

Boosey was een engelse bouwer die later is samengegaan met Hawkes tot Boosey & Hawkes. Besson (zonder s) was een franse bouwer die later ook in London een fabriek heeft geopend.

Besson en Boosey kom je niet samen op instrumenten tegen behalve op heel erg slechte kopieen die in India worden gemaakt. Ik heb een c-cornet van hun, als je een toonladder van c speelt, kom je anderhalve toon te hoog uit, zo vals is ie. En een toonladder spelen is sowieso een hele onderneming aangezien de ventielen heel erg slecht werken.

Je vindt deze instrumenten ook erg veel op eBay. Ondanks dat ze pas een paar jaar gebouwd worden (volgens mij) wordt slechte bouw vaak aangezien voor "eeuwenoud" (een trompet/cornet met perinet-ventielen is hoogstens 150 jaar oud...)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jul 2004 10:48 

Citaat:
een trompet/cornet met perinet-ventielen is hoogstens 150 jaar oud...

Wat zijn perinet ventielen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jul 2004 11:43 

Perinet ventielen zijn de gewone ventielen. Uitgevonden in 1838 door Perinet. Daarvoor zag je vooral Stolzel-ventielen. Uitgevonden in 1815 door Blumel en Stolzel.

Bij die laatste komt de buis er aan de onderkant van het ventiel uit. Kijk maar eens hier voor een verduidelijkende foto: http://www.music.ed.ac.uk/euchmi/ujt/ujt2485.html

De perinetventielen hebben als grootste voordeel dat de scherpe bochten in het ventielhuis niet meer nodig waren. Bij de cornet is wel de karakteristieke Stolzel-vorm behouden, vandaar de Shephards Crook.

De clou was dat een trompet met ventielen nooit eeuwenoud kan zijn. Als er de normale ventielen opzitten, hoogstens zo'n 150 jaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jul 2004 07:17 

Ik vind veel over scams met boosey en Bessons
Heeft soms toevallig dit nummer of gelijkaardig : H75983 ?
als het zo is, is het overduidelijk een vals indisch prul. Zelfs oude instrumenten zijn degelijk gemaakt hoor!
Even historie opgezocht van beide (boosey en Besson, bessons bestaat niet!) en kan nergens een of ander samewerkingsverband vinden tussen de twee tenzij nadat Boosey en Hawkes tesamen waren gegaan zoals ik bvb heb met een B&H Imperial Besson.
een paar voorbeeldjes:

http://www.1stbrigadeband.org/Instrument_22A.html
Einde 19'de eeuw, de lak is er af maar ziet er toch nog degelijk uit. Toen hadden ze wel geen moderne technieken om ze te bouwen en te stemmen, maar ze hadden toen nog tijd :)

http://www.1stbrigadeband.org/Instrument_23B.html
Deze is een ander model dat veel voorkwam in de 19'de eeuw. Hier ook geen soldeersel.
Er kunnen altijd accidenten mee gebeuren maar een bluts is gauw gerepareerd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jul 2004 20:36 

Helaas voor jou, maar volgens mij zijn alle trompetten met Bessons nep en afkomstig uit India. Waardeloos rotspul, maar inderdaad misschien leuk voor aan de muur.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur