trompet.nl > forum > Toon onderwerp - klein en groot koper
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 06:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: klein en groot koper
BerichtGeplaatst: 22 jul 2004 09:54 

is het groot koper voortgekomen uit het klein koper of andersom of is er helemaal geen relatie. Deze vraag kwam op na het zien van de foto van de cornopean in topic piccolotrompet. Ik vind hem erg mooi qua vorm. 8) Ik vind hem wel wat op een euphonium lijken.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jul 2004 10:08 

klarinet hé? 8)

is de besklarinet voortgekomen uit de basklarinet, of uit de esklarinet?
is de viool voortgekomen uit de cello?
is de sopraan voortgekomen uit de bariton?

Als een instrument geen extreem bereik heeft (vgl piano of orgel) worden er bijna altijd verschillende groottes van geprobeerd, en ontstaat er een hele familie van instrumenten.
(fluiten, saxofoons, violen, kromhoorns, trompetten, klarinetten, etc).

Profiel  

Berichttitel: Re: klein en groot koper
BerichtGeplaatst: 22 jul 2004 10:39 

harpje schreef:
is het groot koper voortgekomen uit het klein koper of andersom of is er helemaal geen relatie. Deze vraag kwam op na het zien van de foto van de cornopean in topic piccolotrompet. Ik vind hem erg mooi qua vorm. 8) Ik vind hem wel wat op een euphonium lijken.

adolf sax ontwierp de saxhoorns, en daaaruit zijn de moderne bugel tot euphonium voortgekomen, maar ik heb niet zogoed op gelet bij de geschiedenis lessen, ik denk dat je hier in de rubriek geschiedenis wel wat kan terug vinden hierover

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jul 2004 12:28 

De trompet is natuurlijk de vader van alle koperblaasinstrumenten. Vanaf de prehistorie heeft men op trompetachtige instrumenten (bijvoorbeeld de trompetten uit het graf van Toetankchamon) gespeeld. Daarnaast werden ook instrumenten gebruikt die puristen als hoorns zouden bestempelen door conische boringen (schelptrompetten en ramshoorns).

Langzamerhand is de trompet steeds langer geworden. Daardoor verschoven de natuurtonen naar beneden en zo werd het mogelijk om op een baroktrompet in een redelijk bespeelbaar register toonladders te spelen (zonder ventielen!!!)

Op die lange baroktrompet (bijna twee keer zo lang als onze moderne bestrompet) heeft men een schuif gezet, eerst een enkele waardoor je het hele instrument naar voren en naar achteren moest schuiven, later een dubbele en dat instrument is verder ontwikkeld (nou ja, ontwikkeld...) tot de trombone.

De lange baroktrompet in D werd na de barok steeds vaker in een kortere vorm gebruikt, zoals F (in die tijd werkte je met beugels en verlengstukjes, je hoefde dus niet steeds een nieuw instrument te gebruiken). Toen de ventielen werden uitgevonden werden deze toegepast op de F-trompet, maar in het begin bleef men beugels naar lagere toonsoorten gebruiken.

Toen werd (onder invloed van Mendelssohn) het barokrepertoire opnieuw ontdekt. De trompettisten van die tijd speelden "simpele" en lage partijen en hun instrumenten waren daarvoor aangepast. Nu werden ze geconfronteerd met de extreem hoge trompetpartijen van Bach. Daarom is de Bachtrompet ontwikkeld. Een langgerekte trompet is Bes/A (net zolang als onze bestrompet, maar voor de negentiende eeuwse trompettisten was dat een heel erg kleine trompet) met twee of drie ventielen. Natuurlijk had dat niks te maken met de echte trompet uit de tijd van Bach, maar zijn muziek was er wel op te spelen.

Later zijn er steeds kleinere trompetten ontstaan. Al snel ontstond de hoge D-trompet. Die werd zo populair dat de verlengde versie hiervan (de C-trompet) standaard werd in de Franse orkesten en van daaruit de wereld veroverde. Later heeft men de F-trompet ontwikkeld voor de allerhoogste partijen. Hieruit is de G-trompet ontstaan, die als voordeel had dat een aantal trillers in Brandenburg 2 vereenvoudigd werden. Tot slot is dit uitgekomen bij de piccolo-trompet.

Het heeft nog een hele tijd geduurd voordat de Bes-trompet werd geaccepteerd. In het begin vond men de toon niet trompetachtig en werden de trompettisten die op bestrompet in plaats van de lange f-trompet speelden als mietjes beschouwd.

Overigens zijn de bugel en de cornet uit de hoorn ontstaan. De bugel uit de Flugelhorn (de naam zegt het al), een instrument zonder ventielen dat in de jacht werd gebruikt. De cornet is in feite een posthoorn met ventielen. Beide instrumenten hebben dan ook een meer conische boring en zouden moeten worden bespeeld met een trechtervormig mondstuk in plaats van het bolvormige mondstuk van de trompet. De eerste cornettisten waren dan ook eigenlijk hoornisten.

Sax had dus volgens mij niets te maken met de bugel. Er bestaat wel een sopraansaxhoorn maar ik geloof niet dat die de bugel heeft beinvloedt. Ook bestaat er een piccolo saxhoorn. Deze heeft Sax ontworpen voor Berlioz (kijk maar eens naar zijn Te Deum of zijn Les Troyens). Dit instrument had dezelfde stemming als onze piccolotrompet en het was ook de inspiratie voor Mahillon om zijn piccolotrompet te ontwikkelen.

(voor een uitgebreider verhaal met plaatjes: http://www.geocities.com/emile_meuffels ... lo_nl.html )

De tuba is weer een heel ander verhaal. De romeinen hadden al een instrument met die naam, maar dat was gewoon een rechte trompet. Daar komt dus wel de naam vandaan. Lange tijd werden andere instrumenten (serpent, ophlicoide of hoe je dat ook schrijft) gebruikt als basinstrument. Ik geloof dat Sax verantwoordelijk is voor onze moderne tuba, maar dat zou je aan een tubist moeten vragen.

Samenvatting:

Prehistorie: trompetachtig + hoornachtig

Baroktrompet -> moderne trompetten in alle maten + trombone
Barokhoorn -> moderne hoorn, cornet, bugel

Overigens werd het hoogste register van de baroktrompet "Clarino" genoemd. Later is men dit gaan verwarren met de naam van het instrument en werd het instrument bekend als Clarino. Klarinet is het verkleinwoord van Clarino, dus een klarinet is een kleine trompet. Met andere woorden: een klarinet is een instrument dat is bedoeld om het edele trompetgeluid na te bootsten :twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jul 2004 12:48 

Emile schreef:
(voor een uitgebreider verhaal met plaatjes: http://www.geocities.com/emile_meuffels ... lo_nl.html )

Nog uitgebreider? :wink:
Emile schreef:
Overigens werd het hoogste register van de baroktrompet "Clarino" genoemd. Later is men dit gaan verwarren met de naam van het instrument en werd het instrument bekend als Clarino. Klarinet is het verkleinwoord van Clarino, dus een klarinet is een kleine trompet. Met andere woorden: een klarinet is een instrument dat is bedoeld om het edele trompetgeluid na te bootsten

Dat lukt natuurlijk nooit! 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jul 2004 13:12 

Stukje geschiedenis kan nooit kwaad hè!
Maar is het niet zo dat Adolph Sax toch meer invloed op het onstaan van hedendaagse koperblaasinstrumenten heeft gehad dan dat we uit het verhaal van Emile mogen geloven?
Wat ik wel weet is dat de trompet en trombone in ieder geval zeker níet door Sax zijn ontwikkeld; maar ik dacht dat verder bijna alle andere instrumenten uit een brassband afstammen van de saxhorns?
Wie heeft de uitkomst?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jul 2004 13:17 

bartjefrit schreef:
Stukje geschiedenis kan nooit kwaad hè!
Maar is het niet zo dat Adolph Sax toch meer invloed op het onstaan van hedendaagse koperblaasinstrumenten heeft gehad dan dat we uit het verhaal van Emile mogen geloven?
Wat ik wel weet is dat de trompet en trombone in ieder geval zeker níet door Sax zijn ontwikkeld; maar ik dacht dat verder bijna alle andere instrumenten uit een brassband afstammen van de saxhorns?
Wie heeft de uitkomst?

klopt wel ongeveer hoor bartjefrit, adolf sax heeft de bestaande cornet ( en wat op een bugel moest lijken) ook verbeterd.
Dus het is min of meer zijn verdienste dat de instriumenten die je nu de term saxhoorns zou kunnen geven, nog steeds bestaan, zoals euphonium bugel, cornet, en alles wat erop lijkt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jul 2004 13:18 

De bugel in elk geval wel!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur