Dehaanmuziek schreef:
Misschien zie ik het niet goed, hoor, maar heeft die B1 geen waterklepje op de derde ventiel pomp?

Dat heb je goed gezien. Zoals ik al eerder vermelde maakt Hub de trompet zoals je hem wilt hebben als je hem besteld net zoals Basz gedaan heeft met zijn Straub. Ik heb in overleg met Hub (voorlopig) besloten hem zonder 3e waterklep te laten. Ik gebruik die zowieso weinig. Een theorie is ook dat er dan mindere meetrilt en dat ie beter stemt daardoor. Dit heb ik niet gecheckt, maar het gaat natuurlijk om kleine verschillen. Ook laat ik voorlopig ongelakt. Het voordeel daar van is dat ik zeker weet dat ie zo blijft klinken zoals ik hem uitgeprobeerd heb. Als ik toch nog besluit dat ik hem iets helderer wil hebben laat ik hem alsnog verzilveren.
Wat betreft die blaasjes ONDER het zilver, dat heeft met het materiaal te maken. Hub kan met mijn uitvoering van alleen messing niet garanderen dat er na verloop van tijd blaasjes komen. Of ik dit erg vindt is een tweede. Maar in ieder geval worden de meeste trompetten voorzien van nikkel-zilver buizen en een iets andere samenstelling van metaal voor de leadpijp ivm blaasjes. Het geluid wordt daardoor wel iets helderer.