trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk voor es-cornet - ander dan op bes???
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2002 15:33 

Ik speel al een tijdje es-cornet en bes-trompet/cornet op hetzelfde mondstuk (schilke15B), nou wil ik graag weten of er meerdere mensen zijn die alle instrumenten op hetzelfde mondstuk spelen of dat het beter is deze instrumenten op een verschillend mondstuk te spelen en welk mondstuk volgens jullie goed bij die schilke 15B zou kunnen passen.<p>

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2002 18:47 

Als je er goed op uit de voeten kunt en op beide instrumenten geen problemen hebt qua intonatie e.d. hoef je niet voor iedere toeter een verschillend mondstuk te hebben.<br>Ik zou Halleluja zingen als ik voor al mijn toeters hetzelfde mondstuk zonder problemen zou kunnen gebruiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2002 10:15 

Ik gebruik Bach 1,5c voor de es-cornet. Ik heb ook wel andere (iets minder diepe) mondstukken geprobeerd, maar dat werkt niet vind ik. Ik denk dat je, zeker als je veel Bes-trompet erbij speelt, niet een te plat mondstuk moet nemen. Je kunt wel iets kleiner spelen dan normaal op Bes, om voldoende kern te maken, maar een te klein mondstuk gaat ten koste van de klank en speelmanier. <br>Op Bes en C gebruik ik A&S 1c. Mijn ervaring is dat voor es-cornet en piccolo-tr. de Bach mondstukken beter werken en voor Bes en C de A&S. Bach 1,5c kan ik je aanraden!<br>

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2002 10:32 

Ik zit ook te denken aan een ander (groter?) mondstuk voor es-cornet. Het geluid van een es-cornet mag van mij ook wel lekker groot klinken...ik hou niet zo van dat "knijp"geluid wat je vaak hoort.<br>Ruud, is 3c okee? of is een 1.5c aan te raden?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2002 11:43 

Een 3c zal ook wel lekker spelen voor piccolo. Speel zelf op een warburton 4m, wat ongeveer overeen komt met een 3c. De klank is mooi open en ik heb goed de ruimte voor het embouchure.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2002 16:16 

Het bekende 'knijp'-geluid van es-cornettisten is volgens mij slechts voor een deel het gevolg van een te klein mondstuk. Een verkeerde techniek is veel vaker de oorzaak, denk ik. <br>In een brassband wordt vaak verwacht dat je en ontzettend hoog en ontzettend zacht kunt spelen. Daarnaast moet het nog kleuren en stemmen ook. <br>Om zacht en hoog te kunnen spelen moet je een open klank maken en veel lucht geven, terwijl je geneigd bent juist het omgekeerde te doen. Een schijnoplossing is de keuze voor een klein ondiep mondstuk. Een schijnoplossing omdat ik niet geloof dat een klein mondstuk een positieve invloed heeft op je hoogte, terwijl het juist wel het 'knijpen' stimuleert. Een te groot mondstuk kan echter weer de projectie nadelig beïnvloeden. Zoek dus de gulden middenweg!<p>Een goed mondstuk is natuurlijk heel persoonlijk (en afhankelijk van het instrument), maar voor de es-cornet zou ik een mondstuk kiezen van hetzelfde merk als het mondstuk van je Bes- of C-trompet, maar dan net een slag kleiner. <br>(Maar ik kan er natuurlijk volledig naast zitten)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2002 08:32 

Ik speel op een: <p>Warburton 6BC met een 6*BC Backbore<br>(BC = Brittish Cornet)<p>Deze gebruik zowel op bes- als op es-cornet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2004 18:43 

Aha, eindelijk een topic over escornet mondstukken gevonden...

Ff refreshen, omdat ik ook een escornet mondstuk zoek.
Ik speel op trompet Bach 1 1/2 C, en ben daar wel tevreden over, en zou op zich ook wel zo eentje voor escornet willen... maar nu mijn vragen:

1. Maakt Bach escornet-mondstukken in dezelfde maten als trompetmondstukken (in dit geval 1 1/2 C dus)

en 2. Is het aan te raden om ook op escornet 1 1/2 C te gaan spelen, omdat het nogal groot is, en ik toch wel hoog, en hard boven de brassband uit moet komen.
Of kan ik misschien beter een maatje kleiner nemen?

Let wel: het gaat hier om escornet dus niet met trompetmondstukken aan komen zetten aub :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur