Sax heeft inderdaad cornetten gebouwd. Zoals Adolphe (de bekende) als andere familieleden waren actief in de instrumentenbouw. Sax was onder andere de uitvinder van de schuiven op de derde en eerste ventiel voor de rest, weet ik het niet zo precies. Er waren in die tijd ontzettend veel bouwers die allemaal hun steentje bijdroegen. Omdat Sax zo bekend is vanwege de saxofoons en (bij het grote publiek in mindere mate) de saxhoorns denk ik dat zijn invloed misschien soms wat overdreven wordt. Veel van zijn bijdragen aan de cornet hebben het namelijk niet gehaald (zie de webpagina beneden)
Ik zal het eens opzoeken. Tot nu toe heb ik alles uit mijn blote hoofd gedaan.
In elk geval waren Courtois en Besson ook heel erg belangrijk voor de ontwikkeling van de cornet. Tegen het einde van de negentiende eeuw waren Courtois en Besson de belangrijkste en meest verkochte cornetten (ik heb van beide een exemplaar uit die tijd en qua uiterlijk zie je niet dat ze meer dan 100 jaar oud zijn).
Courtois heeft als eerste Engelse modellen gebouwd, dwz. dat de ventielen tussen de beker en de inblaaspijp zitten. Op alle vroegere cornetten zie je dat de ventielen rechts van de inblaaspijp zitten. Daarnaast heeft Courtois samengewerkt met een groot aantal bekende cornettisten uit die tijd. Zo bestaat er een Levy Model, een Arbuckle Model, een Arban model, enz.
Besson heeft een systeem bedacht waardoor de onderdelen gestandariseerd en dus in grote aantallen konden worden gebouwd: Systeme Prototype. Daarnaast hebben ze vanalles veranderd aan de luchtdoorstroom in de ventielen. De Besson Concertiste die rond 1870 of zo is ontwikkeld is het voorbeeld geweest voor alle moderne (sherphard crook) cornetten.
Ik heb hier op de computer wel een verhaal over staan. Dat heb ik even online gegooid. Vanmiddag zet ik er de plaatjes bij.
http://www.geocities.com/emile_ meuffels/history/cornet_nl.html