trompet.nl > forum > Toon onderwerp - grote boring- kleine boring / uithoudingsvermogen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: grote boring- kleine boring / uithoudingsvermogen
BerichtGeplaatst: 01 aug 2004 18:30 

kunnen jullie met eenvoudige woorden uitleggen wat de relatie is tussen een grote boring en het uithoudingsvermogen en kleine boring/uithoudingsvermogen.

als je lead speelt en daarbij vaak hoge noten moet spelen, en daarbij nog véél partijen moet spelen ; heb je dan een voordeel door met een instrument met grote boring te spelen ? Of is het net andersom ?

ikzelf speel altijd met een ondiep mondstuk. Ook dit heeft een grote invloed op het uithoudingsvermogen . maar waarom precies ?

ik merkte ook al op dat bv. bij yamaha de lichtste trompet ook juist die is met de kleinste boring nl. de 6310Z. wie kan het verband verklaren ?

welke boring is voor mijn functie het meest interessant ?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2004 18:46 

Dan moet je wel even melden wat je functie is.

M.i. is het zo dat, als je veel hoog speelt, je beter uit de voeten kan met een kleinere boring. De toon wordt wat scherper, komt beter door in de zaal.

Als je meer de symfonische kant opgaat, wordt er vaak een brede volle toon gevraagd, die er wel moet zijn, maar vaak alleen maar als kleuring dient.
Dan is een grote(re) boring meer op zijn plaats.

In HaFa orkesten wordt vaak een combinatie tussen de twee stijlen gevraagd, daarom spelen veel HaFa trompettisten op een ML-boring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2004 19:52 

aaazzzeee

Laatst bijgewerkt door jacky op 19 dec 2006 13:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2004 13:23 

met meer weerstand spelen kan idd vermoeiender zijn, maar bedenk wel dat wanneer je met grote boring speelt je meer volume moet vullen dus harder moet blazen... en dat weer in combinatie met veel hoog spelen (al dan niet lead) is best vermoeiend.

Maar volgens mij heeft het mondstuk meer invloed op je uithoudingsvermogen dan de boring van het instrument. Een ondiep mondstuk is niet persè vermoeiend, een klein mondstuk (diameter), kan grotere gevolgen hebben omdat de druk die het mondstuk uitoefend op je lippen dicht bij het gaatje terecht komt, zodat je dan makkelijker het zaakje dichtduwt. Om dat te voorkomen ga je met grotere opening spelen, en dat kost heel veel meer vermogen, waardoor je snel vermoeid raakt.

Overigens Mi Trompeta, er zijn ook zat trompettisten die een kleine boring gebruiken in een symfonie-orkest, zoals mijn leraar Ad van Zon, en daarbij gaat het zeker niet ten koste van de klank....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2004 13:36 

Dat zijn dan de uitzonderingen die de regel bevestigen... ik bedoelde in bovenstaand berichtje alleen een algemene richtlijn te geven die veel trompettisten wel gebruiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2004 14:14 

Ik ken genoeg leadtrompettisten die met een grote boring spelen (bijv. Andy Haderer, Torsten Benkenstein) en ook leads die klein spelen zoals Lew Soloff.

Ik denk dat je in het algemeen vermoeider wordt op een groter mondstuk als je er teveel hoog opspeelt.

Zoals ik al eerder zei is een allround trompet (ML) en een allround mondstuk voor de meeste amateur en professionele trompettisten altijd het beste, anders werd het ook niet allround genoemd.... :wink:

Alls je wat meer hoog in je geluid wilt neem je een ondieper mondstuk.

Weerstand is trouwens niet perse vermoeiender dan met minder weerstand want het ligt eraan wat voor een geluid je wilt. Als je meer sizzle (hoog) in je geluid wilt, krijg met meer weerstand vaak eerder resultaat dus hoef je minder hard te werken om dat geluid te krijgen.

Ik zou zeggen probeer zelf zoveel mogelijk uit dat is duidelijker dan wat woorden op dit forum.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2004 21:31 

Haderer is toch van Pro-Brass?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur