trompet.nl > forum > Toon onderwerp - jazztrompet brigadier serienummer 20930
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2004 10:16 

Hmm, dus als je als luie trompettist met je giegeltje op je fietsstuur slaat heeft het eigenlijk alleen maar voordelen?
;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2004 10:19 
Moderator

veldkampbrass schreef:
De aanduiding jazztrompet is een verwarrend begrip. Ik weet niet wie die term bedacht heeft maar dat zal waarschijnlijk een of andere marketing truck zijn geweest 50 jaar geleden of zo. Je kunt jazz en klassiek spelen op elke trompet, er van uit gaande dat je zelf die vaardigheden beheerst. Ik ken zelfs een trompettist (Lew Soloff) die regelmatig jazzsolo's speelde op een piccolo.

Nu worden trompetten die wat ronder en donkerder klinken vaak aangeduid met een jazztrompet, vaak hebben ze ook nog een brushed of scrathed afwerking, dan lijkt het instrument ouder en klinkt ie nog donkerder dan met een gewone laklaag (een brushed of gezandstraalde trompet heeft meer oppervlakte dus een dikkere laklaag). Ze willen allemaal die Miles Davis sound imiteren. Maar de meeste vergeten dat die sound niet aan de trompet lag maar aan de speelmanier van Miles. Maar mijn held Freddie Hubbard speelde op een Calicchio en Clifford Brown op een Blessing.

De makkelijkste manier om dat geluid te krijgen is volgens de "Chet baker methode". Dus je voortanden eruit te laten slaan........of gewoon toch maar even hard studeren als de grote jongens gedaan hebben voordat ze bekend werden !

hmm misschien is operatief verwijderen :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2004 11:42 

hmm ze zeggen van callicchio wel dat het bij uitstek voor jazz is, maar ik ken wel een paar mensen die er mooi klassiek op doen, en een callicchio c trompet is ook niet te versmaden, maar die maken ze denk ik niet meer

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2004 12:02 

Calicchio is zeker geschikt voor jazz, vooral als sektieinstrument in big bands. Maar hij wordt minder gebruikt voor jazzsolo's al ken ik er wel een paar die het wel doen. Maar die willen dan ook geen warm rond geluid maar iets meer bite. Chuck Findley is een goed voorbeeld. Ik vind Freddie Hubbard er wel warm op kunnen spelen trouwens maar die had een large bore en waarschijnlijk een groot mondstuk.

In Nederland speelt volgens mij alleen Jan Wessels, sander Zweerink en Marc Huynen solo's op een Calicchio 1s2. Mike Booth heeft ook een tijd op een oudere Calicchio gespeeld en volgens mij zelfs Ack van Rooiijen maar ik weet niet of ze dat nu nog doen. De Calicchio van die laatste 2 heeft in ieder geval niets te maken met de 1s2 van nu.

Marcel weet daar vast meer over te vertellen... :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2004 12:10 

Huug Steketee heeft jaren op een Calicchio c-trompet gespeeld. Het model weet ik niet. En daar kwam wel degelijk een mooi stukje klassiek uit. Nu speelt hij van Laar c-trompet.

Het kan dus idd. Klassiek en Calicchio.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur