Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
pygmy twylyte
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 maart 2002 13:39 |
|
Geregistreerd: 06 maart 2002 14:49 Berichten: 185 Woonplaats: hierzo
|
|
Dat maakt toch niks uit?<br>
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Henny
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 maart 2002 12:59 |
|
|
|
Tjeempie, ik wist niet dat dit onderwerp zoveel los zou maken.<p>Hoe kwam ik eigenlijk bij mijn vraag. Nou, ik heb namelijk een studieboek voor trompettisten. Alle grepen worden weergegeven tot aan CIII. Nu ik muziekstukken krijg die nog hoger gaan, vroeg ik mezelf af of het wel haalbaar was. Zo alles gelezen te hebben, komen noten boven CIII niet heel vaak voor. Het is echter ook zeker geen uitzondering. <p>Dan denk ik weer, welke grepen horen er dan bij? In mijn boekje staat het niet.
_________________ The Trumpet shall Sound. (G.F. Haendel)
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Rik Baars
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 maart 2002 13:23 |
|
Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55 Berichten: 1090 Woonplaats: Grootebroek
|
|
In principe kan je altijd dezelfde grepen gebruiken als een octaaf lager. Er zijn echter hoe hoger je komt meer mogelijkheden:<br>De natuurtoonreeks kan je als basis gebruiken om je grepen "uit te rekenen": (c-klein = pedaal) C/I, G/I, C/II, E/II, G/II, Bes/II*, C/III, D/III, E/III, Fis/III*, G/III, etc. <br>( * deze noten zijn erkend vals en kan je beter niet gebruiken) <br>Met de ventielen kan je deze verlagen tot je de noot hebt die je wilt hebben. (2 = 0.5 noot verlagen, 1 = één noot verlagen, 1 en 2 (of 3) = 1.5 noot verlagen, etc.)<br>Dus: D/III kan los, met 1 of met 1 en 3 gespeeld. Meestal is 1 of los het handigst.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
chaseaddict
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 maart 2002 14:10 |
|
Geregistreerd: 12 maart 2002 13:12 Berichten: 636 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Beste henny,<p>Het is inderdaad zo daad bij harmonieen en fanfares het meestal zo bij CIII wel ophoudt,op wat arrangementen van lichte werken, en erg moderne werken na.<br>Maar ik moet toch zeggen dat in de big-band waar ik speel D's en E's meer regel dan uitzondering zijn, en sommige partijen zijn uitgeschreven tot AIII.(soms optioneel weliswaar, maar het geeft toch net dat extra kleurtje als je als lead(soms als niet lead) er nog een D4 op kunt leggen, en net een beetje overhangt).Het publiek waardeert dit soort dingen.<p>Het ligt er dus net aan waar je ambities liggen,wil je goed in een harmonie meekomen,dan hoef je veel meer dan een E,F niet te kunnen.Ga je daarentegen meer op de lichte toer, dan is het toch wel fijn als je nog hoger kunt.<p>Ik vind trouwens dat het bij hoogblazen vooral om doseren gaat.Veel trompettisten die hoog kunnen spelen doen het te pas en te onpas, terwijl het alleen iets toevoegt wanneer dit af en toe gebeurt op de juiste plaatsen.(Ik deed dit zelf vroeger ook altijd veel te vaak, en dan is het echt heel storend!)<p>grtz Marcel
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
rrrrrrrrrrr
|
Berichttitel: Geplaatst: 18 maart 2002 19:10 |
|
|
|
Hallo allemaal,<br>Even terug komen op de bouw van een "high blower" En Allen Vizutti is die fors of gezet??<br>Volgens mij een klein miezerig wereld trompettist met een hoogte en snelheid van heb ik me jou daar.......<br>Luister maar een naar een compilatie op "carnival of venedig" niet normaal wat die vent uit zijn trompet krijgt..<p>Groetjes Roland F
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trumpetthomas
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 maart 2002 12:30 |
|
Geregistreerd: 16 dec 2001 21:33 Berichten: 253 Woonplaats: Amsterdam
|
|
maar hij heeft geen mooie toon!
_________________ just play every day!!!!!

|
|
| Omhoog |
|
 |
|
luc
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 maart 2002 12:45 |
|
Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49 Berichten: 923 Woonplaats: vl.brabant - belgium
|
|
Henny,<p>De grepen uit het boek "Exploring the trumpet's upper register" van JAy D.Zorn<br>goed ontvangen ?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
L J
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 maart 2002 15:57 |
|
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
|
|
Maar Allen Vizzutti heeft (als je goed kijkt) hele dikke lippen...
|
|
| Omhoog |
|
 |