flugel schreef:
Het gaat er dan ook niet om om 12 precies identieke instrumenten te vinden. Maar om 12 instrumenten te vinden die aanvaarbaar weinig van de "standaard" afwijken.
Het is een utopie om te denken dat je 12 precies identieke bugels kunt vinden, maar je moet er uiteraard wel naar streven om 12 bugels te vinden die je zonder al teveel problemen in één sectie kan gebruiken. Die indruk hadden we destijds bij van Laar niet. Bij de andere opties die we aan het bekijken waren (o.a. Kanstul, Yamaha) duidelijk wel.
Mijn bericht moet ook niet gezien worden als een aanval op Hub van Laar 'dat hij geen goede instrumenten kan maken', integendeel: ik ben ervan overtuigd dat zijn huidige instrumenten bij de top horen, maar meer als reaktie op de post "ik zie geen negatieve ervaringen, worden deze eruit gefilterd?".
Ik denk dat je bij Yamaha best een goede kans maakt op 12 identieke instrumenten.
Verder vraag ik me af of van Laar bugels heel erg geschikt zijn voor een fanfare orkest. Maar dat is een persoonlijke smaak.Als solo instrument in brassband en harmonie doen ze het echt goed, maar als sectie denk ik dat ze te wollig zullen zijn..