trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hub
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 20:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 11:42 

Citaat:
bij stemmingsproblemen vraag ik me wel altijd af wie daar nu precies de oorzaak van is, de bespeler of het instrument....

naar mijn mening ligt dit dikwijls aan het instrument.
als je er twee test, en de een is vals kun je dat jezelf toch niet gaan verwijten???

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 12:05 

tommy schreef:
Citaat:
bij stemmingsproblemen vraag ik me wel altijd af wie daar nu precies de oorzaak van is, de bespeler of het instrument....

naar mijn mening ligt dit dikwijls aan het instrument.
als je er twee test, en de een is vals kun je dat jezelf toch niet gaan verwijten???

Jullie hebben allebei gelijk. Doordat je gewend bent aan de onhebbelijkheden van je eigen instrument corrigeer je "automatisch" de minder stemmende tonen (op m'n trompet bijvoorbeeld F2 behoorlijk naar beneden). Dit doe je onbewust met een nieuw instrument dat je test ook.

Echter: ik heb er destijds drie geprobeerd. Twee waren goed tot uitstekend; één was min of meer bagger. Ook twee andere "testers" kwamen tot deze zelfde conclusie. Omdat we op zoek waren naar 12 bugels en we niet overtuigd waren van de gelijkheid van 12 van Laar bugels hebben we uiteindelijk een andere keuze gemaakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 12:08 

Als je 12 precies dezelfde bugels wilt hebben, moet je inderdaad niet bij Hub van Laar zijn... dat is toch logisch :!: :!: 12 dezelfde bugels maken kan ook niet als je nog zoals Hub werkt. Ik vraag me af of het sowieso mogelijk is om 2 dezelfde instrumenten te maken, laat staan 12! De merken die meer in massa produceren zullen misschien 12 bugels maken die enigszins identiek zijn, maar zelfs daar twijfel ik nog aan :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 12:26 

Dat geldt voor de basklarinetten precies hetzelfde . Volgens mij bestaan twee identieke instrumenten niet, ook niet bij een geautomatiseerd proces. Max Boeree heeft 12 basklarinetten moeten testen van dezelfde firma voordat hij eindelijk een zuiver stemmende basklarinet had. Nu is dat met hout denk ik wat gevoeliger maar met metalen zal dat ook wel zijn. 0,0001 mm kan misschien al verschil geven in geluid :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 13:51 

Het gaat er dan ook niet om om 12 precies identieke instrumenten te vinden. Maar om 12 instrumenten te vinden die aanvaarbaar weinig van de "standaard" afwijken.

Het is een utopie om te denken dat je 12 precies identieke bugels kunt vinden, maar je moet er uiteraard wel naar streven om 12 bugels te vinden die je zonder al teveel problemen in één sectie kan gebruiken. Die indruk hadden we destijds bij van Laar niet. Bij de andere opties die we aan het bekijken waren (o.a. Kanstul, Yamaha) duidelijk wel.

Mijn bericht moet ook niet gezien worden als een aanval op Hub van Laar 'dat hij geen goede instrumenten kan maken', integendeel: ik ben ervan overtuigd dat zijn huidige instrumenten bij de top horen, maar meer als reaktie op de post "ik zie geen negatieve ervaringen, worden deze eruit gefilterd?".

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 14:07 
Moderator

flugel schreef:
Het gaat er dan ook niet om om 12 precies identieke instrumenten te vinden. Maar om 12 instrumenten te vinden die aanvaarbaar weinig van de "standaard" afwijken.

Het is een utopie om te denken dat je 12 precies identieke bugels kunt vinden, maar je moet er uiteraard wel naar streven om 12 bugels te vinden die je zonder al teveel problemen in één sectie kan gebruiken. Die indruk hadden we destijds bij van Laar niet. Bij de andere opties die we aan het bekijken waren (o.a. Kanstul, Yamaha) duidelijk wel.

Mijn bericht moet ook niet gezien worden als een aanval op Hub van Laar 'dat hij geen goede instrumenten kan maken', integendeel: ik ben ervan overtuigd dat zijn huidige instrumenten bij de top horen, maar meer als reaktie op de post "ik zie geen negatieve ervaringen, worden deze eruit gefilterd?".

Ik denk dat je bij Yamaha best een goede kans maakt op 12 identieke instrumenten.
Verder vraag ik me af of van Laar bugels heel erg geschikt zijn voor een fanfare orkest. Maar dat is een persoonlijke smaak.Als solo instrument in brassband en harmonie doen ze het echt goed, maar als sectie denk ik dat ze te wollig zullen zijn..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 14:10 

marnix schreef:
flugel schreef:

Ik denk dat je bij Yamaha best een goede kans maakt op 12 identieke instrumenten.
Verder vraag ik me af of van Laar bugels heel erg geschikt zijn voor een fanfare orkest. Maar dat is een persoonlijke smaak.Als solo instrument in brassband en harmonie doen ze het echt goed, maar als sectie denk ik dat ze te wollig zullen zijn..

Ik vind dat een bugel in een fanfare juist wel wollig mag zijn, maar dat is persoonlijk. Daarnaast is de klank ook heel erg afhankelijk van het gekozen mondstuk.
Maar ondanks dat: Hub maakt (als ik het goed heb) 4 verschillende modellen bugels, en daar zitten beslist ook minder wollige bij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 14:15 

Offtopic: Wil je je post even editten? Je reactie staat midden tussen de oudere quote's!

Terug naar de wolligheid: teveel wolligheid is inderdaad misschien ook niet meer mooi; overigens is een sectie van 25 bugels wel erg zeldzaam!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur