trompet.nl > forum > Toon onderwerp - valve caps
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 20:12 

Zit wat in!
Maar als je alleen maar denkt dat je er beter door gaat spelen is het ffect maar tijdelijk, lijkt mij!
Na een tijdje kom je er achter dat je eigenlijk helemaal niet beter bent gaan spelen, maar dat dat alleen maar tussen je oren zit!
Als je er zekerder van wordt zou ik ze zeker blijven gebruiken, maar ook dat effect is volgens mij maar tijdelijk!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 20:14 

Ja, maar ik bedoel dus te zeggen, dat als jij daadwerkelijk beter gaat spelen (al is het maar een beetje) nadat je de valvecaps eronder hebt gegooid, je gelooft dat het komt door die caps.
Waarom zou het effect dan maar tijdelijk zijn? Het werkt toch? Je hebt dan toch geen enkele reden om eraan te gaan twijfelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 20:18 

Als je daadwerkelijk beter gaat spelen niet, nee!
Maar nogmaals: Ik heb ze nooit gebruikt en ken het effect dus ook niet!

Ik denk alleen dat als je er echt beter van gaat spelen, als je trompet "lekkerder" gaat spelen, dan zouden ze op alle trompetten moeten zitten en dat is nog lang niet zo! 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 21:12 
Moderator

mi trompeta schreef:
Ja, maar ik bedoel dus te zeggen, dat als jij daadwerkelijk beter gaat spelen (al is het maar een beetje) nadat je de valvecaps eronder hebt gegooid, je gelooft dat het komt door die caps.
Waarom zou het effect dan maar tijdelijk zijn? Het werkt toch? Je hebt dan toch geen enkele reden om eraan te gaan twijfelen.

hmm een ander mondstuk kan een technisch probleem tijdelijk oplossen, alss je je techniek niet verbeterd zal het na een tijdje weer minder gaan, en ga je dus heel verbaasd maar weer een nieuw mondstuk kopen....

terug naar de valve caps: je hebt meteen effect, maar je hebt je techniek niet zelf aan je klankbeeld gekoppeld, dan gaat het toch na een poosje moeizamer, en wat doe je dan? nog zwaardere caps, plakken lood, en steunen verplaatsen tot het instrument helemaal veranderd is. Dan zijn er twee opties: meteen een beter instrument aanschaffen, of je techniek aan je klankbeeld koppelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 aug 2004 12:39 

Marnix even een vraag.
Stel ik heb een goede techniek en ik kies er bewust voor om mijn eigen klankbeeld neutraal te houden en dus niet zelf aan te passen maar ik gebruik daarvoor een andere trompet. Is dat dan fout ofzo?

En als ik een ander mondstuk gebruik in die zelfde situatie is dat dan fout.

En als een zwaardere set valvecaps plaats is dat dan fout.

In mijn mening zijn dit 3 dezelfde situaties. Het uitgangspunt is een goede techniek en je maakt gebruik van een technische mogelijkheid om je klank aan te passen.

Ik constateer dat als het gaat om de keuze van een instrument niemand moeilijk doet ( er zijn heel veel trompettisten met verschillende soorten trompetten voor verschillende situaties)

De keuze voor een mondstuk staat ook zelden ter discussie want dan moet je ook zelf uitzoeken wat bij jou past en welke klank je wilt.
Alleen als het gaat om de valve caps dan gaan er opeens hele rare emoties meespelen. Dan gaan personen die ze nog niet eens hebben gebruikt er opeens een mening over hebben. Die gaan dan roepen dat het een placebo effect is( ik ben dus kennelijk een aansteller die dat nodig heeft) , en nogmaals men heeft het niet eens geprobeerd dus hoe kun je het te beweren? Ga het eerst eens proberen voordat je een mening ergens over hebt want het is dus geen placebo effect maar er veranderd werkelijk iets aan je klank, maar ja wat de boer niet kent........................................

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 aug 2004 13:38 

bedoel je met klankneutraal dat je de klank volledig aanpast aan het instrument? Dat je het instrument voor je laat werken. Dan moet je dus verschillende instrumenten hebben en dus genoeg geld. Als je dat geld niet hebt dan kan het toch niet verkeerd zijn om je enige instrument wat je hebt zoveel mogelijk aan te passen aan het klankbeeld wat je hebben wilt. Dan mag je toch alles uit de kast trekken om dat te verwezenlijken? Dus ook valvecaps. Je zou een test moeten doen achter een gordijn, de ene keer met valvecaps en de andere keer zonder en luisteren of je verschil hoort.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 aug 2004 13:52 
Moderator

Callichioadict schreef:
Marnix even een vraag.
Stel ik heb een goede techniek en ik kies er bewust voor om mijn eigen klankbeeld neutraal te houden en dus niet zelf aan te passen maar ik gebruik daarvoor een andere trompet. Is dat dan fout ofzo?

En als ik een ander mondstuk gebruik in die zelfde situatie is dat dan fout.

En als een zwaardere set valvecaps plaats is dat dan fout.

In mijn mening zijn dit 3 dezelfde situaties. Het uitgangspunt is een goede techniek en je maakt gebruik van een technische mogelijkheid om je klank aan te passen.

Ik constateer dat als het gaat om de keuze van een instrument niemand moeilijk doet ( er zijn heel veel trompettisten met verschillende soorten trompetten voor verschillende situaties)

De keuze voor een mondstuk staat ook zelden ter discussie want dan moet je ook zelf uitzoeken wat bij jou past en welke klank je wilt.
Alleen als het gaat om de valve caps dan gaan er opeens hele rare emoties meespelen. Dan gaan personen die ze nog niet eens hebben gebruikt er opeens een mening over hebben. Die gaan dan roepen dat het een placebo effect is( ik ben dus kennelijk een aansteller die dat nodig heeft) , en nogmaals men heeft het niet eens geprobeerd dus hoe kun je het te beweren? Ga het eerst eens proberen voordat je een mening ergens over hebt want het is dus geen placebo effect maar er veranderd werkelijk iets aan je klank, maar ja wat de boer niet kent........................................

beste calliccioaddict, je leest niet goed, ik heb al een aantal keer gezegd dat ik wel die valve caps gebruikte, icm met een trompet die mij totaal niet lag.
daar heb ik voor mezelf een aantal dingen van geleerd.
Als een trompet die dingen nodig heeft, omdat jij zelf niet in staat blijkt om jouw klank ideaal te verwezenlijken op een trompet, dan kun je beter op zoek gaan naar een andere trompet. Waarom?? Omdat wat ik ook probeerde de beker van de schilke cxl was dermate groot dat ik er met alle moeite geen kern in kon proppen.
In het begin leek het wat verschil te maken, maar hoe ik ook mijn best deed veel schoot het niet op. De tweede stap was het vast laten zetten van de detacheble bell. Dat bood ook maar weer tijdelijk soelaas, toen ik helemaal aan het instrument zoals hij geworden was, bleek ik weer niet in staat om de kern te verbeteren. Van ddichtbij klonk het mooi, in de zaal hoorde je me niet, of nauwelijks.
Dit verhaal speelde zich 2 jaar geleden af, en misschien ben ik dermate gegroeid dat ik het nu wel zou kunnen, maar ik heb vrij rap daarna een beter alternatief gekregen die veelk flexibeler is.

het verhaal over mondstukken ligt denk ik iets anders, omdat het effect daarvan meteen merkbaar is, en dan met name fysiek. Bovendien is het ook nog eens zo dat je als je piccolo moet spelen dat je dan een ander mondstuk gebruikt als wanneer je op een gewone trompet speelt, maar om het dichter bij huis te houden: in een harmonie met redelijke partijen is het vaak mooier als je op een groter mondstuk speelt, dan wanneer je op een Bob Reeves 43es gaat zitten spelen. En ook ik wissel wel eens van mondstuk, als ik bij een fanfare orkest jazzy dingen in de hoogte moet knallen zet ik er een kleiner mondstuk op, in de eerste plaats om het mezelf in die hoogte comfortabel te houden.
maar ik zou zelf nooit een mondstuk nemen om van klank te veranderen, alleen voor het comfort ( piccolo, of hoge partijen dan krijg je automatisch al een andere klank ).

En dan nog iets, dit is een openbaar forum, waar iedereen zijn/haar mening mag geven, ik dus ook. Als ik het niet met jou eens ben voer ik daarvoor argumenten aan die gebaseerd zijn op mijn eigen ervaringen. Een discussie is altijd nuttig en leerzaam, maar dan moet je niet gaan zeggen dat mensen geen ervaring hebben, want dan is je dus blijkbaar een en ander ontgaan.
En nee, als jij liever het instrument aanpast om je klankbeeld te veranderen is dat jou goed recht, ik probeerde alleen maar te melden dat er alternatieven zijn ( waarvan er een in ieder geval goedkoper is ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 aug 2004 13:55 

Ik snap niet waarom sommigen zo negatief doen over bepaalde simpele veranderingen aan je trompet zoals verzwaarde ventieldoppen. Als een verandering aan je trompet voor je werkt prima, als een ander meer gelooft in harder studeren om datzelfde geluid te krijgen, ook prima.

Maar ik kan je verzekeren dat je door studeren niet hetzelfde resultaat kunt behalen als door er zwaardere doppen op te zetten. Net zoals je door een ander beker of leadpipe op je trompet zetten dat niet kunt opvangen door op een bepaalde manier te studeren.

Het zijn 2 verschillende dingen, studeren en het veranderen van je materiaal. Om maar wat praktijk voorbeelden te geven om het verzwaarde doppen verhaal wat op te hemelen. Wynton Marsalis speelt al jaren met verzwaarde doppen, Wayne Bergerom heeft ook een verzwaarderde dop op zijn 3e ventiel. Dat wil niet zeggen dat iedereen dat mooi vindt maar het heeft wel degelijk een funktie. Sterker nog, je hebt ook zware en lichtere ventielblokken wat een invloed heeft op het geluid. Wie dat ontkent is gewoon niet op de hoogte (wat op zich ook niet erg is).

Een extra zware dop op het 3e ventiel zorgt voor wat meer projectie en een kleinere ruimte rond de kern waardoor je iets trefzekerder de noten kunt treffen. Ik denk dat Wayne Bergerom hem daarom gebruikt omdat zijn Kanstul WB1600 verder nogal een grote (72*) beker heeft met een open 25-O leadpipe. Het geluid wordt door sommigen als iets platter ervaren maar dat maakt voor een leadtrompettist iets minder uit dan voor voor een klassieke trompettist. Ik zou hem er ook niet opdraaien als ik een klassieke etude ging spelen ivm geluid en de iets mindere flexibiliteit.

Het is in mijn ogen erg makkelijk en ook leuk om je trompetklank in 2 secondes aan te kunnen passen voor relatief weinig geld. Ik snap niet waarom je daar iets op tegen kunt hebben. :?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur