trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen we buzzen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 09:20 

Dat klopt wel wat jij zegt, alleen merk ik zelf wel dat het spelen op de leadpipe veel ontspannender gaat dan buzzen. Als je wilt buzzen dan zal je toch zelf een weerstand moeten creëren anders gebeurd er niets. Je zal dus spieren moeten aanspannen. Volgens Adam is dat een negatieve spanning die invloed heeft op je spel.
Er valt voor allebei wel iets te zeggen denk ik. Waar je bij andere methodes zoals Stamp, Caruso, Gordon, gewoon studieboeken hebt, heeft Bill Adam blijkbaar nooit één studieboek geschreven. Hij werkt veel met studies van b.v. Schlossberg, Clarke, Arban om maar wat te noemen.
Het schijnt trouwens dat je, wil je echt alles doorgronden, les moet nemen van Bill Adam (die al 85 is) of één van zijn ex-leerlingen zoals b.v. Charlie Davis. Feit is echter dat een heleboel van zijn leerlingen bekend staan om de dijk van een toon die ze hebben. Luister b.v. naar Jerry Hey of Gary Grant.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 09:52 

M.I. heeft Adam gedeeltelijk ongelijk:
zoals je op je mondstuk buzzt speel je ook op je tromet als het goed is. Zoals Marnix zegt.
Want ga na: wat zou het verschil zijn tussen mondstukbuzzen en en buzzen op mondstuk met leadpipe? er staat in beide gevallen een mondstuk op je embouchure en je spant in beide gevallen je embouchure aan: zonder die spierspanning kan je geen toon maken. daarover heb ik al vaker geschreven in andere onderwerpen en zal dat hier niet herhalen zodat ik niet (weer) in een technisch verhaal verval :wink:

en wat betreft de weerstand: die wordt hoger naar mate het buisje korter wordt, vandaar dat het meer vermogen kost om je trompetbereik op je mondstuk te blazen en (mede) daarom speelt een piccolo zwaarder dan een bes trompet.

M.i. win je er dus mee om op je mondstuk te buzzen: als je dat op een goeie manier doet, zul je dus een overwaarde creeeren op je embouchure, het spelen op een trompet vereist immers wat minder inspanning dan op het mondstuk. Je traint een grotere inspanning dan je eigenlijk hoeft te leveren: je bent sterker dan nodig is, en dan kun je altijd meer als dat nodig is....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 09:58 
Moderator

Karel schreef:
Dat klopt wel wat jij zegt, alleen merk ik zelf wel dat het spelen op de leadpipe veel ontspannender gaat dan buzzen. Als je wilt buzzen dan zal je toch zelf een weerstand moeten creëren anders gebeurd er niets. Je zal dus spieren moeten aanspannen. Volgens Adam is dat een negatieve spanning die invloed heeft op je spel.
Er valt voor allebei wel iets te zeggen denk ik. Waar je bij andere methodes zoals Stamp, Caruso, Gordon, gewoon studieboeken hebt, heeft Bill Adam blijkbaar nooit één studieboek geschreven. Hij werkt veel met studies van b.v. Schlossberg, Clarke, Arban om maar wat te noemen.
Het schijnt trouwens dat je, wil je echt alles doorgronden, les moet nemen van Bill Adam (die al 85 is) of één van zijn ex-leerlingen zoals b.v. Charlie Davis. Feit is echter dat een heleboel van zijn leerlingen bekend staan om de dijk van een toon die ze hebben. Luister b.v. naar Jerry Hey of Gary Grant.

weerstand creeeren?? tip: hou je mondstuk aan het einde vast, en dek de backbore gedeeltelijk af met je vinger, of als je lui bent, koop de Berp.

nogmaals ik vraag je om het woordje spanning te definieeren, het liefste met de term negatief erbij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 10:05 

marnix schreef:
nogmaals ik vraag je om het woordje spanning te definieeren, het liefste met de term negatief erbij.

een negatief gevolg van spanning op je embouchure bestaat niet volgens mij... is alleen maar positief

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 10:39 

gianni schreef:
marnix schreef:

een negatief gevolg van spanning op je embouchure bestaat niet volgens mij... is alleen maar positief

Sorry Gianni, maar daar ben ik het niet mee eens. Een te gespannen embouchure kan juist negatieve gevolgen hebben zoals, slecht geluid, matige flexibiliteit of een slechter bereik.

Om even terug te komen op dat leadpijp buzzen: Mijns inziens gaat het om een verschil in benadering. Uiteindelijk zal het toch op hetzelfde uitkomen namelijk, zo makkelijk mogelijk zo mooi en goed mogelijk spelen.

Ik moet zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van extra buis bij het buzzen. Ik kan me nu veel beter richten op het buzzen van alle noten. In plaats van alleen die natuurtonen relaxt te leren spelen, probeer ik nu elke noot zo relaxt mogelijk te krijgen. Wat voor mij nog steeds heel erg goed werkt zijn James Thompson's Buzzing Basics. Mondstuk buzzen geeft mij veel meer controlke dan alleen leadpijp buzzen, denk ik zo. Wat ik dan wel weer positief aan het Bill Adam verhaal vindt is, dat er varianten zijn van wat goed is, ipv alleen dit is goed, dat is fout. Benieuwd wat anderen er van denken.

Jeroen.

PS: Fijn om weer eens een echte discussie te hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 11:46 

Ben ik met je eens Jeroen, ik zeg spanning in je embouchure is goed en ik had inderdaad toe kunnen voegen: te veel spanning kan negatieve gevolgen hebben.
ik merkte dit op omdat Karel zei:
Citaat:
Als je wilt buzzen dan zal je toch zelf een weerstand moeten creëren anders gebeurd er niets. Je zal dus spieren moeten aanspannen. Volgens Adam is dat een negatieve spanning die invloed heeft op je spel.

wat mij de indruk geeft dat Adam vindt dat je met minder spierspanning in je embouchure beter zou kunnen spelen, wat dus niet waar is als je de lijn doortrekt en bedenkt dat spelen dan het beste zal gaan als je geen spanning in je embouchure hebt (onmogelijk). Een overspannig is dan dus wel van negatieve invloed op je embouchure.

*blaas, maar span met mate!*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 12:25 

gianni schreef:
wat mij de indruk geeft dat Adam vindt dat je met minder spierspanning in je embouchure beter zou kunnen spelen.

Vaak is dat ook zo. De ontspanning in het embouchure zorgt in ieder geval vaak al voor een duidelijke verbetering in de klank. Er zijn toch best veel trompettisten die nog teveel op hun lippen spelen dan op hun lucht. Zeker voor die speler klopt het verhaal als een bus.

Ik merk ook sinds een aantal maanden, dat het wel zo werkt, ook al gebruik ik geen Adam. Door m'n mondhoeken goed te fixeren en het midden meer met rust te laten (meer ontspannen dus), merk ik een duidelijke verbetering in klank kwaliteit over m'n gehele bereik (constanter), het bereik en in uithoudingsvermogen. Ademsteun is hierbij de belangrijke sleutel! Ik dacht dat ik die al had, maar heb dat, geholpen door Frits Damrow, veel beter leren gebruiken. Actiever is misschien het juiste woord. Waar geen ademsteun onder zit moet worden opgevangen met lipspanning, wat weer resulteert in mindere klank, minder bereik en minder uithoudingsvermogen.

Hoe relaxter je je chops kunt houden, des te mooier je geluid. Je moet het inderdaad niet uit zijn verband gaan trekken, dat je zoveel spanning verliest dat je van noten afvalt, onder de kern speelt, of helemaal geen geluid produceert. Dat lijkt me logisch en een veel te makkelijke inkopper als tegen-argument.

Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 12:36 

komen we op ademsteun en (weer) zoals ik eerder gezegd heb in andere fora: ademsteun en spanning in je embouchure zijn een gevolg van elkaar. adem steunt je embouchure. als je meer/harder blaast neemt de druk in je mond toe en heb je meer spierspanning nodig om de lucht de juiste richting te kunnen geven (door het gaatje naar buiten te laten gaan). zo kun je een tekort aan lucht dus niet opvangen met spierspanning omdat de lucht juist de spanning veroorzaakt!

Voor de duidelijkheid ik ben ook geen voorstander van verkrampt spelen en de spierspanning waar ik op doel is ook niet heel erg groot, maar ik noem de spanning omdat ik vaak mensen tegen kom die toch met tè weinig spanning in het embouchure spelen. En het tekort aan spierspanning in het embouchure (hoge noten) wordt gecompenseerd door druk van het mondstuk, wat nog negatievere gevolgen voor je spel heeft dan overspanning van het embouchure!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur