trompet.nl > forum > Toon onderwerp - 15 minuten 'work-out'
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 15 minuten 'work-out'
BerichtGeplaatst: 27 aug 2004 09:47 

Stel, je hebt op een dag maar 15-20 minuten om te studeren; hoe pak je dat aan?
Verzoek: serieuze discussie, dus geen antwoord alla "probeer meer tijd te maken" :!:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2004 10:00 
Moderator

korte midden g op je trompet, dan op je mondstuk wat dingetjes uit Stamp.
vervolgens op je trompet herhalen, staccato oefeningen niet vergeten, door alle registers heenstromen en: beginnen maar

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2004 11:54 

is het dan niet beter om je op die dag te concentreren op de dingen die moeilijk gaan?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2004 13:55 

Wat je het beste kunt doen weet ik niet precies. 15 minuten is heel weinig. Hopelijk weet je zelf wat je het hardste nodig hebt.

Maar wat ik wel weet is dat je wel ongeveer een derde van de tijd moet gebruiken voor techniek en de helft tot twee derde van je studie tijd moet gebruiken voor muziek maken. Het gaat tenslotte niet om de techniek maar om de muziek. En dan is 7 1/2 tot 10 minuten niet veel.

Maar jij kunt blijkbaar niet anders dus gebruik die tijd zo nuttig mogelijk. Probeer je ook geheel van de buitenwereld af te sluiten zodat je ook echt met studeren bezig bent.

En een ding mag duidelijk zijn: Als je om te beginnen alle tijd die je in dit forum steekt eens zou gebruiken om te studeren had je volgens mij al minimaal een half uur op een dag extra studietijd over :wink: :twisted: :wink: (tenzij je net als ik op je werk de berichten op dit forum leest 8) )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2004 14:49 

Jaws schreef:
En een ding mag duidelijk zijn: Als je om te beginnen alle tijd die je in dit forum steekt eens zou gebruiken om te studeren had je volgens mij al minimaal een half uur op een dag extra studietijd over :wink: :twisted: :wink: (tenzij je net als ik op je werk de berichten op dit forum leest 8) )

Over het algemeen heb ik tijd genoeg om te studeren hoor, maar het komt in drukke periodes wel eens voor dat ik minder tijd heb; 15 minuten is dan ook wel extreem!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 aug 2004 14:15 

wat ik bij 15 minuten doe is:

buzz oefeningen van stamp zonder mondstuk, daarna met en dan ff inspeel oefeningen van stam op trompet, dat houdt je lippen in conditie...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 aug 2004 14:29 

Ik denk dat je inderdaad alleen even het 'gevoel' moet krijgen!
Lichte oefeningen, buzzen, bindingen, dat soort dingen!
Je moet ZEKER NIET proberen om in die 15 minuten allerlei extreme dingen te gaan doen, want dan ben je snel naar de knoppen, vrees ik! Dus niet proberen alles wat je normaal in (zeg maar) een uur doet, nu in een kwartier te doen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 aug 2004 17:18 

Als je weinig tijd hebt kun je alleen proberen de konditie van je lippen op pijl te houden.
Je moet dan zoveel mogelijk trainingsarbeid verrichten in kotre tijd.
Ik oefen zelden meer dan 30 min per dag, vaak minder.
Wat voor mij goed werkt is:
In het woon-werkverkeer in de auto, circa 2 x 10 minuten per dag::
lipspanning opbouwen met chopsticks 's ochtends, een potlood gaat ook
mondstukoefeningen 's avonds op weg naar huis
Met instrument:
Bijna zonder druk spelen door je trompetbeker losjes op duim en middelvinger van je linkerhand te leggen en de mondstukbuis op de duim van je rechterhand. Je kunt wat druk uitoefenen door je hoofd meer of minder schuin achterover te houden, het gewicht van de trompet geeft dan wat druk. Het is wat wennen in het begin, maar oefening baart kunst en kom je wel tot C3. Je ventielen kun je gewoon indrukken.
Ik blaas op bijna volle sterkte, blaas mijn longen helemaal leeg en haal dan snel adem. Ik neem geen rust tot mijn lippen beginnen te trillen of te branden. Het kan geen kwaad want ik speel drukloos. Na een korte rust speel ik dan weer verder. Ik speel meestal wat oefeningen van Stamp, lippenbindingen van Charles Colin, intervallen uit Arban, een beetje Herbert Clarke, van alles wat. Na 15-20 minuten weet ik dan echt dat ik flink gewerkt heb.
Omdat ik veel op reis was heb ik mij aangewend om met een demper te spelen, nu silent brass zonder de versterker, vaak in het holst van de nacht in een hotelkamer. Maar ik speel wel op een dieper mondstuk met een grotere backbore dan bij een optreden, wel met dezelfde rand, en soms op een trompet met eengrotere boring.
Het lijkt wat onconventioneel, maar nogmaals voor mij werkt het en ik heb ondanks mijn gevorderde leeftijd, 65 sinds een week, een heel behoorlijk uithoudingsvermogen en bereik.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur