Ik ben van mening dat iedere trompettist op elke trompet ongeveer hetzelfde klinkt na een maand spelen. Dat is maar goed ook dat de bespeler belangrijker is dan het materiaal.
Dat wil niet zeggen dat elke trompet zijn eigen karakter heeft alleen die bepaald maar een klein gedeelte van het geluid. Het gaat erom dat jij je prettig voelt op een trompet. De ene trompet versterkt natuurlijk meer de boventonen, de andere klinkt wat ronder. Ook spreid de grotere beker,bijv. Bach 72 natuurlijk meer het geluid dan de Bach 25 die veel meer een geprojecteerd geluid heeft.
Dus je zult ze toch zelf moeten uit proberen en dan het liefst een week op proef. Ik heb wel in mijn zoektochten meestal binnen 1 minuut al door of het een geschikte toeter is om wat langer te testen. Na een weekje uitgeprobeerd te hebben, en dan vooral in de praktijk, niet thuis, heb je dan een behoorlijk idee of ie geschikt is.
Het voordeel is dat er over het algemeen geen slechte toeters meer gemaakt worden boven de € 1000,-
Ik kan je deze toeters wel aanraden voor lichte muziek, deze modellen worden veel gebruikt (ik beperk me natuurlijk).
Calicchio 1S2 of 1s7 - een wat scherper geluid, projekteerd erg goed
Bach ML37,43 of 72* evt. met Sterling beker - allround en voor alles te gebruiken (licht)
Yamaha de 6000 en 8000 serie (Xeno) - idem dito
Schilke B1 en B6 of S32 en S42 - idem dito
Hub van Laar B1 en B2 - zit een beetje tussen de Bach/Yamaha en Calicchio in
Kanstul - hebben veel goede modellen
Getzen 3050 serie of 3001
Al met al keuze genoeg, maar dat was geloof ik het probleem...
Maar met elke trompet in dit lijstje is veel goede lichte muziek opgenomen dus moet iemand anders daar ook mee uit de voeten kunnen.
De van Laar heeft natuurlijk het voordeel dat je wat makkelijker hem kunt laten "tunen" naar jouw behoefte. Dat is een van de redenen dat ik met Hub in zee ben gegaan, naast dat ie goede toeters maakt natuurlijk voor een redelijke prijs. Ik ga dinsdag weer 10 nieuwe B1s/B2s testen om de wachtlijst wat te verkorten.