trompet.nl > forum > Toon onderwerp - B.E.R.P.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 23:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: B.E.R.P.
BerichtGeplaatst: 15 sep 2004 10:51 

Dit kleine plastic dingetje zou het embouchure versterken, het uithoudingsvermogen verhogen en het register verder uitbreiden... :?

Ik ben erg benieuwd of iemand de B.E.R.P heeft en of het echt zo goed werk als gezegt wordt.
Wat vinden jullie ervan? Is het de moeite waard om voor 18 euro zo'n ding aan te schaffen?!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 sep 2004 10:57 
Moderator

ja, en gebruik de zoekfunctie voor meer uitleg, want die staat al op deze site

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 sep 2004 10:59 

nou en bedankt.... trompetters onder elkaar kunnen toch wel íets socialer doen...?
Als ik al informatie gevonden had, waarom zou ik het dan nog eens vragen!?!?

Iemand anders misschien die mij wél wil helpen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 sep 2004 13:25 

Er is inderdaad eerder al genoeg gezegd over dit apparaat, en met de zoekfunctie zou je het zeker moeten kunnen vinden... En trouwens, dit is niet om bot over te komen ofzo hoor :roll:

En om antwoord op je vraag te geven: Nee, ik heb er geen ervaring mee :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 sep 2004 13:34 

trompettertje schreef:
nou en bedankt.... trompetters onder elkaar kunnen toch wel íets socialer doen...?
Als ik al informatie gevonden had, waarom zou ik het dan nog eens vragen!?!?

Iemand anders misschien die mij wél wil helpen?

Ik wil je best helpen, hoor! Luister naar Marnix, die heeft al veel zinnige dingen gepost op dit forum! Er staan al meerdere onderwerpen over de BERP!

Dit is allemaal niet asociaal bedoeld, maar om nou alles twee of drie keer op te schrijven..... :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 sep 2004 21:55 
Moderator

natuurlijk moet je geen berp kopen, 18 hele euro's wegsmijten, koop jij maar lekker een nieuw mondstuk ter waarde van 180 euro, dat zal vast beter werken..... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2004 00:16 

trompettertje,

Ik heb hem niet geprobeerd maar ik heb het gevoel dat dit soort hulpmiddelen mij niet helpen. Ik oefen op mijn trompet en doe daar de oefeningen op en zelfs buzzen heeft bij mij niet het gevoel dat het wat helpt. Als je het wilt proberen , dan ben ik zeker benieuwd naar je bevindingen.

(en dan even tegen mede-forumleden)

Is het zo nou zo moeilijk om een beetje sociaal te doen tegen iemand die hier net nieuw is?
Moeten we meteen iemand afblaffen dat tie "zelf maar moet zoeken" en dat dan liefst 2 keer of kunnen we iemand die nieuw is een beetje normaal behandelen.
Of doen we dat alleen met mensen die al 20 keer hebben verteld dat ze weer een trompet hebben ingespeeld bij een al veel op deze site genoemde trompetmaker in het zuiden van het land? Van mij mag alles maar als je het geweten wilt uithangen van dit forum wees dan eens consequent!
Wat mij betreft hoef je niet te reageren maar laat mensen een beetje in hun waarde en geef ze een beetje het gevoel dat ook nieuwe mensen hier welkom zijn. Ook al stellen ze vragen die al behandeld zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2004 08:43 

Zelf vind ik op het mondstuk studeren (buzzen) heel erg nuttig. Als bepaalde dingen niet lukken, hoef je niet na te denken wat er mis gaat. Je speelt het een paar keer op je mondstuk totdat dat goed klinkt, en voila, daarna gaat het op trompet ook direct een stuk beter.

Als je vaak op mondstuk studeert, dan leer je jezelf een efficientere manier van trompetsspelen aan. Als je bijvoorbeeld de greep voor een bes neemt, dan klinkt en speelt je trompet bij die greep het beste als je "lippen" ook een bes spelen.
In de praktijk komt het echter voor dat je datgene wat je wil spelen niet helemaal goed in je oren hebt zitten. Dan speel je dus bijvoorbeeld een b en die wordt door het instrument naar een bes gedwongen, met als resultaat een niet optimale toon en zuiverheid en een slecht uitgangspunt voor de volgende noot.

Op het mondstuk heb je geen hulp van ventielen en moet je helemaal zelf een melodietje zuiver spelen. Je hoort dus precies waar je onzuiver/onduidelijk speelt. Dit is op het mondstuk meestal zo verholpen, waarna je op je trompet opeens een veel betere toon hebt en alles veel gemakkelijker gaat.

Het is dus ten zeerste aan te raden om tijdens het studeren veel op het mondstuk te buzzen! Maar daar heb je in principe geen hulpmiddelen voor nodig, je kan je mondstuk ook gewoon in je hand houden. Een bijkomend voordeel is dat je je mondstuk in je linkerhand kan houden en slechts met de duim en ringvinger of duim en pink. Dan kan je onmogelijk teveel druk uitoefenen. En je mondstuk in je hand houden, kost niets!

Een BERP geeft je de gelegenheid om tijdens het studeren snel te wisselen tussen trompet en buzzen. En omdat de BERP op de trompet vastzit, speel je met hetzelfde speelgevoel op je mondstuk als op je mondstuk (en je kan je ventielen ook gewoon meebewegen!). Dit is gebaseerd op de ideeen van James Stamp. Nadeel is dus wel, dat je net zoveel druk kan uitoefenen.

Overigens zijn er twee verschillende soorten BERP's. De meest bekende staat geloof ik op deze site geadverteerd, een zwart apparaatje, ontwikkeld door Mario Guarneri, leraar aan het conservatorium van San Francisco. Kijk hier: http://www.berp.com
Deze berp maak je dus aan je inblaaspijp vast. Ik heb gemerkt dat dit soms lastig gaat, als de steun die van je beker naar je inblaaspijp loopt helemaal doorloopt tot aan je receiver, dan is de receiver dus te dik om de BERP goed op te kunnen zetten.
Er bestaat echter nog een andere versie van de BERP, ik geloof dat dit een duitse versie is, waar volgens mij Wolfgang Guggenberger iets mee te maken heeft. In elk geval zouden ze via zijn site te koop zijn, http://www.basicsplus.info , maar deze site werkt nog steeds niet. Deze BERP is een stalen apparaatje dat je gewoon in je trompet stopt, daar waar normaal het mondstuk in gaat. Het mondstuk kan je er dan nog gewoon indoen en dan kan je op je trompet spelen. Het apparaatje heeft echter ook een extra ring naast je inblaaspijp waar je je mondstuk in kan stoppen om te buzzen.

Misschien een erg ingewikkelde manier op dit duidelijk te maken. Samenvatting: BERP is een tweede korte receiver naast je echte receiver waar je je mondstuk in kan stoppen om te buzzen met hetzelfde gevoel als trompetspelen. Er bestaan twee varianten waarbij de ene met een schroef aan de receiver wordt vastgemaakt en de andere in je receiver gaat.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur