Ik heb wel eens gehoord dat je fals gaat intoneren als je veel studeert met dempers (bijv silent brass), omdat de weerstand en luchtwerveling door het instrument anders is.
Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51 Berichten: 809 Woonplaats: Maastricht
wat ik weet is dat als je met straight mute speelt je meestal een stukje moet trekken omdat het anders te hoog wordt, en als je constant met demper oefent lijkt me zowiezo niet bevordelijk voor je spelen (dan heb ik het over dag in dag uit met demper oefenen).
Geregistreerd: 04 feb 2002 12:41 Berichten: 306 Woonplaats: Amsterdam
aan de andere kant is het wel slim om ook met je dempers te oefenen als je met je dempers moet optreden. Vaak moet je toch wennen aan een verandering in intonatie en weerstand. Om dat alleen tijdens concerten te doen, is misschien niet zo verstandig.
Om alleen maar met demper te oefenen is natuurlijk weer erg extreem. Natuurlijk wordt je soms gedwongen om met een oefendemper te studeren, maar met deze moet je heel anders omgaan dan met een gewone demper. Bij een gewone demper moet je door de weerstand heen blazen en ook de intonatie aanpassen (niet alleen met de stempomp, maar ook de intonatie tussen de noten onderling kan veranderen).
Een oefendemper is, zoals de naam al zegt, alleen om te oefenen. Je hoeft hier niet zuiver en mooi op te spelen omdat je hem nooit (of bijna nooit) op concerten gebruikt. Dus op een oefendemper is het juist de kunst om te proberen hetzelfde te blijven spelen als zonder demper. Omdat het geluid heel anders is, moet je vooral op je gevoel afgaan. Veel mensen willen toch iets horen en spelen, zonder het in de gaten te hebben, op oefendemper altijd driedubbele forte. Dan ben je na een half uurtje oefenen wel klaar!
Daarom is Yamaha ook met die silentbrass gekomen. Het kan heel erg helpen als je jezelf toch hoort spelen.
Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06 Berichten: 344 Woonplaats: Zutphen
Je kan ook watjes in je oren doen als je speelt met een dempert. Dat klinkt mischien wat paradoxaal maar je hoort je geluid dan van binnenuit en zo hoor je toch of je buzz goed is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen