trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventielolie in leadpipe?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ventielolie in leadpipe?
BerichtGeplaatst: 18 sep 2004 16:09 

Ik heb bij de harmonie waar ik bij zit van meer ervaren trompettisten gehoord dat een paar druppeltjes olie in de leadpipe van een pas schoongemaakte trompet ervoor zou zorgen dat de trompet een beter geluid geeft.

Ik heb dit nog niet uitgeprobeert, maar mij lijkt het een fabeltje.....

Wat denken jullie?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 sep 2004 16:25 
Moderator

niet een beter geluid, ik doe het zelf om de binnenkant tegen rotting te beschermen, het dunne laagje olie voorkomt afbraak aan de binnenkant

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 sep 2004 18:49 

omdat olie en water niet mengen. Als je dus de binnenkant van je trompet met een laagje olie kan bedekken dan kan het vocht dat in je adem zit geen invloed uitoefenen op de binnenkant van je buizen.

Maar....

hoe blaas je een paar druppetjes olie door je trompet op zo'n manier dat er in de hele trompet een gelijkmatig laagje in de buis komt?

Als je de olie kan verspreiden door te blazen, dan gebeurt dit dus ook nadat je hebt gesmeerd. Dus als je daarna gewoon lekker gaat spelen blaas je misschien alle olie er weer uit.

En als je dit doet met het idee dat water en olie niet mengen, dan werkt het dus feitelijk alleen als de binnenkant van je trompet kurkdroog is. Als de buizen al vochtig zijn, zou de olie niet moeten bljiven zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 sep 2004 18:56 
Moderator

Emile schreef:
omdat olie en water niet mengen. Als je dus de binnenkant van je trompet met een laagje olie kan bedekken dan kan het vocht dat in je adem zit geen invloed uitoefenen op de binnenkant van je buizen.

Maar....

hoe blaas je een paar druppetjes olie door je trompet op zo'n manier dat er in de hele trompet een gelijkmatig laagje in de buis komt?

Als je de olie kan verspreiden door te blazen, dan gebeurt dit dus ook nadat je hebt gesmeerd. Dus als je daarna gewoon lekker gaat spelen blaas je misschien alle olie er weer uit.

En als je dit doet met het idee dat water en olie niet mengen, dan werkt het dus feitelijk alleen als de binnenkant van je trompet kurkdroog is. Als de buizen al vochtig zijn, zou de olie niet moeten bljiven zitten.

je hebt een punt, maar jij weet misschien nog wel hoe mijn olds eruit ziet, sinds dat ik op regelmatige basis wat olie erdoorheen blaas, is het iig niet erger geworden

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2004 00:04 

Citaat:

Met andere woorden: eigenlijk is dat alleen nuttig als je een tijd niet hebt gespeeld, en dus al helemaal niet als je net je trompet hebt schoongemaakt.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2004 18:12 

hoe zit het dan met de hechting van water op messing, en olie op messing??

want stel je voor dat olie beter aan messing hecht, als water, dan heeft het dus wel effect.........

Zomaar een andere ingang, wie van de alchemisten gaat ons voor in dit gebed?? :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2004 20:39 

Olie zal vetter zijn dan water en zal zich dus ook beter hechten aan de binnenkant van het buizenwerk.
Het nadeel is dat alle rotzooi wat voorbij komt tijdens het bespelen ( stukken kroket en frikandel enz.) zich ook sneller hecht aan de binnenkant omdat deze iets vet is van de olie.
Het beste is dan ook gewoon de leadpipe geregeld schoonmaken met een simpele wisser met water en afwasmiddel.( klusje van nog geen 2 min).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2004 21:56 

Afgezien van de lucht ( ik ga er nog net niet van over mijn nek) van de olie lijkt het inademen ( en dat lijkt me toch echt best mogelijk) van die olie niet zo heel erg gezond en laat ik mijn lijf nu net even belangrijker vinden dan mijn toeter :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur