trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Jazz trompet kopen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 04:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2004 12:59 

Dehaanmuziek schreef:
Vinyl moet gewoon een goede trompet kopen en zich niet gek laten maken met verhalen over verzwaren en zo!
Dan sla je volgens mij een paar stappen over!

Ja, een paar hele grote stappen. Overigens niet noodzakelijke stappen. Vinyl, lees m'n eerste antwoord en ga lekker aan het uitproberen. Probeer ook veel verschillende jazz trompettisten te beluisteren, om zo een idee te hebben wat voor sound je graag wil.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2004 13:12 
Moderator

hmm ik weet het niet hoor, maar kan iemand mij nu eens uitleggen wat een jazz trompet precies is??

Erik Veldkamp speelt op bach stradivarius, dus zou dat een jazz trompet zijn?? Raar, want ik ken talloze klassieke mensen die tot volle tevredenheid ook op een bach spelen. Martijn de Laat speelt ( geloof ik nog steeds ) op callicchio, terwijl ik ook klassieke jongens ken die op een callicchio een mooi geluid kunnen produceren.

Naar mijn nogal weinig bescheiden mening is de term jazz trompet een onzin term ( ik heb dan ook nog nooit van een klassieke trompet gehoord ).

Het gaat om het geluid, en dat zit in je kop, want ik weet zeker dat als Erik Veldkamp en ik op dezelfde Bach spelen we er ons eigen geluid uit halen, Erik van de Jazz kant, ik aan de klassieke kant.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2004 13:25 

Daar heb je helemaal gelijk in!
Volgens mij hebben we al eens eerder zo'n onderwerp gehad over een "jazztrompet"
Kon het alleen niet meer terugvinden!
Ik zou gewoon zeggen: Probeer zo veel mogelijk uit!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2004 14:42 

Hmm,

Het is inderdaad wel waar dat bijna alle merken voor zowel de lichte als de klassieke muziek gebruikt wordt.

Maar je hoort niet zo vaak dat een klassiek iemand op een Calicchio of een Martin Comittee speelt, maar dat zou net zo goed kunnen omdat de instrumenten iets zeldzamer zijn dan de Bach's en de Yamaha's. (en duurder!!!)

Als je in de lichte muziek lead wilt spelen zie je soms nog wel eens ander materiaal: Ondiepere mondstukken en soms lichtere (gewicht) trompetten. Speel je geen lead dan gaat het nog meer om de opvatting, niet meer om het materiaal.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur