Nou, volgens mij is dit dan mijn vuurdoop het forum
Excuses als ik iets onduidelijk omschrijf.
Ik speel sinds een paar maanden weer trompet, nadat ik jaren het instrument niet aangeraakt heb.
Ik ben eerst maar begonnen met mijn oude cornetje, daar deed ik het ten slotte vroeger ook op.
Toen ik het gevoel had dat het wel lekker ging, heb ik samen met mijn vader een nieuw trompetje uitgezocht, een Yamaha YTR-5335G. Met een Bruno Tilz 3C mondstuk.
(Op mijn cornet had ik een J. Marcinkiewicz model 9-S. Geen idee of iemand dat iets zegt, maar dat staat er op.)
Hoe langer ik op die nieuwe trompet speel, hoe meer ik last krijg van afzakkende lage noten. Zodra ik minder hard blaas in het instrument zakt mijn toon omlaag. Ik kan de spanning totaal niet vasthouden. Het ergst heb ik het met de lage C.
Met hoge(re) noten, vanaf een lage E, heb ik dat probleem eigenlijk helemaal niet.
Als ik het mondstuk uit het instrument haal en "droog" een lage C speel, heb ik nergens last van. Ik kan mijn uitademing stoppen en de toon zakt niet weg, ook niet als ik het langzaam doe. Als ik dan het mondstuk in het instrument doe kan ik in eerste instantie wel een fatsoenlijke C spelen, maar als ik een melodie speel waarin ook hogere noten zitten dan gaat het weer mis zodra ik de C weer tegenkom.
Wat kan de oorzaak hier van zijn?
Een te klein/groot mondstuk? Volgens mij was het mondstuk op mijn cornet een tikkie groter, maar echt heel goed te zien vind ik dat niet. Op die cornet had ik het probleem eigenlijk helemaal niet.
Ik ben ten einde raad!
Nou ja, dat is misschien wat overdreven, maar irritant is het wel.
Iemand een idee hierover? Of misschien een tip?