trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Zakkende lage noten bij afronden
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zakkende lage noten bij afronden
BerichtGeplaatst: 29 sep 2004 19:21 

Nou, volgens mij is dit dan mijn vuurdoop het forum :)
Excuses als ik iets onduidelijk omschrijf.

Ik speel sinds een paar maanden weer trompet, nadat ik jaren het instrument niet aangeraakt heb.
Ik ben eerst maar begonnen met mijn oude cornetje, daar deed ik het ten slotte vroeger ook op.
Toen ik het gevoel had dat het wel lekker ging, heb ik samen met mijn vader een nieuw trompetje uitgezocht, een Yamaha YTR-5335G. Met een Bruno Tilz 3C mondstuk.

(Op mijn cornet had ik een J. Marcinkiewicz model 9-S. Geen idee of iemand dat iets zegt, maar dat staat er op.)

Hoe langer ik op die nieuwe trompet speel, hoe meer ik last krijg van afzakkende lage noten. Zodra ik minder hard blaas in het instrument zakt mijn toon omlaag. Ik kan de spanning totaal niet vasthouden. Het ergst heb ik het met de lage C.
Met hoge(re) noten, vanaf een lage E, heb ik dat probleem eigenlijk helemaal niet.

Als ik het mondstuk uit het instrument haal en "droog" een lage C speel, heb ik nergens last van. Ik kan mijn uitademing stoppen en de toon zakt niet weg, ook niet als ik het langzaam doe. Als ik dan het mondstuk in het instrument doe kan ik in eerste instantie wel een fatsoenlijke C spelen, maar als ik een melodie speel waarin ook hogere noten zitten dan gaat het weer mis zodra ik de C weer tegenkom.

Wat kan de oorzaak hier van zijn?

Een te klein/groot mondstuk? Volgens mij was het mondstuk op mijn cornet een tikkie groter, maar echt heel goed te zien vind ik dat niet. Op die cornet had ik het probleem eigenlijk helemaal niet.

Ik ben ten einde raad!
Nou ja, dat is misschien wat overdreven, maar irritant is het wel.

Iemand een idee hierover? Of misschien een tip?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2004 22:59 
Moderator

heb je les?? Want dat zou ik je als eerste aanraden, je kunt iets met je lippen, of tong of lucht verkeerd doen wat je hier lastig kan omschrijven.
Dus dat zou ik als eerste bekijken, de luchtstroom, die moet constant zijn, ook naar het einde van de noot, verder moet je zorgen dat je tot het einde van een toon, niets verandert aan je lippen en tong positie. Bruno Tilz 3c staat ongeveer gelijk aan Bach 3c, met een ik dacht wijdere backbore, dus daar zou ook wel een probleem kunnen liggen.

Enfin, les nemen is een erg goede optie hier

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2004 14:26 

1 reactie tot nu toe als je je eerste vraag stelt is wel wat jammer, daarom mijn reactie: les nemen is inderdaad de allerbelangrijkste tip die je kunt krijgen. Doen!! Zelf heb ik moeite je probleem te plaatsen. Ik zou zeggen, blader ook eens door de inhoud van dit forum (de diverse pagina's onder Problemen & Oplossingen) en lees alles wat je lezen kunt over ademsteun, buzzen, e.d. Gewoon alles aanklikken en lezen, lezen, lezen... maar oppassen vervolgens je eigen therapeut te worden, dat schiet meestal niet echt op, integendeel. Toch is lezen heel goed voor je beeldvorming van wat er essentieel is bij trompetspelen. Zo, dat was dan reactie nummer 2. Wie volgt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2004 16:02 

beetje off-topic

Citaat:
... maar oppassen vervolgens je eigen therapeut te worden, dat schiet meestal niet echt op, integendeel. Toch is lezen heel goed voor je beeldvorming van wat er essentieel is bij trompetspelen. Zo, dat was dan reactie nummer 2. Wie volgt?

mijn mening: je leert meer van een uur lezen over hoe je moet trompetspelen dan van een uur trompetspelen zelf.

in dat uur spelen herhaal je toch je fouten. het is belangrijk om het eerst in je kopje te hebben alvorens het te kunnen/leren toepassen of uitvoeren.
ikzelf ben wel heel wat opgeschoten met dat lezen.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2004 13:34 

Ik ben ook van mening dat je zelfcontrolemogelijkheid en je autodidact door het lezen van achtergrond informatie een stuk verbeteren. Waardoor je gerichter kunt werken

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2004 08:55 

tommy schreef:
beetje off-topic

mijn mening: je leert meer van een uur lezen over hoe je moet trompetspelen dan van een uur trompetspelen zelf.

.

Dit is een zeer interessante stelling, en ik ga er voor een deel ook wel in mee, ware het niet, dat trompet spelen ook een beweging is die op de automatische piloot moet komen, dus in dat geval wordt het studeren wel een tijdrovende bezigheid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2004 09:23 

Een automatisme is wat anders dan op automatische piloot spelen, lijkt me.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2004 09:29 
Moderator

Josef Monke schreef:
Een automatisme is wat anders dan op automatische piloot spelen, lijkt me.

Hmm jawel, maar een beginner is nog helemaal niet gewend aan luchtstroom gebruik, en ook de lipspieren moeten getraind worden, dat is een handeling, die moet je gewoon tig keren doen, dat je daar niet meer aan hoeft te denken. Ik denk dat dat is wat camel bedoelt??

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur