trompet.nl > forum > Toon onderwerp - HAFA-dirigenten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 00:42 

Wouter houdt ook van scheurende bastrombones en GILLENDE hoge trompetten...
Van de zomer hebben wij met het zomerorkest Elvis in Concert opgenomen...
Aan het eind komt er voor trompet een aanloopje naar de C3 toe, en daar piepte ik dan steeds nog een terts bovenuit (E3 dus :P)
Kwam hij na een concert eens naar mij toe:"Ja, ik vind het heel goed dat je dat zo speelt, maar doe het dan wel iets langer, ook nadat ik afsla, dan komt het tenminste door!"

Als het goed is, staat er nu snoeihard een E3 op de CD van het ZON 2004 8) :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 07:43 

mi trompeta schreef:
Aan het eind komt er voor trompet een aanloopje naar de C3 toe, en daar piepte ik dan steeds nog een terts bovenuit (E3 dus :P)
Kwam hij na een concert eens naar mij toe:"Ja, ik vind het heel goed dat je dat zo speelt, maar doe het dan wel iets langer, ook nadat ik afsla, dan komt het tenminste door!"

Als het goed is, staat er nu snoeihard een E3 op de CD van het ZON 2004 8) :lol:

Ik begin het anders langzaam af te leren om elke keer de hoogste noot te spelen die ik uit het betreffende akkoord kan spelen... Volgens mij heeft Erik Veldkamp hier ook 's iets over gezegd; ik denk dat je alleen maar de totale sectie uit balans brengt, want je wilde natuurlijk ook laten horen dat je die E3 raakte....? (dat maak ik op uit het woord "snoeihard")

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 07:53 

Ja sorry, het was bevel van hogerhand.... Wouter vond het zelf blijkbaar mooi :twisted:

En hij was niet zo belachelijk hard, maar alleen omdat ik die E nog een heel klein tijdje doorspeelde nadat hij afsloeg, komt dat ding vrij hard door op de CD :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 08:02 

mi trompeta schreef:
Ja sorry, het was bevel van hogerhand.... Wouter vond het zelf blijkbaar mooi :twisted:

En hij was niet zo belachelijk hard, maar alleen omdat ik die E nog een heel klein tijdje doorspeelde nadat hij afsloeg, komt dat ding vrij hard door op de CD :D

Kan het wel begrijpen hoor; als onze dirigent in het verleden niet een heel leger kwade blikken op onze trompetsectie afgestuurd had, zaten we nu nog met z'n allen te proberen om het hele akkoord te octaveren bij elk stuk met onze favoriete eindakkoorden G maj en F maj ... ! Maar ho maar als het gaat om balans of een mooi akkoord vormen, dat zat er niet in.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 08:37 

mi trompeta schreef:

Is die CD ook te koop?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 09:12 

Niet verontschuldigen voor zoiets Mi Trompeta! Als een dirigent het vraagt en je kan 'm flink neerzetten, dan ben je daar gewoon trots op. Niks mis mee. Dat geouwehoer van uit de sectiebalans spelen gaat hier natuurlijk totaal niet op. Hafa arrangementen kunnen echt wel een tertsje van een trompettist er op hebben, voordat alles uit balans is. Waarschijnlijk zat er ook nog eens een collega naast je eerste trompet te spelen. Let wel: zoiets doe je alleen als het stuk er om vraagt en niet zoals bartjefrit al zei, bij elk stuk. Da's erg onsmakelijk. Ik zal binnenkort bij Wouter de cd even gaan luisteren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 09:51 

Josef Monke schreef:
Dat geouwehoer van uit de sectiebalans spelen gaat hier natuurlijk totaal niet op.

Ja oké, dan komt die E er snoeihard uit, en wat doen de andere trompettisten? Ze willen niet onderdoen en gaan ook sterker spelen ("waarom zouden wij f spelen als de 1ste voluit ff(f) speelt"), waardoor je een ontzettend knallende trompetsectie hebt op het laatste en de rest van het orkest voor Jan L. meespeelt.
Ik overdrijf het allemaal natuurlijk, maar ik heb genoeg situaties gezien waar het echt zo gaat...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 10:00 

bartjefrit schreef:
Josef Monke schreef:
Dat geouwehoer van uit de sectiebalans spelen gaat hier natuurlijk totaal niet op.

Ja oké, dan komt die E er snoeihard uit, en wat doen de andere trompettisten? Ze willen niet onderdoen en gaan ook sterker spelen ("waarom zouden wij f spelen als de 1ste voluit ff(f) speelt"), waardoor je een ontzettend knallende trompetsectie hebt op het laatste en de rest van het orkest voor Jan L. meespeelt.
Ik overdrijf het allemaal natuurlijk, maar ik heb genoeg situaties gezien waar het echt zo gaat...

Maar je maakt in HAFABRA (ZON is toch een Harmonie??) ook erg veel mee dat lichte muziek voor trompet loodzwaar geschreven wordt: lead partijen gaan naar de klarinetten (help! een lead Es klarinet :twisted: ) en de trompetsectie krijgt te horen: laat die hoge noten maar weg, want die zitten hier (klarinetsectie)toch ook al. Als je dan als trompet meegaat de hoogte in (niet allemaal natuurlijk, het mag best beheerst gebeuren), kan je heel veel aan klank winnen!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur