trompet.nl > forum > Toon onderwerp - HAFA-dirigenten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 10:23 
Moderator

Rik Baars schreef:
bartjefrit schreef:
Josef Monke schreef:
Dat geouwehoer van uit de sectiebalans spelen gaat hier natuurlijk totaal niet op.

Ja oké, dan komt die E er snoeihard uit, en wat doen de andere trompettisten? Ze willen niet onderdoen en gaan ook sterker spelen ("waarom zouden wij f spelen als de 1ste voluit ff(f) speelt"), waardoor je een ontzettend knallende trompetsectie hebt op het laatste en de rest van het orkest voor Jan L. meespeelt.
Ik overdrijf het allemaal natuurlijk, maar ik heb genoeg situaties gezien waar het echt zo gaat...

Maar je maakt in HAFABRA (ZON is toch een Harmonie??) ook erg veel mee dat lichte muziek voor trompet loodzwaar geschreven wordt: lead partijen gaan naar de klarinetten (help! een lead Es klarinet :twisted: ) en de trompetsectie krijgt te horen: laat die hoge noten maar weg, want die zitten hier (klarinetsectie)toch ook al. Als je dan als trompet meegaat de hoogte in (niet allemaal natuurlijk, het mag best beheerst gebeuren), kan je heel veel aan klank winnen!

dat klopt ook wel, maar dan moet je wel eens sectie hebben zitten die hoogspelen doen omdat ze het kunnen, niet omdat ze willen laten horen dat ze stoer zijn, want dat zorgt vaak voor een gruwelijke valsheid, dan kun je idd beter de klarinetten hoog laten spelen dan dat het totaal niet stemt. Want hoe stoer je ook bent dat je wel boven de c3 kan piepen, als het vals is, is het lelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 10:29 

marnix schreef:
Want hoe stoer je ook bent dat je wel boven de c3 kan piepen, als het vals is, is het lelijk.

En vals wil het nog wel eens zijn als iemand niet gecontroleerd boven de C3 kan spelen.
Daarbij is er verder helemaal niks stoers aan natuurlijk...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 15:26 

Veel muziek kan het best hebben...en soms ook weer niet.
De vraag of het stoer is of niet...tja...eh...het voelt wel lekker als het lukt moet ik zeggen... :oops: :oops: maar des te lulliger is het als het niet lukt, en dat is ook veel gebeurd....
Af en toe moet het gewoon kunnen, zolang je er geen gewoonte van maakt en het binnen de muziek past.............. :wink: vind ik dan....
:wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2004 21:09 

Dehaanmuziek schreef:
mi trompeta schreef:
Wouter houdt ook van scheurende bastrombones en GILLENDE hoge trompetten...
Van de zomer hebben wij met het zomerorkest Elvis in Concert opgenomen...
Aan het eind komt er voor trompet een aanloopje naar de C3 toe, en daar piepte ik dan steeds nog een terts bovenuit (E3 dus :P)
Kwam hij na een concert eens naar mij toe:"Ja, ik vind het heel goed dat je dat zo speelt, maar doe het dan wel iets langer, ook nadat ik afsla, dan komt het tenminste door!"

Als het goed is, staat er nu snoeihard een E3 op de CD van het ZON 2004 8) :lol:

Is die CD ook te koop?

De CD is vanaf begin 2005 waarschijnlijk te koop op http://www.zomerorkest.nl/

Er zijn 2 takes van Elvis opgenomen, dus ik hoop dat de goeie versie erop staat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2004 10:26 

marnix schreef:
dat klopt ook wel, maar dan moet je wel eens sectie hebben zitten die hoogspelen doen omdat ze het kunnen, niet omdat ze willen laten horen dat ze stoer zijn, want dat zorgt vaak voor een gruwelijke valsheid, dan kun je idd beter de klarinetten hoog laten spelen dan dat het totaal niet stemt. Want hoe stoer je ook bent dat je wel boven de c3 kan piepen, als het vals is, is het lelijk.

En met klarinetten stemt het natuurlijk wel! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2004 16:58 

Dehaanmuziek schreef:
marnix schreef:

En met klarinetten stemt het natuurlijk wel! :wink:

Zoals altijd, ja! :P 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2004 19:34 

iemand die vals hoog speelt is iemand die wil stoer doen....
of iemand die hoog speelt om stoer te doen speelt altijd vals....

die zul je me eventjes moeten uitleggen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2004 22:14 
Moderator

tommy schreef:
iemand die vals hoog speelt is iemand die wil stoer doen....
of iemand die hoog speelt om stoer te doen speelt altijd vals....

die zul je me eventjes moeten uitleggen...

interpretatie.....

als je in een een fanfare hoger wil spelen dan er genoteedr staat, moet je dat wel goed (stemmend ) doen. Als je per se hoger wil spelen doe je dat voornamelijk uit louter stoere overwegingen, anders had de componist/arrangeur het er zelf wel neergezet.

De laatste vind ik ( waarschijnlijk net als jij ) onzin, en dat heb je er zelf van gemaakt, dus die kun jij denk ik zelf het beste uitleggen.....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur