trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventielolie in leadpipe?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2004 22:05 
Moderator

Callichioadict schreef:
Afgezien van de lucht ( ik ga er nog net niet van over mijn nek) van de olie lijkt het inademen ( en dat lijkt me toch echt best mogelijk) van die olie niet zo heel erg gezond en laat ik mijn lijf nu net even belangrijker vinden dan mijn toeter :wink:

en wie heeft jou geleerd dat je moet inademen door je trompet?? 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2004 23:51 

perez schreef:
maar of de klank hier ook op vooruit gaat?

het heeft denk ik ook niet zozeer met klank te maken, als wel met het in conditie houden van je instrument te maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2004 17:06 

DennisToetert schreef:
geen dank

Je slaat de spijker op z'n kop!
Na alle posts van jou gelezen te hebben, nee, dan hoeven we je inderdaad niet dankbaar te zijn voor je bijdrage aan dit forum. :P

Profiel  

Berichttitel: Olie in de trompet
BerichtGeplaatst: 20 nov 2004 09:42 

Mijn vraag is, moet ik nou in de winter dikkere olie nemen om bevriezen tegen te gaan want ik moet wel eens optreden bij een kasteel als heraut. 8)

Mijn laatste ervaring was op een dag van de laatste winter, de thermometer wees zeven graden onder nul aan en een behoorlijke wind stond er en handschoenen als bescherming. De bruidegom zetten mij op de ophaalbrug en ik mocht iets tetteren als er weer een aantal gasten per postkoest aankwam. De eerste drie keer ging het nog wel, maar de vierde keer advieseerde de bruidegom, om tussendoor even op te warmen want mijn gelaat liep blauw aan. Bij de zevende keer begon mijn trompet tegen te sputteren, het water moest eruit maar het kwam niet ver, want het werd gelijk een ijspegel. Na z'n twintig keer waren de de gasten binnen. Ik werd bij de openhaard ontdooid, de vrouw des huizes reikte mij champage en kaviaar aan en gaf mij de bekende envellop. De inhoud van de envellop kon ik gelijk besteden aan antiverkoudheidsmiddelen en veertiendagen rust op bed. De trompet kon ik gelijk als muur decoratie verslijten want er waren teveel spanningen in gekomen waardoor er geen behoorlijke geluid meer uitkwam. :oops:

Wat die olie betreft, een griekse vriend van mij gebruikte een andere middel voor om corrosie in de trompet tegen te gaan. Z'n vijfendertig jaar geleden had hij een nieuwe professionel trompet gekocht en kreeg gelijk het advies om gietenmelk in te gieten. Je denkt vast, die is gek, maar die trompet ziet er nog steeds goed uit. :idea:

Die grieken toch :roll:

Groetjes Co v/d Weerdhof uit Veenendaal

Sorry

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 nov 2004 13:36 

gebruik alleszins geen dikkere olie in de winter!!

ik ben van opleiding automechanicien.
koude olie is dik! warme olie wordt vloeibaarder! zie ook uw frituurvet!
dus als je bij koud weer nog dikkere olie gaat gebruiken ga je alleen, meer problemen veroorzaken en gaan je ventielen heel stroef gaan lopen.
ik zou dan eerder dunnere gaan gebruiken.
en ik denk n iet dat olie gaat bevriezen. het zal eerder condensvocht of speeklsel zijn die voor het vastvriezen gaat zorgen.
mss een flesje scotch meenemen. een slokje zodat er wat antiegel in het speeksel terechtkomt..... is maar een idee hoor. tis niet de bedoeling dat je je gaat gaan bezuipen he :wink: . maar mss helpt het wel.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 nov 2004 14:16 

Citaat:
Je lippen krijgen toch telkens een goede opdonder van dat koude mondstuk.
de hersenen en vingers werken ook niet meer 100% door de kou,
je staat je suf te rillen,
de klank is miserabel uit een koud instrument,

hebben we het hier over koud, of over -25°C?
je hersenen die niet meer goed functioneren lijkt me meer onderkoeling dan koud hoor.
die vingers... door ze te blijven bewegen en ze niet de kans te geven koud te worden kun je dit wel enigszins tegengaan....
dat mondstuk kun je perfect warm houden(in je handpalm bv)
enkele lagen kledij boven elkaar is de beste isolatie tegen de kou. dus enkele tshirts boven elkaar aantrekken. onder je kledij. (gezien mijn postuur (1m80 en 60kg) mss wat makkelijker dan voor iemand anders)
mja.... die klank... daar merken de meeste aanwezigen toch niets van.... en dat is nu eenmaal door de kou dus ja.... zelf kun je er niets aan doen en zou ik me er ook niet druk over maken...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur